2016-01-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo det är det. Hon kan avlägga 100eder i Litauen om hon vill, ingen av dem är bindande i en Svensk rättegång. Hon vittnade i en svensk rättegång inget annat och inför den avlade hon ingen ed. Så enkelt är det.
Irina har vittnat i Litauen och enligt deras lag skall alla som vittnar svära ed, som också Irina gjorde. Hovrätten accepterade att Irina kunde vittna över Skype och därför vittnade hon.
Hennes vittnesmål är att NB fanns i bostaden från 18.46.
Om Hovrätten fäller NB blir samma sak som att Irinas vittnesmål avfärdas, som är ett vittnesmål under ed.
2016-01-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De kläddes väl inte av när de först togs in för då hördes de bara upplysningsvis. De togs in före man hittade Lisa och jag vill minnas att man från polisen uttalade att man beslutat att höra dem på stationen p g a något i deras beteende när de hade börjat att fråga dem i bostaden. (Och de hade väl varit irriterade innan och snäst åt någon från missing people).

Dom måste ha anhållits ganska snabbt, vilket ökar rätten till "legala övergrepp".

Rättsläkaren utförde kroppsbesiktning på dom innan hon åkte till Martorp/Lisa.
2016-01-28, 01:30
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Eftersom hon varit i norra magasinet t o m så sent som dagen för försvinnandet tar jag för givet att hon varit i ladan ockå helt frivilligt. Speciellt eftersom hon säger sig vilja bli bonde som vuxen.

Ingen har klartgjort varför hon tände ljus i norra magasinet. Är det oväsentligt för alla utom mig?

Det är väl inget som alla gör. Tänder ljus? I ett magasin.
Tycker det är synd att inte försvaret ställde följfrågor i hovrätten.

Du skriver så dumt!
Även om inte DNA-bevisningen funnits, hade det ändå varit tillräckligt för att han skulle blivit dömd! Det kan vara svårt, iaf för den yngre publiken, att förstå att NB är den som mördade LH och att brottet hade med sex att göra.

edit: trodde det var en annan skribent, men sak samma.
Senast redigerad av Qwart 2016-01-28 kl. 01:39.
2016-01-28, 01:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom måste ha anhållits ganska snabbt, vilket ökar rätten till "legala övergrepp".

Rättsläkaren utförde kroppsbesiktning på dom innan hon åkte till Martorp/Lisa.

Ja Lisa hittades väl några timmar efter det att de togs in för att hrad.

"Legala övergrepp"???
2016-01-28, 01:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Då undrar jag vad resultet blev.

Fanns det spår av alkohol eller narkotiska preparat i NBs blod?

Som jag skrev: Begär ut slasken så får du nog veta.
2016-01-28, 01:41
Medlem
Citat:
Och även om det varit i ett annat utrymme/rum (exvis om hon tog rast där) så hade det inte varit konstigt. Många upplever levande ljus som rofyllt, det säljs kopiösa mängder ljus i det här landet.

Ja, inte ens då, jag själv använder kopiösa mängder, i alla fall vintertid, men det står i FUP att LH redan hade börjat jobba när RA kommer och ser LH tända ljus. Det borde vara för gästerna i caféet, bl.a. norra magasinet, där gästerna befinner sig som hon tänder ljus för.
2016-01-28, 01:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, inte ens då, jag själv använder kopiösa mängder, i alla fall vintertid, men det står i FUP att LH redan hade börjat jobba när RA kommer och ser LH tända ljus. Det borde vara för gästerna i caféet, bl.a. norra magasinet, där gästerna befinner sig som hon tänder ljus för.

Ja fast då lämnas de väl inte obevakade som frågeställaren filosoferar över, därav tänker jag det är något utrymme hon varvar ned på under rasten (också)?
2016-01-28, 01:54
Medlem
Citat:
Ja Lisa hittades väl några timmar efter det att de togs in för att hrad.

"Legala övergrepp"???

Nja, en annan beskrivning på laglig kroppsbesiktning.

IB upplevde det tydligen som ett övergrepp.
2016-01-28, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Först accepterar man att Irina vittnar över Skype från Litauen och sedan när vittnesmålet inte passar in i bilden att NB kunde vara skyldig avfärdar man det.
Är det så du menar ? Jag tror själv det är inte möjligt att avfärda hennes vittnesmål.

Alla som ÅK eller Försvaret kallar som vittnen skall höras. Rättsäkerhet.

Hur man sedan värderar vittnesmålet är upp till domstolen att avgöra.

Där tror jag att IBs vittnesmål väger som ett fjun så lätt.

Det visar sig. När HR dom kommer.
2016-01-28, 02:02
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jo visst precis så sas det. Men det förklarar inget om polisens agerande val av tillvägagångs sätt.

De hade lika gärna kunnat hålla ett förhör i deras bostad och satt span på dem under längre tid.

Som du förstår föder ett sådant agerande spekulationer
och bevisar att polisen haft tillgång till samtliga tre DNA redan från start.

Dom topsade alla som hade tagit i handsken redan dagen efter Lisas försvinnande. Nerijus, Aivaros, farbror Arne, en annan som var där som jag inte minns vem det var. Man topsade även Lisas föräldrar, bagaren på cafeet mm.
2016-01-28, 02:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Man tänder inte ljus och går därifrån och lämnar ljusen obevakade.

Min fråga är varför vill hon uppehålla sig i norra magasinet och varför tänder hon ljus där?

Jag vet inte varför Lisa tänder ljus. Jag vet inte om ljusen har något symboliskt värde för Lisa
Men jag vill ju försöka förstå var Lisas tankar var dagen för försvinnandet.

Det är en del av cafeet.
2016-01-28, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
AB och NB blev gripna misstänkta för mord. IB blev gripen misstänkt för grovt skyddande av brottsling.

Initialt trodde man alltså att AB och NB tillsammans utfört mordet och att IB haft vetskap om vad som hänt men hjälpt till att undanröja bevis(typ tvättat kläder etc).

Efterhand blev det tydligt att AB inte var inblandad och att IB inte haft vetskap(iaf inte som man skulle kunna bevisa) vilket så klart ledde till att misstankarna mot AB och IB avskrevs.

Korrekt. Det är viktigt att komma ihåg att AB och IB släpptes från häktet, eftersom det inte fanns skäl för att hålla dem häktade.

Det betyder att det fanns inga bevis som kunde binda dem till brottet, och att de efter bästa förmåga svarat på de frågor som ställdes dem i förhör. En självklarhet när man är inblandad i ett brott som detta, är att undanröja olika frågeställningar. Nero vägrar komma med någon som helst förklaring. IB hade tvättat på "fel dag", och både IB och AB hade gått runt och letat både efter mask och katten. Ageranden som var suspekta, men som efter förklaring från dem inte gjorde dem delaktiga i mordet.

Redan när AB och IB släpptes från häktet fick vi en ledtråd om att Nero saknade alibi, från advokaten Rönnbäck själv. Hon pladdrade på i media att de hade tjallat!

Det betyder att alibi kan inte ges i efterhand av endast IB, den lojala skithustrun. IB har nu ändrat sig, igen, efter att ha blivit tvingad att vittna av hänsynslösa typer. IB kan inte på egen hand, utan medverkan från AB ge ett alibi till Nero. Det blir löjligt när AB vägrar att befatta sig med den person Nero nu visat sig vara, som han nu säger, inte längre är hans bror.

Viktigt är att komma ihåg att Nero bad AB och IB om att ge honom alibi medan letandet pågick efter en försvunnen flicka, innan alla andra visste att Lisa var mördad.

Det ofattbara är att en advokat ger denna skithustru bevisvärde, efter allt som framkommit om henne, och då särskilt efter hur hon betett sig. För i övriga fall brukar inte fruar ges någon trovärdighet alls när det kommer till att avgöra ett brottmål. Ingen som har varit i närheten av ett brottmål, kommer ens på tanken, att ett alibi från en fru ska väga tyngre än all annan bevisning.

Förekomsten av all DNA och avsaknaden av förklaring från den åtalade till olika frågor som hur hans DNA hamnade på brottsoffret gör agerandet med att kalla in IB märkvärdigt i sin enfald. Särskilt när advokaten själv pladdrade på innan fup var klar om att Nero aldrig ens sett Lisa! Advokater brukar i normalfallet veta hur domstolar ser på fruar och morsor!
Senast redigerad av Vresrosen 2016-01-28 kl. 02:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in