2016-01-26, 08:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag tror jag vet hur IR har tänkt där. NB kommer med all sannolikhet inte att bli sjukförklarad. Men försvaret skulle kunna använda den rättspsykiatriska undersökningen som argument för att han är oskyldig om han där beskrivs som en fullständigt normal och frisk individ utan minsta tecken på en sådan störning som antas ha drivit honom till mordet. Ett sådant fördelaktigt utlåtande skulle definitivt skapa tvivel i skuldfrågan och kan leda till att fallet tas upp i HD ifall han trots allt blir dömd i hovrätten.

Hur funkar det egentligen när rätten redan avgjort skuldfrågan och bara ska bestämma påföljden? Är de då bundna vid sitt första beslut eller har de fortfarande möjlighet att fria den tilltalade om nya omständigheter kommit fram som fått dem att ändra uppfattning?
Nej, de kan inte ändra sitt beslut - det vore att helt diskvalificera rättsväsendet om bevisningen inte bar för att personen visade sig vara frisk/sjuk.

Det RPU kan påverka är valet av straff. Dels kan det givetvis leda till RPV som påföljd istället för fängelse, dels kan det påverka så att straffet kortas pga förmildrande omständigheter givet den psykiska statusen. Däremot ändrar det inte tyngden i bevisningen som talar mot eller för den åtalade.
2016-01-26, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag håller med om allt du skriver men jag tror att han skulle blivit dömd även bortsett från de bevis som eventuellt förvanskats. Många har blivit dömda på lösare grunder.

Rent teoretiskt kan han väl redan vara släppt. Hovrätten sa senast kl. 15.00 skulle belut komma. Man kanske vill släppa honom utan att media hittar honom. Förstår fortfarande inte vad åklagaren menar. Skulle joggerskan hängas i den öde boden om Nerijus Bilevicius lyckats lura in henne i sin bil? Fanns det rör att hänga någon i inne i den öde boden?
2016-01-26, 09:42
Medlem
Citat:
Jag håller med om allt du skriver men jag tror att han skulle blivit dömd även bortsett från de bevis som eventuellt förvanskats. Många har blivit dömda på lösare grunder.
Har skissat lite på HR:s kommande frikännande dom om en vecka. En dom som skulle kunna tillfredsställa både IR och de mest kräsna alternativteoretikerna:
Hovrätten har beslutat att frikänna den åtalade NB från mordet på LH. Hovrätten kan ej utesluta av polisen plantering av de tekniska bevisen som föreligger i fallet, det vill säga i form av NB:s blodspår och DNA. Ej heller kan en konspiration mellan polisen och NFC i syfte att få den åtalade NB fälld för mordet uteslutas.
Med andra ord köper HR IR:s slutplädering rakt av. Eller ska HR skriva domskälen lite mera juridiskt döljande (på advokatska) och inte lika brutalt som ovanstående men med i princip samma andemening.
I varje fall måste HovR på något sätt motivera varför man inte godtar den tekniska bevisningen i domen om de frikänner NB. Så min önskan är att alla alternativteoretiker gör ett försök att hjälpa HovR på traven genom att formulera domskäl till frikännande dom trots den tekniska bevisningen. På vilket sätt ska HovR formulera sig?
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-26 kl. 10:20.
2016-01-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

men eftersom handsken och örhänget bevisligen var planterat dit

Hur menar du? Titta på bilden på sid 626 i fup:et. Det ligger ett plastband i bilden. Förstår du signifikansen av det?
2016-01-26, 09:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Varför begärde hon inte en RPU efter Tingsrättens fällande dom?
Det var ju det hon gjorde.
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Oj oj, Silbersky dissar henne totalt. Han tror att Hovrätten tar illa upp av hennes konspirationsanklagelser mot polis, Missing People m.fl.

Hon har blivit hemmablind av den här tråden för det som avhandlas här av vissa personer hör inte hemma IRL. Det är inte normalt att misstänka konspirationer överallt.
Han säger att det blir livstids fängelse så länge vi inte får en acceptabel förklaring, men när skulle vi få den? Förhandlingen är slut.
2016-01-26, 10:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Har skissat lite på HR:s kommande frikännande dom om en vecka. En dom som skulle kunna tillfredsställa både IR och de mest kräsna alternativteoretikerna:
Hovrätten har beslutat att frikänna den åtalade NB från mordet på LH. Hovrätten kan ej utesluta av polisen plantering av de tekniska bevisen som föreligger i fallet, det vill säga i form av NB:s blodspår och DNA. Ej heller kan en konspiration mellan polisen och NFC i syfte att få den åtalade NB fälld för mordet uteslutas.
Med andra ord köper HR IR:s slutplädering rakt av. Eller ska HR skriva domskälen lite mera juridiskt döljande (på advokatska) och inte lika brutalt som ovanstående men med i princip samma andemening.
I varje fall måste HovR på något sätt motivera varför man inte godtar den tekniska bevisningen i domen om de frikänner NB. Så min önskan är att alla alternativteoretiker gör ett försök att hjälpa HovR på traven genom att formulera domskäl till frikännande dom trots den tekniska bevisningen. På vilket sätt ska HovR formulera sig?
Jag tycker nog att din fiktiva dom låter ganska bra, bortsett ifrån att den är helt orealistisk. Liknande resonemang i domar frikänner pedofiler och misstänkliggör barn och deras anhöriga, det har jag själv fått erfara, men att i samma anda köra över polis och militär är inte brukligt.
2016-01-26, 10:39
Medlem
[quote=XeniaOnatopp|56142877]Det var ju det hon gjorde.
/QUOTE]
Nej. Hon gjorde det första gången nu i hovrätten.
2016-01-26, 10:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Nej. Hon gjorde det första gången nu i hovrätten.
Ja, och det var efter tingsrättens dom.
2016-01-26, 11:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Hårda ord från advokat Leif silbersky ang Rönnbäcks slutplädering.
Han har helt rätt. Irina Rönnbäck agerar desperat, hon har tappat fokus. Det är allvarligt att som Rönnbäck rikta brottsanklagelser mot polisen och missakta hjälporganisationer. Det verkar som många kollegor tar avstånd från hur hon agerat i detta fall.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/106972

"En advokat ska inte hamna i ett desperat läge"

Så sant.

Silbersky är visserligen en person som anlitas flitigt i media därför att han inte är rädd att sticka ut hakan. Men inte brukar han ta heder och ära av juristkollegor på det här viset. Mycket hårda ord på "juridiska". Det är ett mycket tydligt tecken på att det som Inger Rönnbäck har sysslat med i denna rättsprocess är under all kritik hur man än ser på saken.
2016-01-26, 11:03
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att din fiktiva dom låter ganska bra, bortsett ifrån att den är helt orealistisk. Liknande resonemang i domar frikänner pedofiler och misstänkliggör barn och deras anhöriga, det har jag själv fått erfara, men att i samma anda köra över polis och militär är inte brukligt.
Det är det jag försöker få fram. Jag kan inte begripa hur HovR ska kunna fria NB eftersom de måste ta hänsyn till hela bilden inklusive den tekniska bevisningen. En motivering krävs som ska visa att de tagit hänsyn till DNA och blodspår men ändå negligerat denna bevisning. Det skulle ju skapa ett prejudikat för kommande rättsfall där DNA och blodbevisning kan man bortse ifrån. Man kan dessutom alltid skylla på planteringar och konspirationer.Det finns ju ingenting som skulle peka på planteringar och konsprirationer i det här fallet som någon jurist i HovR skulle skriva under på. Domstolen måste ta ställning till hela bilden. Alternativteoretiker kan plocka ut detaljer ur helheten som passar deras teorier.
2016-01-26, 11:03
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Att IR har begripit det här hur det gått till står ju utom all rimlig tvivel. och det är också det hon säger i slutpläderingen i Hovrätten. Tufft gjort och hon ska ha all heder för det. Att gubben Silbersky inte fattar det är ju bara att beklaga. Han gör ju absolut rena idiotkommentarerna om IR. citat " I stället borde hon sysslat med att förklara varför hennes klient har10 DNA spår på offrets kläder och varför finns blodet där? Det har hon inte lämnat någon ordentlig förklaring till" Slut citat. Det är ju för fan det hon har lämnat förklaring till, fattar inte gubbjäveln det? Och sedan säger han citat, " Vad hon säger är att polisen gjort sig skyldig till brott ju" Ja ochdet är ju just det som är förklaringen till de 10 DNA spåren på offrets kläder. Har Silbersky fått hjärnblödning?

Man kan faktiskt tro det. Han börjar bli gammal och virrig. NB kan vara glad att han inte fick honom som försvarare. Silbersky är en etablissemangsperson, en sorts kändis som är mån om sitt anseende och rykte. Han skulle aldrig våga vara så kontroversiell som IR som ensam tog strid mot media och polisen för sin klients skull. Hon förtjänar all respekt för sin helhjärtade och oförvägna insats.
2016-01-26, 11:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag tror jag vet hur IR har tänkt där. NB kommer med all sannolikhet inte att bli sjukförklarad. Men försvaret skulle kunna använda den rättspsykiatriska undersökningen som argument för att han är oskyldig om han där beskrivs som en fullständigt normal och frisk individ utan minsta tecken på en sådan störning som antas ha drivit honom till mordet. Ett sådant fördelaktigt utlåtande skulle definitivt skapa tvivel i skuldfrågan och kan leda till att fallet tas upp i HD ifall han trots allt blir dömd i hovrätten.

Hur funkar det egentligen när rätten redan avgjort skuldfrågan och bara ska bestämma påföljden? Är de då bundna vid sitt första beslut eller har de fortfarande möjlighet att fria den tilltalade om nya omständigheter kommit fram som fått dem att ändra uppfattning?

Ännu ett inlägg som visar att du babblar utan att ha en susning om saker och ting.

Självklart är en RPU inte ett bevis i målet (även om vi förvisso har fri bevisföring i svenska domstolar). Men det är inte bara det. Högsta domstolen sysslar inte med överprövning av bevisvärdering i mål. HD tar bara upp mål där det finns en eller flera prejudikatfrågor. Samt fall där grova rättegångsfel blivit begångna enligt reglerna i Rättegångsbalken (då för att ev. återförvisa målet till hovrätten)

Blir det en RPU så handlar det BARA om bestämmande av påföljd. Den saken kan du vara helt övertygad om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in