2016-01-29, 16:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Frånvaro av bevis är inget bevis eller vad är det du brukar säga?
Indikationer finns i form av hur illa litauerna blev behandlade. Det vittnar om hatet mot dem som fanns bland en del poliser. Sen har vi de märkliga proverna som togs på NB, där man ska ha kommit tillbaka strax efteråt och sagt att ett prov måste göras om för att något blivit fel. Det förefaller oklart vad syftet med vissa prover har varit och var de sedan tagit vägen. Någon har nämnt att polis tog hand om dem fastän det egentligen ska handhas av sjukvårdspersonal.
För att få fram bevis eller starkare indicier krävs förstås en utredning. Enda chansen att en sådan kommer till stånd är antagligen att NB gör en polisanmälan där han anklagar polisen för plantering av spår. Jag vet inte vad polisen är ålagda att göra i så fall men de måste väl på något vis undersöka möjligheten för det han påstår.

Jag är inte säker på att du förstår distinktionen mellan:

A "Jag har bevis för att tomtar och troll inte existerar"
B "Det finns inga bevis för att tomtar och troll existerar"

Det jag hävdar här är konsekvent B. Och precis som jag skulle avvisa alla idéer om att i beslut utgå från att det kan finnas tomtar och troll ute i skogen så avvisar jag alla idéer om att domen på något vi skulle ta hänsyn till att det "kan" ha skett några oegentligheter. Inte för att jag har bevis för icke-existens utan för att motparten saknar bevis FÖR existens.

Din smajly-gubbe är alltså ute och cyklar i spenaten. Rejält.

Sen hävdar du att det finns indikationer på att oegentligheter kan ha förekommit. Ja, det förvånar mig inte. Lika hög som tröskeln för alternativteoretikern (vilket du är till 100% vad du än säger själv) att godkänna ett konkret bevis som pekar MOT den åtalade, lika låg är tröskeln för att plocka in snart sagt vad skit som helst som bevis för sin egen tes. I ditt fall dessutom inte bara för att hävda rimligt tvivel, utan på fullt allvar påstå att den dömde balten är oskyldig.

Vad det är för "hat" du snackar om har jag ingen aning om. Men gissningsvis är det de till leda diskuterade omständigheterna runt gripandet och tonen i vissa förhör som utgör "bevismaterialet" här. Det är inte något objektivt bevisfaktum, långt därifrån. Det är tolkningar av olika personers beteende som gjorts här i tråden. Eller förresten, det är inte ens det. Det är tolkningar utifrån hur man har tolkat beteenden. Vilket i vissa fall bygger på utsagor från de misstänkta själva.
Men det är värre än så. Att man anser sig kunna spåra ett visst ogillande hos någon är naturligtvis inte tillräckligt för att dra slutsatsen att personen betett sig olämpligt pga detta ogillande. Din logik är ekvivalent med:

- Jag tror att min granne ogillar mig
- Min bil startade inte i morse
- Jag tror det måste bero på sabotage (socker i tanken t ex)
- Jag tror det måste vara min granne som hällt sockret i tanken.

En person som på fullt allvar resonerade på det här viset och gick runt i området och anklagade grannen skulle med rätta betraktas som både ohyfsad och paranoid.

Men här i tråden duger ”logiken” för ett antal personer. Däribland du
.
Så vad återstår då? Ett blodprov som fick tas om. Det är allt vad det här kokar ner till. Ett omtaget blodprov ska vi bygga en konspirationsteori på där poliser eller annan myndighetspersonal har planterat bevis för att sätta dit en helt oskyldig hantverkare för mord.

Ursäkta mig, men det är inte riktigt friskt att sitta och föra fram såna teorier på fullt allvar. Inte ens i ett anonymt nätforum.
2016-01-29, 16:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är inte säker på att du förstår distinktionen mellan:

A "Jag har bevis för att tomtar och troll inte existerar"
B "Det finns inga bevis för att tomtar och troll existerar"

Det jag hävdar här är konsekvent B. Och precis som jag skulle avvisa alla idéer om att i beslut utgå från att det kan finnas tomtar och troll ute i skogen så avvisar jag alla idéer om att domen på något vi skulle ta hänsyn till att det "kan" ha skett några oegentligheter. Inte för att jag har bevis för icke-existens utan för att motparten saknar bevis FÖR existens.

Din smajly-gubbe är alltså ute och cyklar i spenaten. Rejält.

Sen hävdar du att det finns indikationer på att oegentligheter kan ha förekommit. Ja, det förvånar mig inte. Lika hög som tröskeln för alternativteoretikern (vilket du är till 100% vad du än säger själv) att godkänna ett konkret bevis som pekar MOT den åtalade, lika låg är tröskeln för att plocka in snart sagt vad skit som helst som bevis för sin egen tes. I ditt fall dessutom inte bara för att hävda rimligt tvivel, utan på fullt allvar påstå att den dömde balten är oskyldig.

Vad det är för "hat" du snackar om har jag ingen aning om. Men gissningsvis är det de till leda diskuterade omständigheterna runt gripandet och tonen i vissa förhör som utgör "bevismaterialet" här. Det är inte något objektivt bevisfaktum, långt därifrån. Det är tolkningar av olika personers beteende som gjorts här i tråden. Eller förresten, det är inte ens det. Det är tolkningar utifrån hur man har tolkat beteenden. Vilket i vissa fall bygger på utsagor från de misstänkta själva.
Men det är värre än så. Att man anser sig kunna spåra ett visst ogillande hos någon är naturligtvis inte tillräckligt för att dra slutsatsen att personen betett sig olämpligt pga detta ogillande. Din logik är ekvivalent med:

- Jag tror att min granne ogillar mig
- Min bil startade inte i morse
- Jag tror det måste bero på sabotage (socker i tanken t ex)
- Jag tror det måste vara min granne som hällt sockret i tanken.

En person som på fullt allvar resonerade på det här viset och gick runt i området och anklagade grannen skulle med rätta betraktas som både ohyfsad och paranoid.

Men här i tråden duger ”logiken” för ett antal personer. Däribland du
.
Så vad återstår då? Ett blodprov som fick tas om. Det är allt vad det här kokar ner till. Ett omtaget blodprov ska vi bygga en konspirationsteori på där poliser eller annan myndighetspersonal har planterat bevis för att sätta dit en helt oskyldig hantverkare för mord.

Ursäkta mig, men det är inte riktigt friskt att sitta och föra fram såna teorier på fullt allvar. Inte ens i ett anonymt nätforum.
Men här säger du precis vad #TheMiracle säger, icke-existens kan inte bevisas.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har helt rätt i en sak: Icke-existens kan aldrig bevisas. Jag kan inte bevisa att det INTE finns tomtar och troll ute i skogen. Jag kan inte bevisa att det INTE har utförts bevisplantering av korrumperade snutar som vill sätta dit en stackars oförvitlig litauisk hantverkare.
För övrigt har du fel. Om icke-existens inte kan bevisas kan inte heller icke-existens av bevis bevisas, alltså finns det inga bevis för att det inte finns bevis för att tomtar och troll existerar.

Naturligtvis kan upprepad blodprovstagning vara tecken på att något är fel i en utredning, och #TheMiracle påstår inte att något är fel, bara diskuterar möjligheten. Din liknelse med grannen och sockret i tanken är helt malplacerad, och sjukförklaring av postare är inget som för diskussionen framåt.
2016-01-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
De har. väl sannolikt inte kommit överens om något, nä. De har väl inte räknat med att bli gripna.. Det är ju efter hot mot AB som han tvingas ändra sina uppgifter. Sedan tvingar de IB att göra samma sak, ändra uppgifterna. Annars blir hon inte släppt och riskerar fängelsestraff. Hot till person som befinner sig i chocktillstånd. Henne kan man ju få att säga vad som helst bara hon slipper ut ur häktet. Samma sak för AB, han kanske inte var lika säker för han låg och sov på sitt rum.

Det här som har använts som metod vid förhören, att press och hota, blir särskilt tydligt när vi lyssnar på frun, som gråtande berättar om hur hon efter några dagars anhållande och ytterligare tid i häktet där hon vidhöll sina uppgifter, hade att välja mellan sin 11-årige pojk i Litauen och Nerijus.

Du är rätt!
Båda var väldig pressade och hotade under tiden i häktet.
2016-01-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, det vi diskuterade är psykfallsteorier som Rönnbäck återbrukar. Häng gärna med.
Du har svamlat om både det ena och andra i denna tråd,vad är ditt mål?Tiden räcker inte till för NB att utföra brottet,men du menar att han får extra tid när han hittar kroppen efter ett självmord?
Vad får dig att tro att balten väljer att trycka in Lisas kropp i ett litet skåp efter att han råkar hitta henne upphängd i ladan? Varför ber han sin fru och sin bror att säga till polisen att han var hemma 18? Varför finns hans dna på 10 olika ställen på Lisa? Varför vittnar flera personer på att han köst sin bil i hög fart till och ifrån fyndplatsen? Varför vill inte du inse att balten är en mördare,han har äntligen åkt fast,men du vill fria honom. Varför?
2016-01-29, 17:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror Frans
Du har svamlat om både det ena och andra i denna tråd,vad är ditt mål?Tiden räcker inte till för NB att utföra brottet,men du menar att han får extra tid när han hittar kroppen efter ett självmord?
Vad får dig att tro att balten väljer att trycka in Lisas kropp i ett litet skåp efter att han råkar hitta henne upphängd i ladan? Varför ber han sin fru och sin bror att säga till polisen att han var hemma 18? Varför finns hans dna på 10 olika ställen på Lisa? Varför vittnar flera personer på att han köst sin bil i hög fart till och ifrån fyndplatsen? Varför vill inte du inse att balten är en mördare,han har äntligen åkt fast,men du vill fria honom. Varför?
Det du anför här visar inte att NB mördade Lisa. Att han tryckte in henne i ett skåp visar inte det, att flera personer sett honom köra sin bil visar inte det. Allt du skriver visar på brott mot griftefriden.
2016-01-29, 18:03
Medlem
Citat:
Det du anför här visar inte att NB mördade Lisa. Att han tryckte in henne i ett skåp visar inte det, att flera personer sett honom köra sin bil visar inte det. Allt du skriver visar på brott mot griftefriden.
Vad är det som driver dig att bortse från sanningen,varför väljer du att bortse från alla starka bevis som binder honom vid brottet och som gör att även HR antagligen kommer att döma honom för det brott han begått.Är det kanske så att du vet bättre? Berätta då din historia så folk kan se sanningen.
2016-01-29, 18:04
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:

Du glömmer dna bevisen,du glömmer att NB ber närstående att ljuga, du missar hela kedjan av bevis och det faktum att han påstår inte ens har träffat Lisa.

Sedan har vi fruns vittnesmål som är allt annat än trovärdig i stora delar i hovrätten, då hon hade svårt vilket ben hon skulle stå på.
2016-01-29, 18:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Du glömmer dna bevisen,du glömmer att NB ber närstående att ljuga, du missar hela kedjan av bevis och det faktum att han påstår inte ens har träffat Lisa.

Sedan har vi fruns vittnesmål som är allt annat än trovärdig i stora delar i hovrätten, då hon hade svårt vilket ben hon skulle stå på.
Vilket DNA-bevis bevisar mord? NB vill ha alibi för griftefridsbrottet han begick, och ljuger av samma anledning. Frun bevisar inte mord, hon var inte med.
2016-01-29, 18:15
Medlem
Citat:
Vilket DNA-bevis bevisar mord? NB vill ha alibi för griftefridsbrottet han begick, och ljuger av samma anledning. Frun bevisar inte mord, hon var inte med.
Vilket DNA bevis visar att det inte är mord?
2016-01-29, 18:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vilket DNA bevis visar att det inte är mord?
Skuld ska bevisas, inte oskuld.
2016-01-29, 18:18
Medlem
Citat:
Skuld ska bevisas, inte oskuld.
Vänd på frågan och svara varför är alla bevis som pekar på att gärningsmannnen är den som är fast fel enligt din bok?
2016-01-29, 18:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vänd på frågan och svara varför är alla bevis som pekar på att gärningsmannnen är den som är fast fel enligt din bok?
Inget bevis motsäger det här: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in