2016-02-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I februari får Nerijus arbetsorder att riva ner alla rör i taket i mjölkrummet - utöver all mjölkutrustning som sitter på väggarna:

" jag bad då Nerijus att med sin bror att ta hand om det där och plocka ner alla rör som hängde i taket, det var vattenrör, det var vakuumrör, det var varmvatten och kallvatten som sagt var och det var en massa mjölkmaskiner"

Han river ner allt utom röret som sen Lisa hängs i. Ja, jag anser att Nerijus är så rubbad att han har fantiserat om detta veckor, månader likt Långström sa - för att sen iscensatt detta.

Mördaren sparar just det rör som offret hängs i 3-4 månader senare? Det enda som är kvar därinne och som helt saknar funktion när allt egentligen ska ner?

Edit. Tror du det är slumpen som gör att han släpar in Lisa just dit? Spontant och lagom flummigt på söndag kväll? Råkar hamna rätt med rör, snören och tejp?

You tell me...

Exakt vad jag funderar kring också - varför valde han just detta rum. Det andra har ytterdörr och dubbelport utifrån sett och jag undrar om det var för riskabelt. Att det var denna väg som användes in till den tillbyggda delen i första hand.
Han kanske gjorde som Rader där i hörnan, insynsskyddat ? Obs, ingen hypotes, ingen teori, bara ett infall...
2016-02-16, 20:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han kanske gjorde som Rader där i hörnan, insynsskyddat ? Obs, ingen hypotes, ingen teori, bara ett infall...
Undrar snarare om det är ytterdörrarna som stör det andra rummet (slaktrummet).
2016-02-16, 20:34
Medlem
Citat:
I februari får Nerijus arbetsorder att riva ner alla rör i taket i mjölkrummet - utöver all mjölkutrustning som sitter på väggarna:

" jag bad då Nerijus att med sin bror att ta hand om det där och plocka ner alla rör som hängde i taket, det var vattenrör, det var vakuumrör, det var varmvatten och kallvatten som sagt var och det var en massa mjölkmaskiner"

Han river ner allt utom röret som sen Lisa hängs i. Ja, jag anser att Nerijus är så rubbad att han har fantiserat om detta veckor, månader likt Långström sa - för att sen iscensatt detta.

Mördaren sparar just det rör som offret hängs i 3-4 månader senare? Det enda som är kvar därinne och som helt saknar funktion när allt egentligen ska ner?

Edit. Tror du det är slumpen som gör att han släpar in Lisa just dit? Spontant och lagom flummigt på söndag kväll? Råkar hamna rätt med rör, snören och tejp?

You tell me...

Exakt vad jag funderar kring också - varför valde han just detta rum. Det andra (slaktrummet) har ytterdörr och dubbelport utifrån sett och jag undrar om det var för riskabelt. Att det var de vägarna/ytterdörrarna som användes in till den tillbyggda delen i första hand.

Ok. Jag tror inte att han planerat det så länge och bara därför "sparat" ett rör..Då tror du att tanken var att dagen före hänga adriana i det röret?
2016-02-16, 20:50
Bannlyst
Kan det kvarvarande röret rymma slangkopplingen mellan ladan och slaktrummet?

Använder man vatten i slaktrummet och i så fall vart kommer det ifrån?
Arne uppger att vatten används och att man tar vattnet från ett uttag i marken utanför
slaktrummet och dess förrum. Uttaget är placerat i ladan ute i det gamla kostallet där det finns
halm på golvet. En vattenslang kopplas till uttaget och vattnet leds in i slaktrummet.
Arne uppger att Nerijus använde slagen för ca två och en halv månad sedan. Nerijus tvättade
yttertaket på tillbyggnaden där slaktrummet ligger. Nerijus provtvättade även en del av den
norra gaveln på den gamla spritfabriken.

Var förvaras vattenslangen då den inte används?
Arne uppger att slangen brukar ligga på golvet i slaktrummet eller förrummet till slaktrummet.
2016-02-16, 21:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Nej, det är många människor som var där den dagen som blivit hörda och deras förhör finns i andra pärmar. Till exempel de flesta cafégäster. Det är av hänsyn som deras förhör med personuppgifter inte finns med i den offentliga delen.

Var har du fått uppgiften om en vit Caddy? När har han köpt den? Nyligen?

Jag hittade info om hanns vita Caddy i merinfo.se

Lars Apel* fordon pr 8 Jan, 2015

Volvo V70 Grå Herrgårdsvagn 2007

Volkswagen Caddy Vit Lastbil 2013

Tgb Jetfighter Svart Moped 2007

Case 1390 Flerfärgad Traktor 1982

Läckösläpet Flerfärgad Släp 2006

John Deere 6320 Grön Traktor 2003

John Deere 6810 Grön Traktor 2000
2016-02-16, 21:09
Medlem
Citat:

You tell me...

Exakt vad jag funderar kring också - varför valde han just detta rum. Det andra (slaktrummet) har ytterdörr och dubbelport utifrån sett och jag undrar om det var för riskabelt. Att det var de vägarna/ytterdörrarna som användes in till den tillbyggda delen i första hand.
Minsta risken för insyn (såväl det nordvästra hörnet , med röret, som det sydöstra hörnet, mittemot, helt insynsfria) medan slaktrummet innebar större risk för insyn genom fönster och dörr samt två dörrar för överraskande besökare. Svängdörren mellan förrummet och ladan kunde han blockera plus att det väl var osannolikt att någon skulle ta den vägen (förrummet och mellanrummet var i princip tomma). Han kunde nog regla patentlåset på dörren till slaktrummet i söder och spanjolettlåset på garagedörrarna, men om någon skulle komma dit och finna dörrarna reglade, vore en naturlig reaktion att glo in genom fönstret eller dörrutan i söder.
2016-02-16, 21:11
Medlem
Citat:
Undrar snarare om det är ytterdörrarna som stör det andra rummet (slaktrummet).
Ja, besvarat i nästa inlägg. Här tänkte jag på Raders uppladdningsövningar i sin ensamhet.
2016-02-16, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag använder min egen logik, men den kan givetvis vara bristfällig.

Jag skriver inget om när i förloppet som vad kan ha hänt.
Hon hade blod under båda fingrarnas naglar. Om det kom dit vid hängningen bör bägge handskarna vara av då.

Ber om ursäkt. Menar inget illa men då hade det varit bättre att du skrev precis som du tänkt istället för att falla in i andras feltänk.

Det låter på dig som om du menar att Lisa kan ha slitit av sig handskarna för att skydda sig mot snaran med händerna. Det är ju faktiskt ett bättre alternativ än det åklagaren kom med.

Värt att fundera över.
2016-02-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Ber om ursäkt. Menar inget illa men då hade det varit bättre att du skrev precis som du tänkt istället för att falla in i andras feltänk.

Det låter på dig som om du menar att Lisa kan ha slitit av sig handskarna för att skydda sig mot snaran med händerna. Det är ju faktiskt ett bättre alternativ än det åklagaren kom med.

Värt att fundera över.
Jag tror att den ena handsken åkte av ungefär där den påträffades vid brunnen i den norra tredjedelen av ladan (se Xenias eminenta skiss). Där vore det naturligt att situationen uppenbarades för Lisa och där vore det naturligt för GM att övermanna henne. Om hon försökte fly och tumult uppstod kunde den ena handsken ha åkt av där (t o m utan att GM märkte det), liksom örhängen innanför dörren till ladan. Allt detta har diskuterats grundligt. Jag vill bara påminna om att Lisa vid hängningsplatsen hade högst en handske på sig, inledningsvis
2016-02-16, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tror att den ena handsken åkte av ungefär där den påträffades vid brunnen i den norra tredjedelen av ladan (se Xenias eminenta skiss). Där vore det naturligt att situationen uppenbarades för Lisa och där vore det naturligt för GM att övermanna henne. Om hon försökte fly och tumult uppstod kunde den ena handsken ha åkt av där (t o m utan att GM märkte det), liksom örhängen innanför dörren till ladan. Allt detta har diskuterats grundligt. Jag vill bara påminna om att Lisa vid hängningsplatsen hade högst en handske på sig, inledningsvis

Nu hänger jag inte alls med hur du menar. Vi vet ju inte ens om hon dog i ladan. Vi vet inte nåt. Vi gissar allihop.

Du påstår att du är säker på att hon högst hade en handske på sig. Hur kommer du fram till detta? Jag tror du tror alldeles för mycket utan att behöva förklara det för dig själv.

Det kan ju finnas 1000 förklaringar till att handsken ligger där den ligger. Det gäller ju för oss att hitta den mest troliga och då bör vi vara överens om det ska framstå som troligt.

Förklara nu hur du kommer fram till bara den ena handskens berättigande på platsen. Jag kan inte följa ditt resonemang.
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-16 kl. 21:52.
2016-02-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75

Värt att fundera över.

Jag kanske bröt in i en diskussion jag inte hade läst ursprunget till.

Jag resonerade kring möjligheten att NB kanske inte noterat att Lisa hade några handskar och menar att i så fall har handsken i gropen tappats i inledningsskedet och den andra fastnade när jackan drogs av, vilket då måste ha skett någon gång innan hängningen för att förklara blodet under Lisas naglar som tecken på avvärjning. NB fick blodvite på arm/hand under tumultet och besudlade jackan.

Om det sedan är en logiskt, rimlig och ens möjlig slutsats får andra bedöma.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-16 kl. 21:57.
2016-02-16, 21:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag kanske bröt in i en diskussion jag inte visste ursprunget till.

Jag resonerade kring möjligheten att NB kanske inte noterat att Lisa hade några handskar och menar att i så fall har handsken i gropen tappats i inledningsskedet och den andra fastnade när jackan drogs av, vilket då måste ha skett någon gång innan hängningen för att förklara blodet under Lisas naglar. NB fick blodvite på arm/hand under tumultet och besudlade jackan.

Om det sedan är en logiskt och rimlig slutsats får andra bedöma.
Handsken låg nära västra porten. Det vore den naturliga vägen när Lisa bars ut, inte när hon gick in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in