Alla har vi ju inte möjlighet att sitta här dygnet runt och följa allt som sker i realtid, men
nu har jag också kommit ikapp vad som dagen bjöd på.
Lite cirkusprägel över tillställningen åter onekligen. Oklart med somligt som inte skulle
behöva vara oklart. Betydande förvirring.
Citat:
Enligt litauisk rättegångsbalk behöver hustrun avlägga ed, enligt domaren från Litauen.
– Men enligt svensk lag ska hon inte avlägga ed, kontrar lagmannen i Göta hovrätt, Linda Hallstedt.
Men den litauiske domaren stod på sig – och krävde att frun skulle avlägga ed. Rätten beordrade en paus för att man skulle kunna reda ut det hela.
"Kallar det en fars"
Förvirringen var stor – innan man berättade att beslutetet blivit att frun behövde avlägga eden.
Det är dock oklart om eden har någon betydelse för den svenska hovrättsförhandlingen ...
– Jag har aldrig varit med om detta, säger rättsexperten Sven-Erik Alhem, och fortsätter:
– Man förstår allmänheten som börjar undra, vad är detta för någonting? Förberedelserna skulle ha skett i förväg.
http://www.expressen.se/gt/kaos-i-ra...skulle-vittna/
Ed eller ej, ljögs gjorde det i alla fall. Mördarfrun var lika skamlös som väntat och öste
ur sig sina lögner och maken satt här hemma i Sweden och kunde konstatera att hans
grepp om den undergivna hustrun var fortsatt stabilt kopplat. Och inbillar sig väl i sin
enfald att Irinas insats för hans räkning ska ha någon avgörande inverkan på utgången
i hovrätten. Han lär bli besviken lika mycket som det föraktliga stycket till hustru.
Hon framhärdar alltså i att stå vid en överbevisad flickmördares sida och är bara värd
just förakt och en gnutta avsky också.
Mats: Åklagaren citerar nu ett förhör där kvinnans säger att mannen sagt till henne att han var hemma 17:30, 18.
Mats: "Han har inte sagt så till mig".
Mats: Kvinnan har berättat i förhör att hon och brodern inte skulle få berätta att 35-åringen bytt kläder på kvällen. Det förnekar hon nu i rättssalen.
Mats: Vad lever du på?
Mats: "Jag är inte ekonomiskt beroende av min man. Jag väljer att inte svara på den frågan".
Mats: I tingsrätten sa du att du lever på din mans pengar.
Mats: "Det var länge sedan de pengarna tog slut".
Mats: "Jag är oberoende. Jag försörjer mig själv, det är min personliga sak".
Mats: Åklagaren säger att kvinnan svor i förhöret på att hon talade sanning. Och att hon i dag sagt att sanningen är viktig för henne. Hur ska vi tolka det? frågar han.
Mats: Att fruns DNA finns på ett klädesplagg som tillhör Lisa Holm förklarar hon så här.
Mats: "Det är ni som fått det resultatet. Jag har flera förklaringar".
Mats: Pappan stirrar på 35-åringen hela tiden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6351186
Och snacket med avhopparen från NFC får knappast värdet av den tekniska bevisningen
att minska ett dugg.
Nerijus är efter denna dag lika hopplöst förlorad som han var tidigare.