Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Ja, det kan bli litet speciellt.
Om Irina avlagt ed i litauisk domstol torde detta till att börja med betyda intet i den svenska värderingen, vittnesmålet blir inte tyngre av den saken.
Skulle Irina kunna beslås med brott får i så fall litauerna hantera detta, och jag vet inte tillräckligt om litauisk straff- och processrätt för att svara på om det vi kallar mened är straffbart i Litauen när frågan ställs från svensk domstol. I Sverige är det inte straffbart att fara med osanning i Irinas position, och skulle det vara det i Litauen blir det en sak för litauisk rättsvård.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Alla har vi ju inte möjlighet att sitta här dygnet runt och följa allt som sker i realtid, men
nu har jag också kommit ikapp vad som dagen bjöd på.
Lite cirkusprägel över tillställningen åter onekligen. Oklart med somligt som inte skulle
behöva vara oklart. Betydande förvirring.
http://www.expressen.se/gt/kaos-i-ra...skulle-vittna/
Ed eller ej, ljögs gjorde det i alla fall. Mördarfrun var lika skamlös som väntat och öste
ur sig sina lögner och maken satt här hemma i Sweden och kunde konstatera att hans
grepp om den undergivna hustrun var fortsatt stabilt kopplat. Och inbillar sig väl i sin
enfald att Irinas insats för hans räkning ska ha någon avgörande inverkan på utgången
i hovrätten. Han lär bli besviken lika mycket som det föraktliga stycket till hustru.
Hon framhärdar alltså i att stå vid en överbevisad flickmördares sida och är bara värd
just förakt och en gnutta avsky också.
Mats: Åklagaren citerar nu ett förhör där kvinnans säger att mannen sagt till henne att han var hemma 17:30, 18.
Mats: "Han har inte sagt så till mig".
Mats: Kvinnan har berättat i förhör att hon och brodern inte skulle få berätta att 35-åringen bytt kläder på kvällen. Det förnekar hon nu i rättssalen.
Mats: Vad lever du på?
Mats: "Jag är inte ekonomiskt beroende av min man. Jag väljer att inte svara på den frågan".
Mats: I tingsrätten sa du att du lever på din mans pengar.
Mats: "Det var länge sedan de pengarna tog slut".
Mats: "Jag är oberoende. Jag försörjer mig själv, det är min personliga sak".
Mats: Åklagaren säger att kvinnan svor i förhöret på att hon talade sanning. Och att hon i dag sagt att sanningen är viktig för henne. Hur ska vi tolka det? frågar han.
Mats: Att fruns DNA finns på ett klädesplagg som tillhör Lisa Holm förklarar hon så här.
Mats: "Det är ni som fått det resultatet. Jag har flera förklaringar".
Mats: Pappan stirrar på 35-åringen hela tiden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6351186
Och snacket med avhopparen från NFC får knappast värdet av den tekniska bevisningen
att minska ett dugg.
Nerijus är efter denna dag lika hopplöst förlorad som han var tidigare.
Börjar undra varför det ens behövde överläggas mellan domstolarna om ed för hustrun ur sanktions-perspektivet, om deltagande i en utomlands rättegång ändå ej kan framkalla en konsekvens vid mened med hänvisning till vad användaren "Moosky" svarade tidigare.
Gissar att deltagandet i en rättegång framkallar lagstiftning i landet det fysiska deltagandet sker, men då borde väl lagstiftningen gälla hela vägen med den litauiska domarens tydliga hållande på rättsakt?
Självklara svar står ej att läsa i vare sig lagböcker eller konventioner, men jag hakar kraftigt upp mig på att hon potentiellt förberett vittnesmålet i form av fabricering, lögner och "val" att inte svara om vissa frågor, egentligen ända tillbaka till vad hon bestämt sig för redan 8/6, och går nu in i rättegång med agenda att skydda/ljuga trots svuren ed på den fysiska plats hon befann sig.
Det blir systemfel i mitt huvud, då svuren ed potentiellt är verkningslöst.
Allt hänger på hur/om svenska myndigheter ger litauiska myndigheter ett case, och om sedan Litauen ens känner lukten av ett case.