2016-01-22, 16:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Astrid Lindgren har också en lång publikationslista. Vad har det med saken att göra? Långströms slutsatser om onani på jobbet kan ifrågasättas, och han uttalar sig inte om NB.

Pippi Långström?
Han verkar ha god insikt i ämnet. Hur får han det?
2016-01-22, 16:11
Medlem
Grandiosos avatar
Alla har vi ju inte möjlighet att sitta här dygnet runt och följa allt som sker i realtid, men
nu har jag också kommit ikapp vad som dagen bjöd på.
Lite cirkusprägel över tillställningen åter onekligen. Oklart med somligt som inte skulle
behöva vara oklart. Betydande förvirring.
Citat:
Enligt litauisk rättegångsbalk behöver hustrun avlägga ed, enligt domaren från Litauen.
– Men enligt svensk lag ska hon inte avlägga ed, kontrar lagmannen i Göta hovrätt, Linda Hallstedt.
Men den litauiske domaren stod på sig – och krävde att frun skulle avlägga ed. Rätten beordrade en paus för att man skulle kunna reda ut det hela.
"Kallar det en fars"
Förvirringen var stor – innan man berättade att beslutetet blivit att frun behövde avlägga eden.
Det är dock oklart om eden har någon betydelse för den svenska hovrättsförhandlingen ...

– Jag har aldrig varit med om detta, säger rättsexperten Sven-Erik Alhem, och fortsätter:

– Man förstår allmänheten som börjar undra, vad är detta för någonting? Förberedelserna skulle ha skett i förväg.
http://www.expressen.se/gt/kaos-i-ra...skulle-vittna/

Ed eller ej, ljögs gjorde det i alla fall. Mördarfrun var lika skamlös som väntat och öste
ur sig sina lögner och maken satt här hemma i Sweden och kunde konstatera att hans
grepp om den undergivna hustrun var fortsatt stabilt kopplat. Och inbillar sig väl i sin
enfald att Irinas insats för hans räkning ska ha någon avgörande inverkan på utgången
i hovrätten. Han lär bli besviken lika mycket som det föraktliga stycket till hustru.
Hon framhärdar alltså i att stå vid en överbevisad flickmördares sida och är bara värd
just förakt och en gnutta avsky också.

Mats: Åklagaren citerar nu ett förhör där kvinnans säger att mannen sagt till henne att han var hemma 17:30, 18.

Mats: "Han har inte sagt så till mig".

Mats: Kvinnan har berättat i förhör att hon och brodern inte skulle få berätta att 35-åringen bytt kläder på kvällen. Det förnekar hon nu i rättssalen.

Mats: Vad lever du på?

Mats: "Jag är inte ekonomiskt beroende av min man. Jag väljer att inte svara på den frågan".

Mats: I tingsrätten sa du att du lever på din mans pengar.

Mats: "Det var länge sedan de pengarna tog slut".

Mats: "Jag är oberoende. Jag försörjer mig själv, det är min personliga sak".

Mats: Åklagaren säger att kvinnan svor i förhöret på att hon talade sanning. Och att hon i dag sagt att sanningen är viktig för henne. Hur ska vi tolka det? frågar han.

Mats: Att fruns DNA finns på ett klädesplagg som tillhör Lisa Holm förklarar hon så här.

Mats: "Det är ni som fått det resultatet. Jag har flera förklaringar".

Mats: Pappan stirrar på 35-åringen hela tiden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6351186

Och snacket med avhopparen från NFC får knappast värdet av den tekniska bevisningen
att minska ett dugg.

Nerijus är efter denna dag lika hopplöst förlorad som han var tidigare.
2016-01-22, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men IB blev hotad med sonens "anseende". Det finns svart på vitt.
Och att skulle säga rätt för att bli fri.

Är Skövdes poliser bättre än ryska?

Fantasier som vanligt. Du har inte ett endaste bevis för att det var ett hot.
Att vädja till en person att tala sanning för sina släktingars skull är inget hot.
Det är bara du som inbillar dig i dina desperata försök att få skvättbalten att verka from som ett lamm.
Har du erfarenhet av ryska polisen också?
2016-01-22, 16:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Inte en enda gång tittade NB på sin före detta arbetsgivare när han vittnade, trots att han öste beröm över över NB. Ganska märkligt beteende.

Det kan finnas en logisk orsak.

AJ's vittnesmål sker på svenska, vilket NB inte förstår tillräckligt bra. Jag antar att NB då lyssnar på litauisk tolkning (det har han åtminstone juridisk rätt att göra) och eftersom det är viss eftersläpning i tolkningen, så är det enklare att koncentrera sig om man inte tittar på den som "ursprungstalar".

Så det behöver inte alls vara ett "märkligt beteende".
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-01-22 kl. 16:34.
2016-01-22, 16:15
Medlem
Hur ska försvaret komma runt DNA-träffarna? Tror knappast Hovrätten kommer gå efter plantering, finns inga bevis på det förutom teorier. DNA-experten verkade inte så sugen på att gå på Ingers linje utan snackade mest om att man inte undersökte kläder bättre.
2016-01-22, 16:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag får inte riktigt ihop de olika tiderna och händelserna för personalen vid stängningen:

Idag sa Julia att alla skrev ut sig samtidigt men det stammer inte med uppgifterna I FUP. Se Julias, Lowas och Rebeckas versioner nedan.
Lowa sager att Lisa, Rebecka och Lowa gick samtidigt men enligt Rebecka gick Lisa 10 minuter tidigare? Lowa sager att hon ser Lisa gå till mopeden medan Rebecka sager att Lisa gick ca 10 minuter tidigare.

Julia: Sen skrev Julia ut sig kl. 17.15 samtidigt som Lowa skrev ut sig. Julia sa hejdå till alla. Då
var Lisa och Rebecka i omklädningsrummet.

Lowa: Lowa vill minnas att Julia gick därifrån ungefär samtidigt när Lisa
och Rebecka gick in i personalutrymmet för att hämta sina grejer. Betyder att de var tre tjejer
kvar för stängningen. Lowa vill minnas att Rebecka var den som kom ut i köket först av
henne och Lisa. Såvitt hon kommer ihåg så förde Rebecka i tiderna även för Lisa, som då höll
på att ta på sig sina grejer som hon skulle ha för att åka moped. Lowa beskriver att när Lisa
kom ut till köket tog hon pärmen för att fylla i sina tider men det var ju redan gjort. Därefter
ställde de tillbaka pärmen på sin plats och gick alla tre ut genom cafédelen, kollade så att
allting var iordning och gick ut för att stänga och låsa.
Då de var utanför entrédörren var det Rebecka som hade hand om själva låsningen av
lokalerna. Lowa kommer ihåg hur Lisa gick ett stycke utmed huslängan norrut där hon vände
sig om och sade "hej då".

Rebecka:
Rebeca berättar att det slutade samtidigt den aktuella kvällen ca 18:20. Lisa gick några
minuter tidigare (ca 10 min), Rebeca och Lova ska medan Lisa gick ha stängt en stor port till
cafét.
Enligt dagens tidtabell går det en buss på söndag från Skara till Lidköping kl 18:35. Nästa buss går 19:15. Restiden med bil från kaféet till Skara är 24 minuter, enligt Google, så om Lowa skulle hinna med sin buss bör de ha åkt senast 18:11. Jag tror inte att de låste porten kl 18:20, allra senast 18:15, helst 18:10, och Julia gick 10 min tidigare, enligt Rebecka.
2016-01-22, 16:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det man inte ser/vet har man inte ont av = det är inte så farligt..

Jag påtalar i sammanhanget att det är lokaler för spannmålsproduktion samt kötthantering.

Han är ett ohygienskt äckel är andemeningen.

Börja med att lyssna på vad han säger i TR - länk till publikationer gav Remark. Men bra att du vill förkovra dig.

Men korna skiter väl i samma ränna som NB och AJ.
Angående spannmål så har jag en släkting som jobbar i ett spannmålsmagasin (sädesmagasin ;-))
Han analyserar mängden råttskit i spannmålet. Det finns vissa gränser satta för hur mycket det får vara. Man gör stickprov.
Tänk på det när du äter din Mµsli.
2016-01-22, 16:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Alla har vi ju inte möjlighet att sitta här dygnet runt och följa allt som sker i realtid, men
nu har jag också kommit ikapp vad som dagen bjöd på.
Lite cirkusprägel över tillställningen åter onekligen. Oklart med somligt som inte skulle
behöva vara oklart. Betydande förvirring.

http://www.expressen.se/gt/kaos-i-ra...skulle-vittna/

Ed eller ej, ljögs gjorde det i alla fall. Mördarfrun var lika skamlös som väntat och öste
ur sig sina lögner och maken satt här hemma i Sweden och kunde konstatera att hans
grepp om den undergivna hustrun var fortsatt stabilt kopplat. Och inbillar sig väl i sin
enfald att Irinas insats för hans räkning ska ha någon avgörande inverkan på utgången
i hovrätten. Han lär bli besviken lika mycket som det föraktliga stycket till hustru.
Hon framhärdar alltså i att stå vid en överbevisad flickmördares sida och är bara värd
just förakt och en gnutta avsky också.

Mats: Åklagaren citerar nu ett förhör där kvinnans säger att mannen sagt till henne att han var hemma 17:30, 18.

Mats: "Han har inte sagt så till mig".

Mats: Kvinnan har berättat i förhör att hon och brodern inte skulle få berätta att 35-åringen bytt kläder på kvällen. Det förnekar hon nu i rättssalen.

Mats: Vad lever du på?

Mats: "Jag är inte ekonomiskt beroende av min man. Jag väljer att inte svara på den frågan".

Mats: I tingsrätten sa du att du lever på din mans pengar.

Mats: "Det var länge sedan de pengarna tog slut".

Mats: "Jag är oberoende. Jag försörjer mig själv, det är min personliga sak".

Mats: Åklagaren säger att kvinnan svor i förhöret på att hon talade sanning. Och att hon i dag sagt att sanningen är viktig för henne. Hur ska vi tolka det? frågar han.

Mats: Att fruns DNA finns på ett klädesplagg som tillhör Lisa Holm förklarar hon så här.

Mats: "Det är ni som fått det resultatet. Jag har flera förklaringar".

Mats: Pappan stirrar på 35-åringen hela tiden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6351186

Och snacket med avhopparen från NFC får knappast värdet av den tekniska bevisningen
att minska ett dugg.

Nerijus är efter denna dag lika hopplöst förlorad som han var tidigare.

Synd att inte Mats ställde en följdfråga, hade varit intressant att få ta del av hennes alternativa förklaringar. Och det där med egen försörjning vore spännande att få veta, fick hon tillbaks sin lackväska av polisen?
2016-01-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Frun ändrar sig hela tiden och säger han var hemma 17.40 fram till 20.00. Vittne är säker på att hans silvriga Volkswagen kommer från Martorphållet 19.30. Vem är trovärdigast? ☺
Det är mycket enkelt att få fram om Irina eller NB ljuger vid förhören.
Irina och NB satt på trappen framför huset när Gustav åker hem efter besöket i herrgården.
Genom att förhörsledarna kan kontrollera vad den ena säger mot den andre personens uttalande, blir det helt omöjligt att komma med lögner.
Om någon av parten hade försökt komma med lögner det skulle ha genomskådats mycket snabbt vid förhören.
Sedan fanns en tredje person Aivaras som också uppgifterna kunde kontrolleras mot.
Vid förhören stämmer uppgifterna helt överens att NB var i bostaden vid 19.00 tiden.
2016-01-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Lisa var nog mer blodig än det framkommit. Inte undra på att det är mörkat.

Anne Kihlbergs svar:

Om det är mycket eller lite har jag inte sagt. Men har kunnat konstatera i materialet att man har påvisat hennes blod på handleder, handryggen, bröstet och navelskrap. Även på klädesplagg hon skulle haft på sig då. BH, jeansbyxorna.

Får man sådan blodutgutelser av strypning / hängning? Fanns det andra skador utöver detta? Har någon misshandlat henne fore hängningen / strypningen?
2016-01-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Enligt dagens tidtabell går det en buss på söndag från Skara till Lidköping kl 18:35. Nästa buss går 19:15. Restiden med bil från kaféet till Skara är 24 minuter, enligt Google, så om Lowa skulle hinna med sin buss bör de ha åkt senast 18:11. Jag tror inte att de låste porten kl 18:20, allra senast 18:15, helst 18:10, och Julia gick 10 min tidigare, enligt Rebecka.

Julia anger som bevis på att hon har koll på klockslagen att hon tog en selfie. Detta var dock en Selfie på Snapchat och där kan man inte se bilderna efteråt, så det är inget "bevis" på något alls, enligt vad jag kan förstå. Det står I FUP att polisen skall undersöka detta men jag hittar inget resultat på undersökningen.
2016-01-22, 16:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Fantasier som vanligt. Du har inte ett endaste bevis för att det var ett hot.
Att vädja till en person att tala sanning för sina släktingars skull är inget hot.
Det är bara du som inbillar dig i dina desperata försök att få skvättbalten att verka from som ett lamm.
Har du erfarenhet av ryska polisen också?

Styrkan i ett hot är till stor del beroende på hur mottagaren uppfattar det. Vi är alla olika, och uppfattar därför insinuationer, skrämseltaktik, förtäckta hot eller konkreta hot som väldigt olika.

Därför kan IB mycket väl ha uppfattat polisernas förhörstaktik som hotfull, även om du och jag kanske inte hade gjort det om vi befunnit oss i samma situation. Icke desto mindre var hon mottagaren av polisens uttalanden, och därför måste man se allvarligt på hur just hon uppfattade situationen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in