Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Herre Gud. ett välliknande blad. De måste väl för fan kunna artbestämma ett löv.
Ja, det går att artbestämma och även analysera till den grad att du kan få reda på i vilken typ av miljö växten finns som lövet kommer ifrån, det går till och med att koppla lövet till ett specifikt träd eller växt om man bara vet var man ska leta. Overkill kanske, men tekniken finns.
Det minsta man borde ha gjort är att artbestämma för att ha en utgångspunkt, därefter analysera lövet för att se om det härstammar ifrån terrängen kring byssjan tycker jag. Ett löv hamnar inte på kroppen bara av sig självt, det finns en förklaring, men man brydde sig inte om att undersöka det.
Ponera att den växt eller träd som lövet härstammar ifrån endast växer i trakten kring Torekov, då hade man haft ett helt annat utgångsläge. Det är ett exempel, och jag tro inte att det är så det förhåller sig. Jag vill bara åskådliggöra att en sådan detalj som lövet kan ha en betydelse.
Likaså går det att analysera jord, damm och andra partiklar för att skapa sig en så bred uppfattning som möjligt om var offret har befunnit sig. Utredarens uppgift bör vara att reda ut vad som har hänt i så hög grad som möjligt är anser jag. Allt för att minimera risken för att någon blir oskyldigt dömd.
I övrigt, jag tror att NB är skyldig och han kommer att dömas till livstid.