2016-02-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
BS vittnesmål i TR.

Särskilt intressant är det vad han var på väg att säga när sexualbrottsadvokaten, nu målsägandebiträdet, Tore Brandtler avbröt honom.

Inlägg om BS:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

När du skriver "sexualbrottsadvokaten" så är det förstås i förklenande syfte. Eller hur? En skam vidlåder den advokat som har agerat försvarare i ett sexualbrottsmål. Du tycker verkligen så? Det går heller inte att hitta det ordet i någon ordlista.
Lisa, Lisas familj och de som är dem behjälpliga skall så klart med alla medel svärtas ner.
Är det MR-perspektiv allt detta?
2016-02-02, 20:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mannen som åtalades för mord på Vatchareeya Bangsuan i Boden dömdes för dråp.
Försvaret hade i första hand yrkat på friande, i anda hand för dråp.

Tydligen räknas även försvarets yrkanden då.

Hur ser försvarets yrkande för NB ut?
Senast redigerad av ReedMe 2016-02-02 kl. 21:01.
2016-02-02, 21:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ingen risk. Hade det varit så hade åklagaren åtalat för dråp som alternativ pga vatchareeyadomen.
Menar du att HR för övreNorrland pratar strunt då? Det är nog bara att konstatera att hädanefter så kan domstolarna inte döma som de vill utan får hålla sig till de brottsrubriceringar som det yrkas på.

Edit: http://www.dagensjuridik.se/2014/06/...ttsrubricering

Står ju klart och tydligt där att domstolen inte får hitta på egna brottsrubriceringar utan att den åtalade ska få tillfälle att försvara sig mot de.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-02-02 kl. 21:11.
2016-02-02, 21:09
Medlem
Citat:
Är det obekant för dig att litauer i Sverige lämnar sina barn i hemlandet (för att gå i skola och slippa ryckas upp) när de slavar för svenskar med städning och bygg?

NB och IB åkte hem månader i sträck - de skulle åka hem över sommaren tex.

Du verkar kulturellt och socialt insnöad på att allt är som i Sverige. Överallt.

Det är inte sant.

Dom hade en månads semester per år hos Arne.

Det är sanningen.
2016-02-02, 21:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Menar du att HR i Norrland pratar strunt då? Det är nog bara att konstatera att hädanefter så kan domstolarna inte döma som de vill utan får hålla sig till de brottsrubriceringar som det yrkas på.
Nej, jag menar inte att HR i Norrland pratar strunt. Varför tror du det?
2016-02-02, 21:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Nej, jag menar inte att HR i Norrland pratar strunt. Varför tror du det?
För de säger ju att domstolen inte får hitta på egna brottsrubriceringar som den åtalade inte har fått försvara sig mot.

http://www.dagensjuridik.se/2014/06/...ttsrubricering

Står ju klart och tydligt där.
2016-02-02, 21:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Menar du att HR i Norrland pratar strunt då? Det är nog bara att konstatera att hädanefter så kan domstolarna inte döma som de vill utan får hålla sig till de brottsrubriceringar som det yrkas på.
Tydligen lystrar domstolarna även till försvarets yrkanden. För KJ hade försvarsadvokaten i första hand yrkat på friande, i andra hand för dråp, i Hovrätten. Och det blev ju dråp.
2016-02-02, 21:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
För de säger ju att domstolen inte får hitta på egna brottsrubriceringar som den åtalade inte har fått försvara sig mot.

http://www.dagensjuridik.se/2014/06/...ttsrubricering

Står ju klart och tydligt där.
Jag är rätt säker på att det är rubriceringar om grövre brott de ska få försvara sig mot. Varför tror du inte åklagaren garderade sig med dråp i lisamålet?
2016-02-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag kan bara hitta att åklagaren yrkade på längre fängelsestraff i HR för Kristoffer. I tingsrätten blev domen mord.

Skulle vara intressant att läsa åklagarens yrkanden inför både TR och HR, man jag kan inte hitta dom.

Hur straffpåföljden ser ut beror väl på hur åklagaren har specat åtalet, vilka brottsrubriceringar som tagits med. KJ fick ett löjligt lågt straff, i mina ögon.

Har inte juridisk kunskap tyvärr.
En del påstår att domstolen kan klämma till med en dom
som åklagaren inte har åtalat för. Kan inte tänka mig att dråp ingick i åklagarnas åtal/ gärningsbeskrivning angående KJ. Andra säger tvärt om. Som sagt jag vet inte.

Vad gäller KJ däremot så är åsikten den att om han nu
skulle dömas så är ju dråp något alldeles otroligt märkligt.
2016-02-02, 21:17
Bannlyst
Citat:
BS vittnesmål i TR.

Särskilt intressant är det vad han var på väg att säga när sexualbrottsadvokaten, nu målsägandebiträdet, Tore Brandtler avbröt honom.

Inlägg om BS:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Jag har lyssnat på vittnesmålen i Tingsrätten och din beskrivning stämmer inte alls in utan du färgar alla dina inlägg med dina djupt rotade fördomar. Försök att vara lite mer objektiv så blir du tagen på större allvar. Ett gott råd i all välmening. "Sexualbrottsadvokaten", då menar du målsägarbiträdet Tore Brandtler eller? Jag har inte hört den titeln tidigare nämligen, är den titeln ditt eget påfund eller brukar han beskrivas så? Förmodar du skriver "sexualbrottsadvokat" för att tillskriva honom fula, skamliga egenskaper som advokat, är det så du känner? Vad kallar du i så fall advokaten Inger Rönnbäck för som har agerat försvarare åt pedofiler som raggat minderåriga på internetsajter vilket slutat i våldtäkt. Är hon också då en sexualbrottsadvokat? Och i detta fall, så försvarar hon Nerijus B som är dömd för mord, med sexuellt motiv, d.v.s sexualsadistiskt motiv. Vad skulle du kalla en sån advokat om du utgår från dina referensramar? Kanske bättre bara kalla dem för vad de är, d.v.s målsägarbiträde och advokat?
2016-02-02, 21:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tydligen lystrar domstolarna även till försvarets yrkanden. För KJ hade försvarsadvokaten i första hand yrkat på friande, i andra hand för dråp, i Hovrätten. Och det blev ju dråp.
Domen i det fallet kom några månader innan den artikeln du länkade till. Men ja det kan ju också vara så att försvarets yrkanden också räknas för då har ju den åtalade fått försvara sig mot de får man ju anta.
2016-02-02, 21:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har inte juridisk kunskap tyvärr.
En del påstår att domstolen kan klämma till med en dom
som åklagaren inte har åtalat för. Kan inte tänka mig att dråp ingick i åklagarnas åtal/ gärningsbeskrivning angående KJ. Andra säger tvärt om. Som sagt jag vet inte.

Vad gäller KJ däremot så är åsikten den att om han nu
skulle dömas så är ju dråp något alldeles otroligt märkligt.
Jag tror att jag har rett ut det nu.

Det verkar som att domstolen kan välja att lystra till antingen försvarets eller åklagarens yrkanden, men domstolen har inte rätt att välja en helt egen brottsrubricering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in