2016-02-06, 17:01
Medlem
Ruggedos avatar
Jag ser att ni diskuterar fickringning och pizzamannens vittnesmål.

Hur kommer det sig att man gjort en konfrontation med Adriana men inte med pizzamannen? Någon som vet eller kan förklara detta?
2016-02-06, 17:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Västerut från var då måste man veta om man inte mäter ut punkten från första aktuella mobilhändelsen. Sände hon SMS från mopeden rör mobilen sig mot utgången kafét eller mjölkrummet mitt emot. Sänder hon SMS inifrån eller vid utgången på kafét kan mobilen rört sig till mopeden och sedan tillbaka, det räcker ju tiden till.

Västerut från kafèet är mordplatsen, sen är det inte långt till vänern.
2016-02-06, 17:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag frågade en brottmålsadvokat om det där i går. Att rätten ändrade från Ringa misshandel till Ofredande innebar att domen mildrades, precis som det står i artikeln. Ofredande är nämligen väldigt "brett" och kan innehålla massor av olika saker. En misshandelsdom anses som grövre, även om den är ringa.
Och vad sade han om att en domstol ändrar brottsrubricering från den i åtalet till något som omfattas av gärningsbeskrivningen utan att tilltalad får försvara sig mot ändringen?
2016-02-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

Hur kommer det sig att man gjort en konfrontation med Adriana men inte med pizzamannen? Någon som vet eller kan förklara detta?

En gissning är att när man pratade närmare med pizzamannen så stämde tyvärr inte signalementet jämfört med den misstänkte.
2016-02-06, 17:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och vad sade han om att en domstol ändrar brottsrubricering från den i åtalet till något som omfattas av gärningsbeskrivningen utan att tilltalad får försvara sig mot ändringen?
Det beror på hur gärningsbeskrivingen är skriven. Du hade rätt i att mord och dråp faller under samma "typ" av rubricering. Det är bara en gradskillnad. Där är rätten fri att ändra från mord till dråp, om den vill.
2016-02-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

En fråga till, varför kallade inte åklagaren detta nyckelvittne till de båda rättegångarna?
Mycket märkligt tycker jag.
2016-02-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Rimligtvis har de lämnat området.

Ja, vittnena blev kort därefter omkörda av Rebeckas röda bil.

Med tanke på det snäva tidsfönstret måste NB agerat direkt och snabbt.

Vad exakt som hände kan inte bli annat än spekulation. Lisa kan inte berätta och NB kniper näbb.

För domen i HR har det ingen betydelse heller.
2016-02-06, 17:16
Medlem
18:26 när fickringning sker har arbetskamraterna lämnat.
Vid denna tid ser pizzamannen mannen med det rufsiga håret lämna ladan.
Vi kan därmed nästan helt säkert säga att det måste vara denne man som hörs i Lisas fickringning, någon annan finns ju inte på platsen, vid denna tid.
Mycket talar då för att denne man med rufsigt hår är mördaren.
Alltså ser vår pizzaman troligtvis mördaren.
Han borde därmed vara åklagarens viktigaste vittne,
Men han blir inte ens kallad till rätten
Ingen fotokonfrontation eller fantombild görs heller.

Märkligt tycker jag.
2016-02-06, 17:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
En gissning är att när man pratade närmare med pizzamannen så stämde tyvärr inte signalementet jämfört med den misstänkte.

Joo, signalementet inklusive de kläder IB uppgav att NB var klädd i under söndagen stämmer bra med det signalement ”pizzamannen” gav.
2016-02-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
18:26 när fickringning sker har arbetskamraterna lämnat.
Vid denna tid ser pizzamannen mannen med det rufsiga håret lämna ladan.
Vi kan därmed nästan helt säkert säga att det måste vara denne man som hörs i Lisas fickringning, någon annan finns ju inte på platsen, vid denna tid.
Mycket talar då för att denne man med rufsigt hår är mördaren.
Alltså ser vår pizzaman troligtvis mördaren.
Han borde därmed vara åklagarens viktigaste vittne,
Men han blir inte ens kallad till rätten
Ingen fotokonfrontation eller fantombild görs heller.

Märkligt tycker jag.
Här kommer nog taktik in, skulle åklagaren kalla pitzzakillen och rätten blir osäker om det var NB han såg, försvagas åtalet. Skulle försvaret kalla pitzzakillen och rätten antog att det var NB skulle försvaret försvagas. Därav va det inte någon som ville höra pitzzakillen i rätten.
Senast redigerad av Fnero52 2016-02-06 kl. 17:27.
2016-02-06, 17:27
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Går inte att komma fram till något vettigt av fickringningen utan går bara att spekulera. Det enda som är klart är att om mindre än två dygn är den här soppan över och Nerijus döms till livstids fängelse för mordet på Lisa Holm, en dag efter hon skulle fyllt 18 år.
2016-02-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Går inte att komma fram till något vettigt av fickringningen utan går bara att spekulera. Det enda som är klart är att om mindre än två dygn är den här soppan över och Nerijus döms till livstids fängelse för mordet på Lisa Holm, en dag efter hon skulle fyllt 18 år.

Precis. En glad och förväntansfull tonårings tjejs liv fick ett abrupt slut.

Jag blir så . Det är inte rättvist på något sätt, alls.

Respekt och tanke till familjen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in