2016-02-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, men hovrättslagmannen är inte en lagman, lika lite som generalmajoren är en major.

En överfurir tilltalas "God morgon, överfurir". Hen blir sur om du säger "God morgon, furir", då furir är en lägre grad.

Finns inget som heter furir eller överfurir längre.
Sergeant/förste Sergeant är graderna som ersatt furir/överfurir. Bägge tilltalas med enbart sergeant på samma sätt som alla generalsgraderna, general, generalmajor, generallöjtnant och brigadgeneral tilltalas som general.

En bättre jämförelse är kanske familjeläkare/Distriktsläkare/Läkare och Hovrättslagman/lagman.
Lagman är en chefsdomare och hovrättslagman är helt enkelt en chefsdomare i en av hovrättens 8 avdelningar. Lagman= chefsdomare i TR. Hovrättslagman =chefsdomare i HR. Kammarrättslagman =chefsdomare i KR.

Man kan säga att lagman är titeln/graden(chefsdomare) och prefixet "hovrätts" eller "kammarrätts" framför lagman är befattningen.
2016-02-03, 10:12
Medlem
Semir Hasanbegovic:
– Det är det som jag ser, kommer jag väldigt bra ihåg. Jag har ett väldigt bra visuellt minne
10:49, 22 January 2016
Semir Hasanbegovic:
– Innan vi åkte till Källby för att handla kollade jag och såg 19.58.
Semir Hasanbegovic:
– Jag väldigt bra visuellt minne och på micron i köket har jag en klocka.
Semir Hasanbegovic:
I dag har du berättat en del saker. Hur kommer det sig att du kan ange så exakta tider. Till exempel 17.40, att han kom hem för att leta bättre sax. Eller att han varit hemma innan 17.40?
10:48, 22 January 2016

Micron i köket ja. Av bilden på sidan 736 verkar det vara någonting väldigt likt en Samsung TDS M1927N. Fast med vitt handtag till luckan, inte bostad aluminium. Och som mycket riktigt har klocka. Vill man störa sin hustrus tidsuppfattning kan man väldigt enkelt justera om klockan. Det framgår av manualen på sidan 8 hur man gör. Strax innan avfärd till Handlar'n i Källby ställer man rätt klockan och säger: "Tror du vi hinner till affären?" Varvid hustrun kan svara: "Ja om vi rusar. Klockan är två minuter i."

Får man nu då sprida sådana här trådsanningar? Ja vad tycker ni andra? Det går tydligen bra att säga att det är konstaterat att örhängen var planterade. Hundpromenerande vittnen konstaterats ta fel på dag. Björn Sahl ljög i rätten.
Senast redigerad av X-pert 2016-02-03 kl. 10:15.
2016-02-03, 10:27
Medlem
Och här i tråden fortsätter samma gamla gnabb om griftefridsbrott, dråp, mord, hur Lisa kom in i ladan, Occhams rakkniv, hur Lisa dog eller hur hon begick självmord.
Det är rent ut sagt sorgligt att se hur vissa fortfarande ältar samma frågor omochomigen.

Griftefridsbrott? Hur tänker ni nu? På vilka bevis, spår, hur, med vad, när var?

Dråp? Hur fan kan detta bli dråp????

Läsförståelsen i tråden är häpnadsväckande dålig. Tolkningarna av de samma är oroande.

Dödsorsak finns tydligt angiven i domen från TR, den är välformulerad och väldigt trolig. Scenariot omfattar en händelsekedja som i mina ögon är nära vad som antagligen hänt Lisa.
HR dom kommer återspegla den förra domen och grisen döms till livstid.
2016-02-03, 11:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Finns inget som heter furir eller överfurir längre.
Sergeant/förste Sergeant är graderna som ersatt furir/överfurir. Bägge tilltalas med enbart sergeant på samma sätt som alla generalsgraderna, general, generalmajor, generallöjtnant och brigadgeneral tilltalas som general.

En bättre jämförelse är kanske familjeläkare/Distriktsläkare/Läkare och Hovrättslagman/lagman.
Lagman är en chefsdomare och hovrättslagman är helt enkelt en chefsdomare i en av hovrättens 8 avdelningar. Lagman= chefsdomare i TR. Hovrättslagman =chefsdomare i HR. Kammarrättslagman =chefsdomare i KR.

Man kan säga att lagman är titeln/graden(chefsdomare) och prefixet "hovrätts" eller "kammarrätts" framför lagman är befattningen.

En hovrättslagman är inte chef för hela hovrätten likt en lagman är för tingsrätten. Precis som du skriver är en hovrättslagman chef för en avdelning. Chefen för hovrätten kallas emellertid för hovrättspresident, vilket är den titel som ska jämföras med en lagman vid tingsrätten.
2016-02-03, 17:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Man kan då alltså dra slutsatsen att LH pratat med någon annan än sina kollegor under fickringningen. Eftersom denna person inte gett sig till känna kan man starkt förmoda att det rör sig om mördaren. Då LH talat svenska med honom kan man utgå från att han också är svensktalande. Alltså är det inte NB. Han ska visserligen kunna en del fraser på svenska men knappast tillräckligt för att konversera.

Tror den slutsatsen har hög sannolikhet för att vara korrekt. Nu utesluter inte densamma att det var just NB som Lisa talade med under fickringningen - men att konversationen fördes på svenska gör i vart fall mig konfunderad.
2016-02-03, 19:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tror den slutsatsen har hög sannolikhet för att vara korrekt. Nu utesluter inte densamma att det var just NB som Lisa talade med under fickringningen - men att konversationen fördes på svenska gör i vart fall mig konfunderad.

Konversation och konversation, det var väl inte så värst mycket man fick höra Lisa säga? Tillräckligt lite för att det kunnat sägas till någon innan dess att man förstod att vederbörande inte förstod svenska så värst bra.
2016-02-03, 19:17
Medlem
Citat:
Behöver inte vara någon hög akademisk nivå på "konversationen"
Komma visa - ja, det är klart
Visa Medelplana - ja, det är klart
Korta frågor eller begäran om hjälp, behöver inte vara mera komplicerat än så.
2016-02-03, 19:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Tror inte man kan (bör) bestämma sig för varken det ena eller det andra.

Visst är det snävt tidsutrymme att det skulle vara Lisa/Rebecka/Lowa som konverserade i fickringningen, men att utesluta det på grund av en uträknad google-vägbeskrivning/tidsberäkning är höjden av fyrkantighet.
Jag, i egenskap av både bilförare och sporadisk användare av Maps, kan intyga att beräknad restid absolut inte stämmer på minuten, eller ens fem-minuten.
v2704/v2703 är ganska rak och medgörlig, och väl ute på lv184 kan det gå att ösa på rätt bra vid lite brådska.
En beräknad 25min-resa kan lätt bli både 20min och 18min eller lägre vid fri väg, eller längre om "trafikhinder" uppstår, så det går inte att dra någon slutsats ur detta.

Även om det var NB som Lisa pratade med vid fickringningen, så är det ändå inte speciellt märkligt att svara just på det viset på svenska.
Sådan bland-dialog förekommer ständigt, speciellt om en dialog skulle uppstå oförberett så är det ganska många som naturligt råkar svara på modersmålet och ihop med valfri gest faktiskt gör sig förstådd utan att att behöva ta om det på "rätt" språk.
Senast redigerad av rotesau 2016-02-03 kl. 19:33.
2016-02-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
När du skriver "sexualbrottsadvokaten" så är det förstås i förklenande syfte. Eller hur? En skam vidlåder den advokat som har agerat försvarare i ett sexualbrottsmål. Du tycker verkligen så? Det går heller inte att hitta det ordet i någon ordlista.
Lisa, Lisas familj och de som är dem behjälpliga skall så klart med alla medel svärtas ner.
Är det MR-perspektiv allt detta?

Javisst är det märkligt att de (läs SH) inte valde ett målsägandebiträde. Utan just en 67-årig sexualbrottsadvokat. Det tillhör det här fallets anomalier.
Ljög dessutom Tore Brandtler eller står han på tingsrättens lista?
2016-02-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är inte sant.

Dom hade en månads semester per år hos Arne.

Det är sanningen.

Då har du inte läst fupen. Han jobbade sex dagar i veckan. Det är inte precis arbetstids- och semesterlagen som gäller här.
2016-02-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det har ingen större betydelse. NB tar i tejprullen som de flesta av oss skulle göra, (även Lisa), har han då hennes dna på handsfingrarna så fastnar det på tejprullens insida.

Man undrar verkligen hur bara fruns dna hamnade på trosan. Det hade varit mer förståeligt om hans fanns där också.

Jag hänger upp mig på att kniven NB hade i bilen som han använde saknade fingeravtryck. Det borde finnas där såvida han inte var mån om att inte lämna fingeravtryck. Det är ett sånt där misstag som man lätt gör. Ingenting som hade med mordet att göra lämnade han fingeravtryck på.

Det är nog så att han hade koll på detta med fingeravtryck men blev som bekant orolig över hur dna avsätts.
DNA från LH kan ha hamnat insidan rullen då hon kan ha försökt värja sig från NB tejpade på henne. Fruns DNA , där har jag en teori att det har blivit avsatt på insidan av LH trosor under transport i bilen där det funnits nått blött fån frun. Tidsramen under det brottet skedde , min uppfattning delar jag med annan skribent, att kroppen efter LH kan mycket väl ha funnits övertäckt i bilen under både skypsamtal och pitzzaresan. Om så var fallet ökar tidsramen för brotts delen i slaktrummet.
2016-02-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu undrar jag väl varför dessa fall ramlar in då de inte ens är jämförbara med detta rättsfall?
Den du hänvisar till dömdes via indicier (telefontrafik), ingen bekräftelse via rättsmedicin om styckning, ingen dödsorsak - domen i TR till mord är så korkad så att HovR ändrade denna är i mitt tycke inte konstigt. Det handlar om straffsänkning för det saknades givetvis vitala delar i TR-domen.
I Lisas fall finns dödsorsak, teknisk bevisning via blod från honom gällande morddomen.
Att han flyttat henne är en sekundärt och lika ointressant som en blindtarm i det stora hela.

Det finns ingen klargjord dödsorsak. Det finns inte ett dödsdatum. Förutom det som Lars Johansson "beställde " fram.
Ytterligare en skandal. Eller det kanske brukar gå till så? Skövdepolisen beställer Berkowitz och resultaten.

Varför har Lisa kvar snodden på armen - trots åklagarens "tumult&kamp"-fantasier? Varför står det inte om någon klocka som en förklaring till blodet på handleden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in