2016-01-25, 21:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tror du ledamöterna i HR kände rimligt tvivel och tänkte att, japp: hon kanske faktiskt var därinne och lekte, med snören, tejp och IBs trosor?
Hade hon varit mer fokuserad på de punkter hon kunnat framkalla tvivel än på att skjuta på precis allt tror jag det hade gagnat försvaret bättre.

Det spelar ingen roll vad jag tror, tingsrätten kallar Lisa för flickan, flickor leker, ingen långsökt slutsats, således är det ett teoretiskt alternativ att den minderåriga flickan kan ha lekt i ladan.

Däremot kan jag tycka, men jag ser ingen särskild anledning att kritisera IR:s uttryckssätt och argument, det är inte jag som lägger upp taktiken för försvaret. Kanske har IR raljerat för att uppmärksamma domstolen på att Lisa inte var den mogna förståndiga kvinna som vissa insinuerar, jag vet inte vilket skäl hon hade, dock så har jag full respekt för parternas rättigheter att yttra sig så som de anser bäst gagnar egen sak.
2016-01-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Länk i fallande ordning.

IR säger kan, hon påstår ingenting.

Phelipevilla som påstår.

ikarus80 som påstår.

Det är rätt så vanligt att folk i krimtrådarna inte kan skilja på ett påstående och ordet kan, det är min erfarenhet, det gagnar ingen att inte vara korrekt i det här avseendet, det blir mest bara snömos på sista raden när man inte skiljer på begrepp, jag tycker så.

Du får rota själv

En del va ganska upprörda, så det kan stämma.

Notera att jag inte påstår att det är så.
2016-01-25, 21:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Men männen fanns kvar i Blomberg.

FUP. s.274 citat;

Längst ner i raden av hus ligger en villa som är under renovering. Agneta har tankar kring de två männen som jobbar där. De är från Lettland och har tidigare varit otrevliga mot tjejer som jobbat på spritfabriken när den låg vid Blomberg. Detta har Agneta hört av en kvinna som heter Rajli Kosonen. Rajli har tidigare arbetat på spritfabriken

Med Lettland avses med största sannolikhet Litauen.

Hur sakligt som helst av IR att dryfta för domstolen att de båda männen har varit otrevliga mot tjejerna. NB och -->AB bör vara de två män som Agneta vittnar om, precis hur sakligt som helst ovasett om spritfabriken är kvar eller inte.
Agneta har hört från Kosonen. Som uppger:
Citat:
Raili känner till vilka litauerna är som nu är gripna av polis.
Raili säger att de två inte hade något att göra med stöket kring bostädera.

Vi får väl se i morgon om HR fäste något avseende vid det. IR var för spretig, att skylla på allt och alla fungerade inte ens när man var 17 och lekte i lador.
2016-01-25, 21:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vad bra, då fick jag en term för ett fenomen, som jag lagt märke till inte bara hos advokaten, och massor att läsa om, visar det sig. Begreppet används tydligen mycket i relationsanalys och det är så jag spontant upplever advokaten: jag skulle inte stå ut en dag med henne. Min personliga och helt osakliga uppfattning förstås...

Japp Håller med.
2016-01-25, 21:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Det måste vara en fördel för dom allra flesta att hålla i en slutplädering efter en så galenpanna som Inger Rönnbäck visade sig vara. Kom igen, Twin peaks står människan och yrar om. Är Lisa Holm Att jämföra med Laura Palmer i den serien som blev mördad av sin pappa som egentligen visade sig vara besatt. Advokat dessutom. Någon verklighets förankring måste hon ju ha om hon förväntar sig att bli tagen på allvar. Ungefär som om åklagaren skulle kontra med att att dra in filmen The Shining När han talar om N som gästarbetare på Blomberg. Jag tror att både åklagare och målsägandebiträdet fick bita sig rejält i tungan för att inte avsluta med att föreslå en sinnesundersökning av advokat Inger Rönnbäck.
Mordet på Laura Palmer blev formellt löst, men blev det löst på riktigt? Kan det vara det IR anspelar på?
2016-01-25, 21:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Agneta har hört från Kosonen. Som uppger:

Vi får väl se i morgon om HR fäste något avseende vid det. IR var för spretig, att skylla på allt och alla fungerade inte ens när man var 17 och lekte i lador.

Ja, Raili säger så men inte Agneta, Raili kan ha hur många skäl som helst att inte tillstå att hon har skvallrat skit om bröderna över Agnetas köksbord, ett vittnesmål är ett vittnesmål, IR har ingen anledning att forska i sanningshalten i det läget, hon återger vad hon känner till.

Och även om det handlar om två andra män och tjejerna på spritfabriken så kvarstår faktum att tjejer har upplevt saker kopplat till män i Blomberg. IR påtalade det sakligt och korrekt.
2016-01-25, 21:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
AHA, var det det hon anspelade på med Twin peaks
... Hon är fan inte klok på en fläck med sina konspirationsteorier.

Citat:
Det är lite som Twin Peaks, sa Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäck när hon hävdade att hennes klient kan ha blivit utsatt för en stor konspiration som gjort att han oskyldigt dömts av tingsrätten. Visst finns likheter med den kultförklarade 90-talsserien. Det handlar om en vacker 17-årig flicka som dödas i en idyllisk trakt där det finns vissa gåtfulla element som ödehus, rika godsägare och sin beskärda del av speciella människor.

Men Rönnbäcks teori om riggad utredning förefaller som ett skott i luften när den ställs mot den omfattande tekniska bevisning som visat på Nerijus Bilevicius blod och DNA på Lisa Holms kläder, mordplatsen och mordredskap."

"Trots det svingar Rönnbäck åt höger och vänster - talar om fuktig lada som kan ha blött upp blodet, skumma poliser som kan ha planterat bevis och hotfulla män som kanske tagit sig in i Bilevicius lägenhet för att sätta dit honom. Hon låter ingen gå fri från kritik: Missing people ställde till det, polisen ställde till det och Nationellt Forensiskt Centrum gjorde säkert också det, enligt hennes slutplädering."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kr...irationteorier
2016-01-25, 21:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja, Raili säger så men inte Agneta, Raili kan ha hur många skäl som helst att inte tillstå att hon har skvallrat skit om bröderna över Agnetas köksbord, ett vittnesmål är ett vittnesmål, IR har ingen anledning att forska i sanningshalten i det läget, hon återger vad hon känner till.

Och även om det handlar om två andra män och tjejerna på spritfabriken så kvarstår faktum att tjejer har upplevt saker kopplat till män i Blomberg. IR påtalade det sakligt och korrekt.
Som sagt, agree to disagree. Jag tror inte hennes agerande gagnade försvaret, varken på denna punkt eller många andra, hur formellt korrekt du än anser det vara.
Men å andra sidan tror jag inte något hon kunnat dra upp hade gagnat försvaret. Man får hoppas IRs framtoning uppfattas mer positivt av HR än av mig.

(Edit: och btw, jag tillskriver Adrianas leende till nervositet, inte bristande respekt)
Senast redigerad av DreamTwister 2016-01-25 kl. 22:05.
2016-01-25, 21:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, det är en av många förklaringar i brist på ett av åklagaren framlagt händelseförlopp hur hon kom till hängingen (och sen boden). Han gillade fantasin om sexuallsadism så efter mopeden hoppade han direkt till hängningen, sedan till arbetsboden, hoppade över lite vittnen och ev. förklaring till fynden efter grusvägen. Dessutom brydde åklagaren sig inte om att bilen var ren från spår efter Lisa trots att mördaren kladdat överallt på hennes kläder, det var den som användes annars fungerar inte han och polisens fantasi. Ja, det finns mera också men det räcker så, du vill ändå inte se några brister.

Blodet var det ja, vems var det nu då? NB:s DNA ovanpå, i eller i plaggets av blod fuktade fibrer? Var togs provet egentligen? Går det att åldersbestämma blodet och fläcken (den blodlika besudligen). Är blodgrupp undersökt? NB:s, Lisas, kontaminering eller en sur polis som vill ha fallet löst. Ja vem vet, horribelt och tekniskt omöjligt.

Oavsett om det var en i högen av korkade argument så tror jag fanimej du toppade listan över långsökta. Näst efter att Lisa begått självmord.

Det enda som framkommer är ditt sätt att tänka ( ) och leder inte till minsta förklaring gällande de blodträffar från NB som finns.

Det finns inga brister - Hans DNA talar sitt eget tydliga språk oavsett frånvaro av DNA i bilen.
Rulla in kroppen i plast - voila.
2016-01-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ok, jag har tyvärr inte kunnat följa gången idag, men jag ska lyssna i efterhand om ljudfiler fångats.. GMP ska ha Pekat ut mordplats i förväg alltså.

Jag drar mig till minnes att jag skrev ett inlägg typ 10/6, när uppgift om att ladu-avspärrning släppts framgick. Reagerade direkt att det var ett klumpigt beslut.

Jag tror han poängterade detta pga IR uppenbarligen även ljög om sina kunskaper om hur åklagarmyndighet och polisväsende fungerar.
Fram till anhållande-beslut av misstänkt, var det polisen som var fu-ledare i detta ärende. Det borde Rännskitan veta om hon haft den kollen hon påstår.
Den första avspärrningen av ladan släpet ganska snart. Den var stor innehöll mycket bråte endast hansken kunde tyda på att LH varit där, det sas att den lika gärna kunde ha plåt dit. När man hittade LHS kropp med de blåa snörena runt halsen fårstod man var brott platsen kunde vara då man sett dessa snören i mjölkrummet i ladan. Då gjordes en ny avspärrning av ladan. Man kan inte säga nu när man har facit i hand vad man skulle gort då. Många tänker fel.
2016-01-25, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Den första avspärrningen av ladan släpet ganska snart. Den var stor innehöll mycket bråte endast hansken kunde tyda på att LH varit där, det sas att den lika gärna kunde ha plåt dit. När man hittade LHS kropp med de blåa snörena runt halsen fårstod man var brott platsen kunde vara då man sett dessa snören i mjölkrummet i ladan. Då gjordes en ny avspärrning av ladan. Man kan inte säga nu när man har facit i hand vad man skulle gort då. Många tänker fel.
Det gjordes inte en ny avspärrning - den satt när Lisa hittades. Ladan spärrades av på måndag och släpptes tillfälligt på ons em och spärrades återigen på kvällen. Sen satt den kvar.
2016-01-25, 22:01
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, dagar och veckor är helt uteslutet i min mening. Jag tror vi pratar om någon timmes "stalking" på sin höjd, men offer är inte ens då utvalt.
Vem som helst som kör moped, och han har ingen aning om vem. Bara att.
En kortare spaningsperiod kan nog ha förekommit. Kört förbi mot Medelplana en gång kanske, och räknat mopeder. Räknat bilar. Kanske rent av känner igen tex Rebeckas bil.
Nära stängningsdags, stillastående gömd bevakning.
Noterar en moped försvinna. En moped kvar på baksidan.
Stängning.
Delning på gruppen som stänger, precis som vanligt enligt rutin. En ensam tjej går något före mot baksida. Vänta.. Där går dom två andra mot andra parkeringen och kör iväg.
Läge..

Oftast är det en ganska primitiv form av spaning och förberedelse när det handlar om en för GM okänt offer.

Såhär tror jag oxå det gick till, han hade tänkt ta Adriana dagen innan, men jag tror det var ett tillfälle som gavs som han tog. Troligen alltför oförberett, stort adrenalinpåslag (svettig stressad enligt Adrianas vittnesmål) någonting gör att han avbryter.

Dagen efter ser två mopeder, en som åker tidigare, tillfället ges utan någon längre planering, det är oxå därför det ser ut som det gör med dna och vittnesmål all over the place, spridda tillhörigheter, stress i kombo med adrenalin, orationellt beteende som oxå gör att han sitter där han gör....

Adriana klarade nog livhanken med nån sekunds marginal, undra vad hon tänker när AJ sitter i rätten och sprider lovord över mördaren som va ett ögonblick från att ta henne. Tror inte hon sätter sin fot i Blomberg någonsin igen.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in