2016-01-22, 15:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Skrattar gott när AJ nu talar gott om NB:s "kunnande"...
Ser man till hur det där fönsterblecket sattes upp så har han inte en susning om vad han gör.
Men AJ har väl antagligen inte koll på hur mycket ska göras heller gissar jag...

Bara det är billigt liksom det finns ingen annan anledning till att ha den här typen av hantverkare annars. Det är säkerligen inte så att han anlitar hantverkare för 600-700/ timmen direkt.
Man riktigt kan föreställa sig hans ord - Västgötska-"kostar mycket".
2016-01-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Bara det är billigt liksom det finns ingen annan anledning till att ha den här typen av hantverkare annars. Det är säkerligen inte så att han anlitar hantverkare för 600-700/ timmen direkt.
Man riktigt kan föreställa sig hans ord - Västgötska-"kostar mycket".

Aja, kan få billiga hantverkare från Polen som kan det de gör, men AJ säger att han haft ca 100 anställda och NB är den trevligaste och bästa Kul för NB att höra kanske.
2016-01-22, 15:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
John Granlund: Du tog en bild sa du.
- Det var precis innan jag tog på mig hjälmen.
- Jag tog en selfie med halva mitt ansikte

John Granlund: Vad var klockan då?
- Ungefär 18.15.
Hur kan du veta det?
- Det står i personliggaren och jag gick direkt därifrån.
14:17
John Granlund: Hur gick det till när du åkte hem?
- Vi fyra tjejer skrev ut oss samtidigt. Sen frågade jag om jag kunde gå före dem.
- Så jag gick ut och de gjorde det sista. Så jag gick ut till min moped och åkte i väg. När jag skulle åka i väg tog jag okså en bild.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22127815.ab

Jaha, så då hade Billys vittnesmål alltså ingen som helst anledning att tas upp.

I förhör säger Julia att hon tog en selfie när hon satt på mopeden och att bakgrunden måste vara ladan, hur ska hon ha det?

Tog hon en selfie inne på caféet också, det är väl en nyhet eller?
2016-01-22, 15:07
Medlem
Citat:
John Granlund: Du tog en bild sa du.
- Det var precis innan jag tog på mig hjälmen.
- Jag tog en selfie med halva mitt ansikte

John Granlund: Vad var klockan då?
- Ungefär 18.15.
Hur kan du veta det?
- Det står i personliggaren och jag gick direkt därifrån.
14:17
John Granlund: Hur gick det till när du åkte hem?
- Vi fyra tjejer skrev ut oss samtidigt. Sen frågade jag om jag kunde gå före dem.
- Så jag gick ut och de gjorde det sista. Så jag gick ut till min moped och åkte i väg. När jag skulle åka i väg tog jag okså en bild.

Jaha, så då hade Billys vittnesmål alltså ingen som helst anledning att tas upp.

Precis, det hade inte det.

Om man sätter vittnesuppgifterna från fup någorlunda i tidsårdning så Billys vittnesmål säger ingenting. Det passar inte i i tidsföljden heller.
2016-01-22, 15:09
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Dessutom måste man nog också ta hänsyn till IB's ryska påbrå. Om hon skulle ha fått samma diffusa hintar rörande sitt omyndiga barn av ryska förhörsledare, så hade hon nog (kanske med rätta) haft anledning att oroa sig för barnets välbefinnande.

Det är förmodligen den instinkt som sitter kulturellt rotad i henne, även i hennes kontakter med svensk polis. Ställs man som mor (eller far) inför valet att välja mellan sitt barn och sin nuvarande make/-a, så bidrar nog en ren beskyddarinstinkt att man väljer barnet.

Så oavsett hur "allvarligt" den svenska polisen ställde detta ultimatum till henne under förhören, så finns ändå en stor risk att hon blev påverkad att svara på antingen det ena eller andra sättet.

En klok reflektion. Även om man inte ska ha för höga tankar om svenska poliser. De är bättre generellt än ryska men det finns rötägg bland dem också.
2016-01-22, 15:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Man kanske skulle ha gått in och kollat tidpunkten för den där selfien som Lisas arbetskamrat säger att hon tog innan hon åkte från caféet.

Enligt uppgift en bild i appen Snapchat, där bilden försvinner efter att den öppnats och tittats på (om man inte aktivt sparar den). Enligt förundersökningen finns den ej kvar hos avsändaren.
2016-01-22, 15:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
En klok reflektion. Även om man inte ska ha för höga tankar om svenska poliser. De är bättre generellt än ryska men det finns rötägg bland dem också.
Polisen ville slå vad med AJ om att NB inte kommer ut efter HR.
2016-01-22, 15:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
John Granlund: 17.45 står angivet i det första underrättelseuppslaget som skrevs efter hans första tips. 17.50 råkade han säga inledningsvis nu och och 18.10 har han sagt i polisförhör som hållits efter att han kallats till hovrätten.

Vilken lirare.

Du glömmer att berätta att BB upplevde att polisen i Stockholm hade problem med BB:s dialekt. Polisen kan därmed ha hört fel, eller bara varit slarvig, och antecknat fragmentariskt. BB kan ha sagt någonstans mellan 17:45-18:10 över telefonen, och polisen antecknar enbart 17:45.
2016-01-22, 15:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt uppgift en bild i appen Snapchat, där bilden försvinner efter att den öppnats och tittats på (om man inte aktivt sparar den). Enligt förundersökningen finns den ej kvar hos avsändaren.

Finns det inte ens loggat att det har skett en bildöverföring?
2016-01-22, 15:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Osmakligt likväl som obrottsligt, men det kunde komma att bli lönsamt om den rika godsherren antagit vadet
2016-01-22, 15:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det snackades om att hon hade avlagt ed i Litauen, säkert påhitt iofs.

Det kan säkert tänkas. Men en sådan sanningsförsäkran (ed) kan bara åberopas i Litauen, och knappast i en svensk rättssak. Gärningen (att ljuga för rätten) är inte straffbar (för Irina, när frågorna gäller hennes make) i Sverige.

Att Irina hörs upplysningsvis och i allsidighetens intresse är en annan sak.
2016-01-22, 15:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Jag tolkar det som att de (poliserna) menade tvärtom: "Vem ska bo här i fortsättningen? Jag (läs AJ) undrade vad det är frågan om". ""Det kan mycket väl bli Nerijus efter den här domstolen". säger - som jag uppfattar det - poliserna. (enligt nlt's rapportering. SR hoppar över kommentarern helt i sin live-rapportering).

D.v.s. att poliserna som lämnde tillbaka NBs tillhörigheter "slog vad om" att bevisen mot NB inte skulle hålla efter överklagandet, utan han skulle vara den som bodde i huset i fortsättningen.

Eller?
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-01-22 kl. 15:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in