2016-01-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
HR har redan fattat beslutet att inte göra en RPU, dom kommer den 8/2 och en RPU tar minst en månad att göra, de kommer att döma honom till fängelse, troligen livstid.

Är det inte ganska ovanligt att man inte gör en RPU i
ett sånt här fall, inte ens en§7.
2016-01-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag läste också artikeln, dock minns jag det som att det var en ex-flickvän och inte ex-fru som uttalade sig att hon inte kunde tänka sig att NB begått mordet. Hon hade bra valda ord om honom.

Du kan mycket väl ha rätt.
Kommer du i håg var du läste det?
2016-01-29, 14:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är det inte ganska ovanligt att man inte gör en RPU i
ett sånt här fall, inte ens en§7.

Jag tror att det är ovanligt, sådana här mord brukar i stort sett alltid föranleda åtminstone en §7 och med tanke på hur mordet begicks så tycker jag att en RPU vore befogad
2016-01-29, 15:15
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag är inne på samma tankegångar. Jag tror att varken IB eller AB ljög utan sa dagens sanning.

Ja det gjorde de säkert före de blev utsatta för hot av förhörsledare. Och är man född bakom järn ridån så gör man nog som polisen säger för att undgå repressalier och hamna i fängelse. Ordet rättssäkerhet har de sannerligen aldrig hört talas om, att det överhuvudtaget finns något sådant som existerar.
2016-01-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Ja det gjorde de säkert före de blev utsatta för hot av förhörsledare. Och är man född bakom järn ridån så gör man nog som polisen säger för att undgå repressalier och hamna i fängelse. Ordet rättssäkerhet har de sannerligen aldrig hört talas om, att det överhuvudtaget finns något sådant som existerar.
De måste ha gjort det innan de blev häktade. Varför skulle de komma överens om att tota ihop alibin åt varandra om de inte visste att de skulle bli häktade?
Ungefär så här: Överenskommelse mellan AB och IB innan de blev häktade.
Om vi blir häktade så gör vi så här att jag ger dig alibi och du ger mig alibi så att vi säger samma sak. Vi offrar Nerijus så att vi själva kommer undan.
Med andra ord offrar IB sin make till förmån för Aivaras.
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-29 kl. 15:31.
2016-01-29, 15:30
Medlem
Citat:
Jag tror egentligen inte heller att dom ljög.
Å andra sidan hade dom fem dagar på sig att fundera.

Jag gillar fortfarande inte IBs DNA på Lisas trosor, det
ska ju vara så svårt att plantera DNA.
Kan vara ganska enkelt, IBs dna fanns i bilen eller på matrial som NB använde som förpackning till LH under transporten. Nerdragnade av benkläder skedde i mjölkrummet och LH återfans med benkläderna nerdragna, då tar jag för givet att benkläderna även var nerdragna under transporten, och då har trosorna lätt kunnat kontaminerats på insidan.
2016-01-29, 15:37
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
De måste ha gjort det innan de blev häktade. Varför skulle de komma överens om att tota ihop alibin åt varandra om de inte visste att de skulle bli häktade?
Ungefär så här: Överenskommelse mellan AB och IB innan de blev häktade.
Om vi blir häktade så gör vi så här att jag ger dig alibi och du ger mig alibi så att vi säger samma sak. Vi offrar Nerijus så att vi själva kommer undan.
Med andra ord offrar IB sin make till förmån för Aivaras.

De har väl sannolikt inte kommit överens om något, nä. De har väl inte räknat med att bli gripna.. Det är ju efter hot mot AB som han tvingas ändra sina uppgifter. Sedan tvingar de IB att göra samma sak, ändra uppgifterna. Annars blir hon inte släppt och riskerar fängelsestraff. Hot till person som befinner sig i chocktillstånd. Henne kan man ju få att säga vad som helst bara hon slipper ut ur häktet. Samma sak för AB, han kanske inte var lika säker för han låg och sov på sitt rum.

Det här som har använts som metod vid förhören, att press och hota, blir särskilt tydligt när vi lyssnar på frun, som gråtande berättar om hur hon efter några dagars anhållande och ytterligare tid i häktet där hon vidhöll sina uppgifter, hade att välja mellan sin 11-årige pojk i Litauen och Nerijus.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-29 kl. 15:40.
2016-01-29, 15:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, han bad om ursäkt och satte sig ned. Beundransvärt må jag säga.

Jag blev Skogstokig bara av att höra henne.

Jag klarade inte heller av att lyssna på henne, då hon har en olidligt jobbig röst, gällt gnälligt tonläge och Så jag valde att istället läsa flera olika tidningars direktrapportering.
2016-01-29, 15:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Bruklig är att de åker ut efter 10 år och resten i hemlandet.
Nu är det nya regler på gång som gör att de kan skeppas hem tidigare. De ska träda ikraft under våren, tror i April. Exakt vad detta innebär är jag dock inte helt klar över.

Jag har också läst om detta både i tråden och i någon artikel på nätet. Av det som framgått så verkar han ju väldigt varmt välkommen både till Kumla och i Litauen... och det unnar jag honom verkligen.

När domen faller den 8/2 så förväntar jag mig inget annat än att HR faställer TR dom. Han kommer troligen att försöka överklaga, men jag tror inte att HD ger PT, inte om man skall döma av de kriterier som någon redogjorde för härinne för några dagar sen.

Så den 8/2 skall det korkas upp en liten flaska champagne ("Skål på dej Nero, nu är du äntligen där du hör hemmna") och tändas ett ljus för Lisa ("Vila i frid fina Lisa, du kommer alltid att vara saknad av många") här hemma hos mej. Och även om familjen Holms lidande är livslångt, vilket jag ber till högre makter om att även NBs är, så hoppas jag innerligen att den värsta cirkusen är över då.
2016-01-29, 15:59
Medlem
Citat:
Exakt, AB och IB har gett varandra alibi. Alla tre var häktade som misstänkta. Hävdar man att de ljög om att NB inte var hemma den aktuella tiden så fanns ju även andra alternativ att ljuga. Exempelvis hade IB kunna säga att det var AB som inte var hemma. AB hade kunnat säga att både NB och IB inte var hemma och så vidare. Nu råkade det bli så att både AB och IB drog till med samma "lögn" om att det var NB som inte var hemma.

IB och AB har uppgett att dom båda satt och rullade tummarna medan dom tittade på varandra. IB såg även NB och vad klockan var medan AB kunde ha full koll på att NB inte var hemma. Det är vad jag minns, rätta mig om jag har fel.
IB upplever att hon blir pressad till att behöva välja mellan sin man och sitt barn, hon skulle kunna ha ändrat sina uppgifter. Hon blir ju också medvetslös, men återfår medvetandet
2016-01-29, 16:03
Medlem
Citat:
Du kan mycket väl ha rätt.
Kommer du i håg var du läste det?

Jag har för mig att det var i Aftonbladet eller Expressen men jag är långt ifrån säker. Någonstans i tråden finns källan.
2016-01-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom NB i stort sett gett IB och AB "husarrest" så var dom alltid hemma tillsammans på fritiden. NB rörde sig däremot helt fritt med sin bil. Där rådde inga restriktioner.

Att IB och AB lämnar samstämmiga uppgifter är inte konstigt alls. Dom var hemma båda två.

Källa till att NB gett IB och AB i stort sett "husarrest", tack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in