Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Jag håller med om allt du skriver men jag tror att han skulle blivit dömd även bortsett från de bevis som eventuellt förvanskats. Många har blivit dömda på lösare grunder.
Har skissat lite på HR:s kommande frikännande dom om en vecka. En dom som skulle kunna tillfredsställa både IR och de mest kräsna alternativteoretikerna:
Hovrätten har beslutat att frikänna den åtalade NB från mordet på LH. Hovrätten kan ej utesluta av polisen plantering av de tekniska bevisen som föreligger i fallet, det vill säga i form av NB:s blodspår och DNA. Ej heller kan en konspiration mellan polisen och NFC i syfte att få den åtalade NB fälld för mordet uteslutas.
Med andra ord köper HR IR:s slutplädering rakt av. Eller ska HR skriva domskälen lite mera juridiskt döljande (på advokatska) och inte lika brutalt som ovanstående men med i princip samma andemening.
I varje fall måste HovR på något sätt motivera varför man inte godtar den tekniska bevisningen i domen om de frikänner NB. Så min önskan är att alla alternativteoretiker gör ett försök att hjälpa HovR på traven genom att formulera domskäl till frikännande dom trots den tekniska bevisningen. På vilket sätt ska HovR formulera sig?