2016-01-29, 12:41
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe22
Det finns inte någon logisk förklaring till varför broder AB skulle ljuga.
Han har tagit avstånd till NB, och han har också berättat att NB blir ofta arg när han dricker.
Vist skulle ett uttalande ifrån fd. Frun vara intressant.

Det gör det väl visst. Samma skäl som varför han överhuvudtaget berättade detta för polisen. Han ville ge dem den information de var ute efter för att själv bli släppt. Uppenbart var han likgiltig inför sin brors öde och var beredd att offra honom. Han kan ha berättat en komprometterande sanning om NB för att behaga polisen men det kan lika gärna ha varit en lögn.
2016-01-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Läste i tidigt skede att exfrun inte trodde NB kunde utfört det.
Lilla mamma va av samma åsikt i den artikeln.

Inte ett pip om någon misshandel.
Värde noll såklart.
Kommer inte ihåg om det va Expressen eller återgivet ur någon lokalblaska.

Tyvärr kan jag inte hitta den, så ni får ta det för vad det är.

Jag läste också artikeln, dock minns jag det som att det var en ex-flickvän och inte ex-fru som uttalade sig att hon inte kunde tänka sig att NB begått mordet. Hon hade bra valda ord om honom.
2016-01-29, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det gör det väl visst. Samma skäl som varför han överhuvudtaget berättade detta för polisen. Han ville ge dem den information de var ute efter för att själv bli släppt. Uppenbart var han likgiltig inför sin brors öde och var beredd att offra honom. Han kan ha berättat en komprometterande sanning om NB för att behaga polisen men det kan lika gärna ha varit en lögn.

Broder AB har alibi för aktuella tiden, men det har inte NB.
Alla bevis talar för 1 st. GM och alla kommer ifrån NB.
2016-01-29, 12:48
Medlem
Citat:
IB och AB har berättat i stort sett en överensstämmande berättelse. Har de varit eller haft möjlighet att komma i kontakt med varann?
2016-01-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
IB och AB har berättat i stort sett en överensstämmande berättelse. Har de varit eller haft möjlighet att komma i kontakt med varann?

Du vet att dom gett varandra alibi. Så, vad har dom lämnat för överensstämmande berättelse? Vad gjorde IB och AB aktuell tid?
2016-01-29, 13:16
Bannlyst
Citat:
Vad föranleder dig att påföra Aivaras B de dåliga egenskaper du räknar upp?
Att det bara finns dåliga och tvivelaktiga anledningar till att Aivaras B berättade det han gjorde om sin bror?
"Endera är det en lögn" eller så berättande han en "komprometterande" sanning för att "behaga polisen". Berätta hur du kommit fram till den slutsatsen över Aivaras B:s personlighet? Intressant att veta hur ni tänker.
Har för mig att Nerijus hustru Irina B hade beskrivit lillebrodern Aivaras som en snäll och omtänksam person som inte ljuger, men jag kan ha missuppfattat det.
2016-01-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Du vet att dom gett varandra alibi. Så, vad har dom lämnat för överensstämmande berättelse? Vad gjorde IB och AB aktuell tid?
Exakt, AB och IB har gett varandra alibi. Alla tre var häktade som misstänkta. Hävdar man att de ljög om att NB inte var hemma den aktuella tiden så fanns ju även andra alternativ att ljuga. Exempelvis hade IB kunna säga att det var AB som inte var hemma. AB hade kunnat säga att både NB och IB inte var hemma och så vidare. Nu råkade det bli så att både AB och IB drog till med samma "lögn" om att det var NB som inte var hemma.
2016-01-29, 13:56
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Kommer det nya regelverket som, efter vad jag förstått, träder i kraft 1 april i år att kunna nyttjas retroaktivt? Jag tänker att brottet begicks innan det nya regelverkets ikraftträdande; likaså hinner domen falla innan dess. Är det ändå applicerbart i detta fall eller kommer det regelverk som gällde vid brott / dom att vara det som gäller under hela strafftiden?
Din frågeställning är mycket intressant.
Eftersom jag tyvärr inte besitter förstahandsuppgifter om detaljerna i frågan, så skrev jag att "sannolikheten är nog stor"..
Man vill ju inte göda tråden med ogrundade spekulationer.
Förhoppningsvis blir ytterligare detaljer snart kända i en större krets.
2016-01-29, 14:01
Medlem
Citat:
Exakt, AB och IB har gett varandra alibi. Alla tre var häktade som misstänkta. Hävdar man att de ljög om att NB inte var hemma den aktuella tiden så fanns ju även andra alternativ att ljuga. Exempelvis hade IB kunna säga att det var AB som inte var hemma. AB hade kunnat säga att både NB och IB inte var hemma och så vidare. Nu råkade det bli så att både AB och IB drog till med samma "lögn" om att det var NB som inte var hemma.

Eftersom NB i stort sett gett IB och AB "husarrest" så var dom alltid hemma tillsammans på fritiden. NB rörde sig däremot helt fritt med sin bil. Där rådde inga restriktioner.

Att IB och AB lämnar samstämmiga uppgifter är inte konstigt alls. Dom var hemma båda två.
2016-01-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom NB i stort sett gett IB och AB "husarrest" så var dom alltid hemma tillsammans på fritiden. NB rörde sig däremot helt fritt med sin bil. Där rådde inga restriktioner.

Att IB och AB lämnar samstämmiga uppgifter är inte konstigt alls. Dom var hemma båda två.
Jag är inne på samma tankegångar. Jag tror att varken IB eller AB ljög utan sa dagens sanning.
2016-01-29, 14:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe22
Att NB måste kvarstanna i häkte, tyder mycket på att HR har fått en klar uppfattning av ärendet.
HR kan ev. besluta om en RPU innan dom kan verkställas.
Ska han ev. dömas till sluten psykvård eller fängelse är ett troligt svar HR först vill ha innan dom
avkunnar vilken dom som ska bli.

HR har redan fattat beslutet att inte göra en RPU, dom kommer den 8/2 och en RPU tar minst en månad att göra, de kommer att döma honom till fängelse, troligen livstid.
2016-01-29, 14:21
Medlem
Citat:
Jag är inne på samma tankegångar. Jag tror att varken IB eller AB ljög utan sa dagens sanning.

Jag tror egentligen inte heller att dom ljög.
Å andra sidan hade dom fem dagar på sig att fundera.

Jag gillar fortfarande inte IBs DNA på Lisas trosor, det
ska ju vara så svårt att plantera DNA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in