2016-01-26, 02:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är väl här den ocensurerade sanningen finns?

Ja, IR hade sannerligen uppslag idag som man starkt kan misstänka kommer härifrån, lövet och en fuktig lada, inte utan att man tar åt sig.

Jag kan tänka mig att IR har en hel hög med sysslolösa medium och batiktanter som hangarounds. Förmodligen hänger de här och ringer in tips till advokaten minst en gång per dag, inte undra på att det blev lite för mycket för henne nu på slutet.

Ja, det blev för mycket för henne, hon tappade kontrollen om verkligheten.
2016-01-26, 02:06
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
PT i HD är borta.
VA?? Så sent som i somras satt jag med några bekanta och diskuterade om svårigheterna att få PT i HD. En av personerna i sällskapet är domare i HD som hade många intressanta saker att berätta om sitt jobb, dock mycket försiktig med att kommentera enskillda fall. Nedan citat har jag hämtat från HD:s hemsida.

http://www.hogstadomstolen.se/Overkl...ingstillstand/
Citat:
Högsta domstolen prövar inte alla överklagade mål

Alla mål som överklagas till Högsta domstolen tas inte upp till prövning (se Verksamheten vid Högsta domstolen). För att Högsta domstolen ska pröva målet krävs i regel att Högsta domstolen först har lämnat s.k. prövningstillstånd.

Högsta domstolen får in cirka 5 100 ansökningar om prövningstillstånd per år. Endast cirka 140 av dem får prövningstillstånd. Om Högsta domstolen beslutar att inte meddela prövningstillstånd kan det beslutet inte överklagas, hovrättens avgörande är då det som ska gälla.

Skäl för prövningstillstånd

Huvudregeln är att Högsta domstolen bara ger prövningstillstånd om Högsta domstolens dom eller beslut kan få betydelse som prejudikat, dvs. ge vägledning för hur tingsrätter och hovrätter ska bedöma liknande fall (prejudikatskäl). För Högsta domstolen gäller inte riktigt samma regler för att meddela ett prövningstillstånd som för en hovrätt. Att, t.ex., hovrättens bevisvärdering ifrågasätts är i regel inget skäl för prövningstillstånd, eftersom en bedömning av bevisningen i ett enskilt fall i regel inte kan ske så generaliserat att domen blir vägledande. Prövningstillstånd kan ibland lämnas om det finns synnerliga skäl för det. Exempel på vad som kan komma att anses utgöra synnerliga skäl är att det har förekommit ett grovt rättegångsfel vid målets handläggning i hovrätten som har påverkat utgången i målet. Ett annat exempel är att hovrätten har tillämpat fel lag eller hovrättens rättstillämpning på annat sätt är uppenbart felaktig. Kravet att det ska föreligga synnerliga skäl innebär att Högsta domstolens utrymme för att meddela prövningstillstånd av annat skäl än att det behövs ett prejudikat är ytterst litet. Bestämmelserna om när Högsta domstolen får meddela prövningstillstånd finns i rättegångsbalkens 54 kapitel 10 §.
2016-01-26, 02:07
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Frågan är ju, vad ska hon säga när NB inte har en förklaring, han nekar till allt, då återstår endast att det har gått fel någonstans, medvetet eller omedvetet, jag kan inte tolka IR:s slutplädering på annat vis.

Hon är övertygad om oskuld, ska hon i det läget kasta in handduken, vad var då meningen med ett överklagande?

Som sagt, den som är oskyldig kan inte heller förklara, hur ska det gå till?

Jag säger inte att NB är oskyldig, jag tror tvärtom, men läget var som det var idag. Ska NB börja berätta om något han inte känner till, det blir ju märkligt.

IR gör precis det hon ska som NB:s försvarare och att föreslå som en möjlighet att någon polisman kan ha planterat blodet är inte detsamma som att rikta en anklagelse mot någon. Det är heller inte någon helt orimlig teori med tanke på det hat och den aversion som uppenbart fanns mot litauerna bland polisen. Att påstå att hela polishuset varit delaktiga i en konspiration är så klart absurt men vem vet vad en enskild polisman med tveksam moral och en lite labil läggning kan ha hittat på om han haft tillgång till både NB:s prover och LH:s kläder. Det mystiska är ju att alla DNA-spår hittas just på de plagg som avlägsnats från LH:s kropp innan obduktionen. Var har dessa sedan befunnit sig?
2016-01-26, 02:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vi kommer nog att höra fler uttalanden från jurister om denna plädering.

Helt säkert, vi väntar med spänning på en som är prickfri och vit som mjölk, det ska bli intressant att få se vad de har att säga om sin branschkollega IR.

Det blir väl krismöte på advokatsamfundet imorgon kan jag tänka mig, extrainsatt debattprogram i statstelevisionen eller liknande, IR ska rökas ut med alla tillgängliga medel. Personligen så tror jag att hon skiter i vilket, hon har tjänat vad hon behöver för att kunna skratta hela vägen till banken, du betalar.

Jag tror i alla fall inte att hon ångrar att hon åtog sig uppdraget.
2016-01-26, 02:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
IR gör precis det hon ska som NB:s försvarare och att föreslå som en möjlighet att någon polisman kan ha planterat blodet är inte detsamma som att rikta en anklagelse mot någon. Det är heller inte någon helt orimlig teori med tanke på det hat och den aversion som uppenbart fanns mot litauerna bland polisen. Att påstå att hela polishuset varit delaktiga i en konspiration är så klart absurt men vem vet vad en enskild polisman med tveksam moral och en lite labil läggning kan ha hittat på om han haft tillgång till både NB:s prover och LH:s kläder. Det mystiska är ju att alla DNA-spår hittas just på de plagg som avlägsnats från LH:s kropp innan obduktionen. Var har dessa sedan befunnit sig?

Jackan satt inte på Lisas kropp = många inblandade.

Balsnören i mjölkrummet = fler inblandade

Militär och Missing People misstänkliggjorda = ännu fler inblandade.
2016-01-26, 02:21
Medlem
Citat:
Helt säkert, vi väntar med spänning på en som är prickfri och vit som mjölk, det ska bli intressant att få se vad de har att säga om sin branschkollega IR.

Det blir väl krismöte på advokatsamfundet imorgon kan jag tänka mig, extrainsatt debattprogram i statstelevisionen eller liknande, IR ska rökas ut med alla tillgängliga medel. Personligen så tror jag att hon skiter i vilket, hon har tjänat vad hon behöver för att kunna skratta hela vägen till banken, du betalar.

Jag tror i alla fall inte att hon ångrar att hon åtog sig uppdraget.

Dom flesta vill avsluta sin karriär med Hedern i behåll. Det händer inte här.

Fine, om hon är nöjd.

Men jag tycker faktiskt det är på sin plats att diskutera hur en advokat får uppträda i en rättssal och vilka angrepp mot målsäganden som kan accepteras.
2016-01-26, 02:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
... nu var det liksom hela missing people som fullständigt absurt skulle sätta dit NB och så yrade Rönnbäck om pappan i sammanhanget. Icke att förglömma. Ett eftersök där människor sökte för att hitta Lisa. Att ha foliehattsvarning på fb via långsökt försvar gällande NB är en sak, att agera i en professionell yrkesroll och fabricera är nåt annat. Skillnaden är väl att hon får miljonbelopp för samma skitsnack.
2016-01-26, 02:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Fyfan va patetiskt av försvarsadvokaten att använda sig av samma taktik som advokaterna i Steven Avery-fallet, alltså att skylla på polismyndigheten för att ha satt dit honom genom en sammansvärjning. GW hade rätt i att hon har tittat på för många filmer.

Hon påstår att polisen ska ha planerat hans blod-dna. Är det ingen annan som ser likheterna mellan Avery-fallet och det här, i synnerhet vad gäller advokaternas taktik.
Jorå, din analys stämmer bra, hon kör allt samma taktik.
Har tittat på alldeles för många amerikanska b-advokatserier.
Undrar hur fan hon har kunnat behålla sitt jobb som advokat så länge?
Hon är som tagen ur nån gammal TV-serie som "Falcon Crest", "Glamour" eller nåt där hon ska spela seriens elaka, lögnaktiga bitch som går över lik för att få sin vilja fram.
2016-01-26, 06:53
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men sedan slänger hon in handduken i form av begäran om RPU. Logik?

Jag tror jag vet hur IR har tänkt där. NB kommer med all sannolikhet inte att bli sjukförklarad. Men försvaret skulle kunna använda den rättspsykiatriska undersökningen som argument för att han är oskyldig om han där beskrivs som en fullständigt normal och frisk individ utan minsta tecken på en sådan störning som antas ha drivit honom till mordet. Ett sådant fördelaktigt utlåtande skulle definitivt skapa tvivel i skuldfrågan och kan leda till att fallet tas upp i HD ifall han trots allt blir dömd i hovrätten.

Hur funkar det egentligen när rätten redan avgjort skuldfrågan och bara ska bestämma påföljden? Är de då bundna vid sitt första beslut eller har de fortfarande möjlighet att fria den tilltalade om nya omständigheter kommit fram som fått dem att ändra uppfattning?
2016-01-26, 07:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Den första avspärrningen av ladan släpet ganska snart. Den var stor innehöll mycket bråte endast hansken kunde tyda på att LH varit där, det sas att den lika gärna kunde ha plåt dit. När man hittade LHS kropp med de blåa snörena runt halsen fårstod man var brott platsen kunde vara då man sett dessa snören i mjölkrummet i ladan. Då gjordes en ny avspärrning av ladan. Man kan inte säga nu när man har facit i hand vad man skulle gort då. Många tänker fel.

Nu hamnade anledningen skevt va? Anledning att avspärrning togs upp igen är väl örhänge-fynden som gjordes av vännen till familjen. Släppt avspärrning och uppsatt igen på kvällen skedde 10/6 om jag inte missminner.
Men omständigheterna i mellantiden får man förstå. Ladan betraktades av naturliga skäl inte som en konstaterad brottsplats fram tills örhängen hittades, och området har tidigare blivit genomsökt av både polis/sökare och hund betraktat som en intressant plats, men med huvudsyftet att leta efter en människa.
Att sätta avspärrning finns reglerat i RB, och vad gäller annans egendom ska det nog uppskattningsvis till lite mer än en öppet liggande handske för att hålla konstant avspärrning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Hon poängterar att utredningen, inte ÅK specifikt, är ensidig. Det finns ju en till yrvaken person som hållt i det hela. En som säkert direkt riktat misstanken mot NB. Pratet om MP och militärer inträffade ju dessutom före han tog sig an fallet. Jag tror markeringen av datum kom för att poängtera det. Vi vet så klart inte men jag tyckte det var anmärkningsvärt att han ville förmedla det datumet.

För det första handlar detta om Blomberg, inte storstaden.
Det finns liksom bara si och så många potentiellt intressanta personer/platser att titta på, och som man kan titta på, när man mer och mer får underbyggt att försvinnandet ser ut som en lokal angelägenhet.
Man tittar på allt som är avvikande, och till att börja med är det nog i sin ordning att reagera på en hög avföring på ett märkligt ställe.
När sedan Adriana´s uppgift inkommer blir det nog ganska påtagligt att jaga fram en konkret omständighet.
Ny artikel: https://www.gp.se/nyheter/vastsverig...-holm-mordaren
Det kallas polisarbete med spaningsuppslag, och plock till förhör kan ibland vara en medveten förskjuten åtgärd att göra. Det finns annat att göra först.
Men..
Missing People är först att anlända till Martorp på Fredagen. NB+AB kommer strax därpå. Det är NB som söker kontakt med sökgruppen, inte tvärtom. Börja fundera på det, så kanske resten ger sig?
2016-01-26, 07:51
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jackan satt inte på Lisas kropp = många inblandade.

Balsnören i mjölkrummet = fler inblandade

Militär och Missing People misstänkliggjorda = ännu fler inblandade.

Alla kläder som togs av LH plus jackan lär sedan ha förvarats på samma ställe. Snörena likaså, även om spåren på dem kan ha en naturlig förklaring. Var har dessa föremål befunnit sig och vilka har kunnat komma åt dem?
2016-01-26, 08:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Hårda ord från advokat Leif silbersky ang Rönnbäcks slutplädering.
Han har helt rätt. Irina Rönnbäck agerar desperat, hon har tappat fokus. Det är allvarligt att som Rönnbäck rikta brottsanklagelser mot polisen och missakta hjälporganisationer. Det verkar som många kollegor tar avstånd från hur hon agerat i detta fall.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/106972
Jag tycker att Inger Rönnbäck gör rätt men förstår att hon tvekade in i det sista, för nu är hon persona non grata.

Om NB är oskyldig så är många av DNA spåren fusk och bevisförvanskning och en mördare går lös. Men NB blir ändå dömd till livstids fängelse om det inte kommer fram bevis. Och om det i efterhand kommer fram bevis får han resning och ett skadestånd.

Mycket talar för att det var NB som mördade Lisa Holm, men DNA-bevisen är skumma:

.
Senast redigerad av iesho 2016-01-26 kl. 08:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in