2016-01-22, 16:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag har för mig att Helen Almgren berättade om lövet i tingsrätten. Och att hon var förvånad att lövet var så grönt och färskt.

Reagerade inte på att det var t.ex ett löv som inte finns i närheten heller antar jag.
Man säger väl inte löv utan björklöv, asplöv eller annat löv om man jobbar på NFC. Hon kanske blev beordrad att säga bara löv. Då ljög hon ju inte iallafall.
2016-01-22, 16:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Semir Hasanbegovic: – Det kan mycket väl bli Nerijus efter den här domstolen. Efter överklagandet. Ska vi hålla vad säger de? Det kanske inte är något vi ska hålla vad om, sa jag.
15:09, 22 January 2016
Semir Hasanbegovic: – När vi kom ut och var klara, då säger de till mig, vem ska bo här i fortsättningen? Jag undrade vad det är frågan om.
Semir Hasanbegovic: – Jag måste säga att från början var jag förvånad att de inte kom och frågade mig om olika saker. Jag hade mycket lite kontakt med polisen. När man bestämt sig hur det gått till kom även domstolens utlåtande och då fick jag ett papper där polisen säger att jag ska komma in och hämta alla deras tillhörigheter. Då blir jag lite irriterad. Polisen har hämtat dem och jag ska hämta alla tillhörigheter. Det får ni banne mig komma ut med. Då kom polisen ut med sakerna och vi går in i lägenheten och lämnar av dem. Då händer en lustig grej.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.46...-per-videolank

Säkra pengar för polisen alltså. Så AJ är lite arg för att hans billiga arbetskraft försvinner in på livstid, och den andra har åkt hem. Så vem ska han nu låta skruva i sneda skruvar i fönsterbleck?
Om han nu är så sparsam eller snål att han inte vill anlita svensk arbetskraft kan han ju inte låta det gå ut över polisen. Både han och hans anställda är ju avigt inställda och klagar på polisen. Bättre han sköter om sina boningar och städar upp ordentligt för det är ju en svinstia i dom här utrymmena. Rena rama bakteriehärdarna med bajs och sperma överallt.

Ja, jag ger inte heller mycket för herr Arne eller hans vittnesmål. Låter tjurig och slirar litegrann på sanningen. Gnällig för att han inte som godsherre blivit konsulterad oftare.

Semir Hasanbegovics rapportering:

Åklagaren: -"Det sista du pratar om var efter tingsrättens dom. Du var inte hörd av polisen, men det stämmer inte."

Arne: -"Jag är förhörd, men jag hade ingen närkontakt med polisen när dådet hade hänt. De kunde frågat vad jag tycker och vad jag tror."

Semir: Åklagaren räknar upp alla tillfällen Arne Jönsson varit i förhör hos polisen.
2016-01-22, 16:56
Medlem
David-Humes avatar
Varför tjabbas det återigen om att Julia lämnade 17.15? Hon stack 18.15 som tydligt framgår i fup.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är mycket enkelt att få fram om Irina eller NB ljuger vid förhören.
Irina och NB satt på trappen framför huset när Gustav åker hem efter besöket i herrgården.
Genom att förhörsledarna kan kontrollera vad den ena säger mot den andre personens uttalande, blir det helt omöjligt att komma med lögner.
Om någon av parten hade försökt komma med lögner det skulle ha genomskådats mycket snabbt vid förhören.
Sedan fanns en tredje person Aivaras som också uppgifterna kunde kontrolleras mot.
Vid förhören stämmer uppgifterna helt överens att NB var i bostaden vid 19.00 tiden.

Har AB sagt i förhör att NB var hemma vid 19, har han någonsin ändrat sitt vittnesmål?
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Sidan 856 i FUP

På grund av att det vid obduktionen anträffades en växtdel på kroppen säkrades ett grönt
blad med välliknande utseende från vegetationen på utsidan av arbetsboden.

Herre Gud. ett välliknande blad. De måste väl för fan kunna artbestämma ett löv.
2016-01-22, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja, jag ger inte heller mycket för herr Arne eller hans vittnesmål. Låter tjurig och slirar litegrann på sanningen. Gnällig för att han inte som godsherre blivit konsulterad oftare.
Semir Hasanbegovics rapportering:
Åklagaren: -"Det sista du pratar om var efter tingsrättens dom. Du var inte hörd av polisen, men det stämmer inte."
Arne: -"Jag är förhörd, men jag hade ingen närkontakt med polisen när dådet hade hänt. De kunde frågat vad jag tycker och vad jag tror."
Semir: Åklagaren räknar upp alla tillfällen Arne Jönsson varit i förhör hos polisen.
Tycker inte nåt stack ut på hela dan. Undrar vad NB sysslat med i Litauen?
Citat:
..Arne Jönsson, som berättar att han hjälpt Nerijus Bilevicius med en förskott som gick till en bil som Nerinus hade kraschat i Litauen. 18 000 kronor.
Expressen live.
2016-01-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns ju ett litet skogsparti mellan huset där man hittade sexleksaker och arbetsbaracken. Det kanske fanns en sexualsadist i det huset. Gångavstånd till arbetsbaracken. Finns det en gångstig där så behövdes ingen bil för transporten.

Det var väl där det fanns ett nytt mjölkpaket?
2016-01-22, 17:05
Bannlyst
Citat:
Herre Gud. ett välliknande blad. De måste väl för fan kunna artbestämma ett löv.

Vad vet du om att det inte är artbestämt?
2016-01-22, 17:05
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Semir Hasanbegovic: – Ja, vi har pratat, säger hustrun.
10:48, 22 January 2016
Semir Hasanbegovic: Linda Hallstedt säger att hustrun måste svara på frågan om de har pratat om rättegången.
10:47, 22 January 2016
Semir Hasanbegovic: – Varför ska jag berätta vad vi pratar om. Jag och min. Så smutskastad som jag var då.
Semir Hasanbegovic: Varför vill du inte svara på frågan är intressant?
Semir Hasanbegovic: – Jag vill inte svara på den här frågan. Du personligen vet.
Semir Hasanbegovic: Har ni pratat om den här rättegången? Ja, eller nej?
10:46, 22 January 2016
Semir Hasanbegovic: – Huvudsakligen pratar vi om det som vi är intresserade av. Vår familj och släktingar.
Semir Hasanbegovic: Har ni pratat om den här rättegången?
Semir Hasanbegovic: – Jag skickar pengar till honom och han köper telefonkort.
Semir Hasanbegovic: – Väldigt ofta.
10:45, 22 January 2016
Semir Hasanbegovic: Efter tingsrättsförhandlingen har inte Nerijus restriktioner längre. Det betyder att ni har pratat med varandra. Hur ofta pratar ni med varandra?

Så IR behövde inte coacha IB. Det skötte NB själv.

Jag har inte haft tid att följa detta. Vem är Semir Hasanbegovic? Hur har Nerijus coachat frun? Via telefon? Har han via telefonsamtal instruerat henne om vad hon ska säga?
2016-01-22, 17:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker att utredningen lämnar alltför många luckor.
Jag tycker utredningen måste göras om , vi kan inte nöja oss med detta. Vi måste få mer förklaringar. Som jag ser det är det helt möjligt att NB är skyldig (även om jag tycker det verkar vara ett mindre troligt alternativ) men han kan också vara oskyldig eller skyldig till något annat brott som Xenia föreslår. Det går inte med FUP som grund att saga vem som är skyldig, hela materialet är utformat för att peka på NB. Utredningen har inte varit förutsättningslös, det är väldigt tydligt när man laser hela FUP. Experter som GW har inte tagit sig tiden att läsa hela FUP, tex GW har helt fokuserat på den tekniska bevisningen.

Vad har du för belägg för att att GW inte har läst hela FUP? Hänvisa gärna till en sida där han uttryckt just detta. Tackar på förhand.
2016-01-22, 17:10
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ja, det går att artbestämma och även analysera till den grad att du kan få reda på i vilken typ av miljö växten finns som lövet kommer ifrån, det går till och med att koppla lövet till ett specifikt träd eller växt om man bara vet var man ska leta. Overkill kanske, men tekniken finns.

Det minsta man borde ha gjort är att artbestämma för att ha en utgångspunkt, därefter analysera lövet för att se om det härstammar ifrån terrängen kring byssjan tycker jag. Ett löv hamnar inte på kroppen bara av sig självt, det finns en förklaring, men man brydde sig inte om att undersöka det.

Ponera att den växt eller träd som lövet härstammar ifrån endast växer i trakten kring Torekov, då hade man haft ett helt annat utgångsläge. Det är ett exempel, och jag tro inte att det är så det förhåller sig. Jag vill bara åskådliggöra att en sådan detalj som lövet kan ha en betydelse.

Likaså går det att analysera jord, damm och andra partiklar för att skapa sig en så bred uppfattning som möjligt om var offret har befunnit sig. Utredarens uppgift bör vara att reda ut vad som har hänt i så hög grad som möjligt är anser jag. Allt för att minimera risken för att någon blir oskyldigt dömd.

I övrigt, jag tror att NB är skyldig och han kommer att dömas till livstid.
2016-01-22, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Trodde att Kihlgrens vittnesmål skulle vara intressant, men det va mest jaha in mina "öron", eller vad säger ni?
Saklig och helt ok, upplevde det som rätt neutralt och de vägar IR ville dra iväg på verkade hon inte vilja hänga med på..
Men som sagt: Förändrade ingenting i mitt tycke versus den tekniska bevisning som de facto finns från NB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in