Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-22, 16:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, det kan också påverka teorin om att NB körde en viss väg ifrån ladan till Martorp. Och påverkas den teorin så påverkar det mycket av stödbevisningen vilket kan öppna för ett helt annat scenario än det som åklagaren tror på.

Kroppen måste inte ha befunnit sig vid ett visst träd, men den som förde lövet till kroppen har sannolikt varit det.

Det finns ju ett litet skogsparti mellan huset där man hittade sexleksaker och arbetsbaracken. Det kanske fanns en sexualsadist i det huset. Gångavstånd till arbetsbaracken. Finns det en gångstig där så behövdes ingen bil för transporten.
2016-01-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Inte en enda gång tittade NB på sin före detta arbetsgivare när han vittnade, trots att han öste beröm över över NB. Ganska märkligt beteende.

Inte alls konstigt. Vilken dålig människokännedom du har.
2016-01-22, 16:37
Medlem
Citat:
Jag undrar också. De trosor polisen tog i beslag hängde på torkställningen. Man får väl anta att de var rena?

Varför läser du inte vad jag skrev och hänvisar till i fupen och förhören?
Vad svamlar du om torkställning för?

Läs om inlägget - tänk till - gör rätt.
2016-01-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag får inte riktigt ihop de olika tiderna och händelserna för personalen vid stängningen:

Idag sa Julia att alla skrev ut sig samtidigt men det stammer inte med uppgifterna I FUP. Se Julias, Lowas och Rebeckas versioner nedan.
Lowa sager att Lisa, Rebecka och Lowa gick samtidigt men enligt Rebecka gick Lisa 10 minuter tidigare? Lowa sager att hon ser Lisa gå till mopeden medan Rebecka sager att Lisa gick ca 10 minuter tidigare.

Julia: Sen skrev Julia ut sig kl. 17.15 samtidigt som Lowa skrev ut sig. Julia sa hejdå till alla. Då
var Lisa och Rebecka i omklädningsrummet.

Lowa: Lowa vill minnas att Julia gick därifrån ungefär samtidigt när Lisa
och Rebecka gick in i personalutrymmet för att hämta sina grejer. Betyder att de var tre tjejer
kvar för stängningen. Lowa vill minnas att Rebecka var den som kom ut i köket först av
henne och Lisa. Såvitt hon kommer ihåg så förde Rebecka i tiderna även för Lisa, som då höll
på att ta på sig sina grejer som hon skulle ha för att åka moped. Lowa beskriver att när Lisa
kom ut till köket tog hon pärmen för att fylla i sina tider men det var ju redan gjort. Därefter
ställde de tillbaka pärmen på sin plats och gick alla tre ut genom cafédelen, kollade så att
allting var iordning och gick ut för att stänga och låsa.
Då de var utanför entrédörren var det Rebecka som hade hand om själva låsningen av
lokalerna. Lowa kommer ihåg hur Lisa gick ett stycke utmed huslängan norrut där hon vände
sig om och sade "hej då".

Rebecka:
Rebeca berättar att det slutade samtidigt den aktuella kvällen ca 18:20. Lisa gick några
minuter tidigare (ca 10 min), Rebeca och Lova ska medan Lisa gick ha stängt en stor port till
cafét.

Precis!

Julias vittnesmål stämmer inte. Hon är bara 15 år och ska inte behöva vittna och tvingas ljuga.
Poliser och militärer klarar sig trots lögner i genomförda förhör och i rättssal men denna lilla tjej kommer kunna få problem.

Det är uppenbart att det hon säger inte stämmer. Men hon är ett barn.
2016-01-22, 16:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Varför ställa sig framför ett fönster med kafétjejerna mittemot om det inte var upphetsningen av att se och fantisera han var ute efter? Hade han sökt avskildhet, som du är inne på, väljer han förmodligen inte fönstret. Eller? Toalett med handfat fanns i närheten, om det var så att han hade velat sysselsätta sig med det här på ett mera omärkligt sätt. Men nu handlar det om en kombination av utkiksplats och ett obekymrat avsättande på både golv och väggar runtom i rummet.
IB vittnar om en oförmåga i samband med sexuellt umgänge, det är något att också ha i åtanke. Man kan tänka sig att nära relationer för honom, fungerar hämmande på hans sexualitet.
Kvinnoföraktet han bär på (betänk förra hustrun och IB) komplicerar till det ännu mera på det erotiska planet.

Två fel i sama post.
Av bilderna att döma ser man en dörr på motsatta huset genom fönstret. Har de servering utefter gatan?

IB vittnar om att det va full sprut(t) på morgonen. Vid alkoholförtäring avtar mannens sexförmåga medan sexlusten stiger hos kvinnor. Fakta.
2016-01-22, 16:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det kan bli litet speciellt.

Om Irina avlagt ed i litauisk domstol torde detta till att börja med betyda intet i den svenska värderingen, vittnesmålet blir inte tyngre av den saken.

Skulle Irina kunna beslås med brott får i så fall litauerna hantera detta, och jag vet inte tillräckligt om litauisk straff- och processrätt för att svara på om det vi kallar mened är straffbart i Litauen när frågan ställs från svensk domstol. I Sverige är det inte straffbart att fara med osanning i Irinas position, och skulle det vara det i Litauen blir det en sak för litauisk rättsvård.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Alla har vi ju inte möjlighet att sitta här dygnet runt och följa allt som sker i realtid, men
nu har jag också kommit ikapp vad som dagen bjöd på.
Lite cirkusprägel över tillställningen åter onekligen. Oklart med somligt som inte skulle
behöva vara oklart. Betydande förvirring.

http://www.expressen.se/gt/kaos-i-ra...skulle-vittna/

Ed eller ej, ljögs gjorde det i alla fall. Mördarfrun var lika skamlös som väntat och öste
ur sig sina lögner och maken satt här hemma i Sweden och kunde konstatera att hans
grepp om den undergivna hustrun var fortsatt stabilt kopplat. Och inbillar sig väl i sin
enfald att Irinas insats för hans räkning ska ha någon avgörande inverkan på utgången
i hovrätten. Han lär bli besviken lika mycket som det föraktliga stycket till hustru.
Hon framhärdar alltså i att stå vid en överbevisad flickmördares sida och är bara värd
just förakt och en gnutta avsky också.

Mats: Åklagaren citerar nu ett förhör där kvinnans säger att mannen sagt till henne att han var hemma 17:30, 18.

Mats: "Han har inte sagt så till mig".

Mats: Kvinnan har berättat i förhör att hon och brodern inte skulle få berätta att 35-åringen bytt kläder på kvällen. Det förnekar hon nu i rättssalen.

Mats: Vad lever du på?

Mats: "Jag är inte ekonomiskt beroende av min man. Jag väljer att inte svara på den frågan".

Mats: I tingsrätten sa du att du lever på din mans pengar.

Mats: "Det var länge sedan de pengarna tog slut".

Mats: "Jag är oberoende. Jag försörjer mig själv, det är min personliga sak".

Mats: Åklagaren säger att kvinnan svor i förhöret på att hon talade sanning. Och att hon i dag sagt att sanningen är viktig för henne. Hur ska vi tolka det? frågar han.

Mats: Att fruns DNA finns på ett klädesplagg som tillhör Lisa Holm förklarar hon så här.

Mats: "Det är ni som fått det resultatet. Jag har flera förklaringar".

Mats: Pappan stirrar på 35-åringen hela tiden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6351186

Och snacket med avhopparen från NFC får knappast värdet av den tekniska bevisningen
att minska ett dugg.

Nerijus är efter denna dag lika hopplöst förlorad som han var tidigare.

Börjar undra varför det ens behövde överläggas mellan domstolarna om ed för hustrun ur sanktions-perspektivet, om deltagande i en utomlands rättegång ändå ej kan framkalla en konsekvens vid mened med hänvisning till vad användaren "Moosky" svarade tidigare.
Gissar att deltagandet i en rättegång framkallar lagstiftning i landet det fysiska deltagandet sker, men då borde väl lagstiftningen gälla hela vägen med den litauiska domarens tydliga hållande på rättsakt?

Självklara svar står ej att läsa i vare sig lagböcker eller konventioner, men jag hakar kraftigt upp mig på att hon potentiellt förberett vittnesmålet i form av fabricering, lögner och "val" att inte svara om vissa frågor, egentligen ända tillbaka till vad hon bestämt sig för redan 8/6, och går nu in i rättegång med agenda att skydda/ljuga trots svuren ed på den fysiska plats hon befann sig.

Det blir systemfel i mitt huvud, då svuren ed potentiellt är verkningslöst.
Allt hänger på hur/om svenska myndigheter ger litauiska myndigheter ett case, och om sedan Litauen ens känner lukten av ett case.
Senast redigerad av rotesau 2016-01-22 kl. 16:49.
2016-01-22, 16:43
Medlem
Citat:
Får man sådan blodutgutelser av strypning / hängning? Fanns det andra skador utöver detta? Har någon misshandlat henne fore hängningen / strypningen?

Det tillhör nog sådant som finns i det material som inte är offentligt och borde därmed inte heller tagits upp här.
2016-01-22, 16:43
Medlem
Citat:
  • Varför tände Lisa ljus I norra magasinet? (Vilket var ovanligt och konstigt tyckte Julia.)
  • Varför frågade IR Julia om detta I dagens förhör, hon förklarade inte varför hon tog upp detta? Kommer hon följa upp detta på måndag??
Konstigt tycker jag.

Skulle Lisa träffa någon?
Är det detta som anses vara "mörkt" (Brandtlers ord) fast det är helt normalt och var Lisa kanske "olydig"?
2016-01-22, 16:45
Medlem
Citat:
Det har också skrivits att bussen avgick 19.05 från Skara. Det tar ca 20 minuter att köra till Skara.

Det tror jag inte stammer.
Om du tittar på videoklippen när R&L intervjuas I juni så betonar de flera ganger I flera olika intevjuer att de hade väldigt bråttom till bussen när de lämnade cafeet.
2016-01-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det kan finnas en logisk orsak.

AJ's vittnesmål sker på svenska, vilket NB inte förstår tillräckligt bra. Jag antar att NB då lyssnar på litauisk tolkning (det har han åtminstone juridisk rätt att göra) och eftersom det är viss eftersläpning i tolkningen, så är det enklare att koncentrera sig om man inte tittar på den som "ursprungstalar".

Så det behöver inte alls vara ett "märkligt beteende".

Han var förlägen över berömmet. Så enkelt var det.
2016-01-22, 16:46
Medlem
Ännu en spik i kistan för åklagaren efter dagens vittnen.Ingenting som ändrar något till Nerijus fördel..Fruns som ändrar sej blir inte trovärdigt, sen DNA expert som inte tror på plantering av DNA sedan inget nytt angående övriga vittnen..

Nej det blir fastställande av livstidsdomen.
2016-01-22, 16:49
Medlem
Citat:
Får man sådan blodutgutelser av strypning / hängning? Fanns det andra skador utöver detta? Har någon misshandlat henne fore hängningen / strypningen?

Skador vid omkullkörning och vid möte med dräparen - som agerade i plötsligt vredesmod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in