Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Tror den slutsatsen har hög sannolikhet för att vara korrekt. Nu utesluter inte densamma att det var just NB som Lisa talade med under fickringningen - men att konversationen fördes på svenska gör i vart fall mig konfunderad.
Tror inte man kan (bör) bestämma sig för varken det ena eller det andra.
Visst är det snävt tidsutrymme att det skulle vara Lisa/Rebecka/Lowa som konverserade i fickringningen, men att utesluta det på grund av en uträknad google-vägbeskrivning/tidsberäkning är höjden av fyrkantighet.
Jag, i egenskap av både bilförare och sporadisk användare av Maps, kan intyga att beräknad restid absolut inte stämmer på minuten, eller ens fem-minuten.
v2704/v2703 är ganska rak och medgörlig, och väl ute på lv184 kan det gå att ösa på rätt bra vid lite brådska.
En beräknad 25min-resa kan lätt bli både 20min och 18min eller lägre vid fri väg, eller längre om "trafikhinder" uppstår, så det går inte att dra någon slutsats ur detta.
Även om det var NB som Lisa pratade med vid fickringningen, så är det ändå inte speciellt märkligt att svara just på det viset på svenska.
Sådan bland-dialog förekommer ständigt, speciellt om en dialog skulle uppstå oförberett så är det ganska många som naturligt råkar svara på modersmålet och ihop med valfri gest faktiskt gör sig förstådd utan att att behöva ta om det på "rätt" språk.