2016-02-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

....

Lisa hjälpte inte någon i nöd.

Lisa gick frivilligt över vägen. Det skulle hon aldrig ha gjort om NB hade bett henne. (vet vi inget om)

Kvar finns att hon gick på eget initiativ över gatan.

Varför i hela friden då?
2016-02-04, 22:52
Medlem
Citat:

En medvetslös kan inte känna smärta, bli förödmjukad eller tvingas.

Ljuger du medvetet eller är det bara okunskap när du ständigt återkommer till ditt påståend att medvetslösa inte kan känna smärta?
2016-02-04, 22:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ljuger du medvetet eller är det bara okunskap när du ständigt återkommer till ditt påståend att medvetslösa inte kan känna smärta?
I vart fall kan inte en sadist veta om ett medvetslöst offer känner smärta och njuta av det, eller hur?
2016-02-04, 22:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
En fråga:

Kan man inte rent teknikst lyssna på fickringningssamtalet i efterhand?
Har för mig alla samtal lagras 6 månader, FRA?
Eller??
2016-02-04, 22:55
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den här informationen har i a f jag aldrig sett förut.
Nej, det är ju rätt mastigt att plöja igenom precis hela FUP.
Citat:
Alltså hela sex gånger bör Nerijus ha haft tillfälle att "studera" bl. a. LH. Med andra ord så kände han till hennes utseende väl.

Utöver dessa sex tillfällen så kan han mycket väl vid ytterligare tre tillfällen, söndagarna, ha suttit i sitt "kryp-in" och kollat in både henne och de andra tjejerna medans han "roade sig".
Jo, vi kan lugnt slå fast att det är en stor möjlighet att han noterat henne tidigare. Men det kan ju också vara så att han tyckte att de flesta av tjejerna på kaféet dög för sina onda avsikter och att han tog den som blev ensam kvar.

Och redan första natten avslöjade Nerijus att han känt till när kaféet stängde:

Sid 24
Citat:
Mannen sa då att han jobbade på en gård i anslutning till herrgården och han vet att cafét stänger vid en viss tid och att cafét vid tiden för deras iakttagelse ska var stängt.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-04 kl. 23:00.
2016-02-04, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nej, det är ju rätt mastigt att plöja igenom precis hela FUP.

Vi kan lugnt slå fast att det är en stor möjlighet att han noterat henne tidigare. Men det kan ju också vara så att han tyckte att de flesta av tjejerna på kaféet dög för sina onda avsikter, att han tog den som blev kvar ensam.
I så fall var den vilsne turisten vid kopplingsstationen 6 juni någon annan. NB hade redan stakat ut sitt mål.
2016-02-04, 22:59
Medlem
Citat:
I vart fall kan inte en sadist veta om ett medvetslöst offer känner smärta och njuta av det, eller hur?

Varför inte då?
2016-02-04, 23:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Wikipedia:

En medvetslös kan inte känna smärta, bli förödmjukad eller tvingas.

Jag väntar på svar: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.

Du behöver inte tjata, jag kommer inte att diskutera i alternativtråden och jag menar att jag redan gett dig svar på hur jag ser på saken inom ramen för huvudtråden.

Istället för att fokusera på den exakta definitionen av ord: Fundera på tänkbara drivkrafter/störningar som kan ha väglett mördaren, oavsett om du anser att de passar in under begreppet Sadism enligt Wikidefinitionen. Det finns helt uppenbart människor som känner en tillfredsställelse också av att försätta någon i medvetslöst tillstånd och sen utsätta personen för övergrepp. Det finns också människor som kan tappa kontrollen över en situation och utföra handlingar de inte tänkt sig från början.

Ingenting särskilt i fakta i målet talar emot att NB skulle kunna ha en sån personlighet. Jag har inga problem med att sortera in det som någon form av sexualsadistiskt beteende ("sexual" här behöver inte tolkas som en lust att utföra konkreta sexuella handlingar med offret), men vill någon sätta en annan etikett och kan motivera det så varsågod. Så länge man inte påstår att det är otänkbart att han kan vara en sån person.
2016-02-04, 23:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du behöver inte tjata, jag kommer inte att diskutera i alternativtråden och jag menar att jag redan gett dig svar på hur jag ser på saken inom ramen för huvudtråden.

Istället för att fokusera på den exakta definitionen av ord: Fundera på tänkbara drivkrafter/störningar som kan ha väglett mördaren, oavsett om du anser att de passar in under begreppet Sadism enligt Wikidefinitionen. Det finns helt uppenbart människor som känner en tillfredsställelse också av att försätta någon i medvetslöst tillstånd och sen utsätta personen för övergrepp. Det finns också människor som kan tappa kontrollen över en situation och utföra handlingar de inte tänkt sig från början.

Ingenting särskilt i fakta i målet talar emot att NB skulle kunna ha en sån personlighet. Jag har inga problem med att sortera in det som någon form av sexualsadistiskt beteende ("sexual" här behöver inte tolkas som en lust att utföra konkreta sexuella handlingar med offret), men vill någon sätta en annan etikett och kan motivera det så varsågod. Så länge man inte påstår att det är otänkbart att han kan vara en sån person.
Det var definitionen vi diskuterade. Kan en sadist finna nöje i att tejpa en död människa?

Inlägget som jag väntar på svar på har inget med alternativtråden att göra och jag har inte fått svar inom ramen för huvudtråden.
2016-02-04, 23:12
Medlem
Jag måste säga att spontant känns fickringnigen märklig.
Har man frågat SH hur ofta LH fickringt honom tidigare?
Om knappt, aldrig, hur stora är oddsen på att denhär enstaka gången var en ren tillfällighet?
Började LH kanske ana ugglor i mossen eller liknande?
För inte fan är det vanligt man fickringer med iPhones som???
Särskilt inte om hon hade knapplås/kodlås???
2016-02-04, 23:16
Medlem
KeithRichardss avatar
Ja "fickringningen" är märklig. Och det hade varit väldigt intressant att få höra familj och vänner yttra sig om detta var vanligt för Lisa.

Rebecka menar att hon sett Lisa vika av vid hörnet precis när hon lade på haspen, och på så pass långt avstånd kan inte det ljudet ha hörts via mobil. (Angående det "metalliska" ljudet som pappan tyckte sig ha hört.)
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-04 kl. 23:21.
2016-02-04, 23:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Spekulationerna i tråden har handlat om att NB skulle ha kommit rusande därför att hans fru eller bror har varit i nöd. Så det kan vi stryka. Lisa hjälpte inte någon i nöd, Lisa gick frivilligt över vägen. Det skulle hon aldrig ha gjort om NB hade bett henne. Kvar finns att hon gick på eget initiativ över gatan.

Fast detta är bara vad som rör sig inom ditt egna begränsade utrymme, eftersom du nog känner att det måste stämma ihop med dina övriga hypoteser.

Mer korrekt:
Spekulationerna handlar om på vilket sätt NB lockat Lisa över vägen och in i ladan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in