2016-02-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Precis, man kan snacka om kontaminering av blod från NB:s arbetsplats men hennes dna på offret kan bara förklaras med att NB satt det där på trosorna.

Irina påminner mig tyvärr om en kvinna som gav sin våldtäktsmisstänkte make falskt alibi vid tillfället för våldtäkten. Han dömdes inte för något på grund av detta. Kort efteråt ville hustrun skiljas, för hon ville inte vara gift med en våldtäktsman. Människor är bra konstiga ibland.

Vänta lite nu. Vadå, våldtäkt? Har NB misstänkts för våldtäkt?
Medlem
Citat:
Hoppas i så fall att hon får frågan om hur hennes dna hamnade på Lisas trosor. Hon bör väl ha funderat på hur det gick till?

Om din makens / fruns dna hittas på offrets trosor ( men inte din dna) betyder att du är en mördare?
Gäller det som bevis i alla mordfall eller bara i detta?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Vi har diskuterat NB s eviga lögner tidigare, och han framstår som manisk när han ljuger.
Det är nästintill omöjligt att förstå hur han fungerar.
Vi vet nog bara lite grann om NB, men jag tror att mera kommer framöver.
Jag ser honom på samma sätt som tidigare med tanke på hans fräckhet att åberopa empati till Lisas föräldrar och utifrån förhören med kränkningar, provokationer, tidigare våldshistoria. Hans lismande och inställsamhet, hans lättretlighet. Hans sexualsadism och råhet av att njuta av offrets lidande, hans modus dagen innan aka planerat överfall - instrumentellt våld.
Ja, hela hans dubbelnatur - manipulativ frontfigur som grundlurat hela omgivningen. Hans försök att åberopa utvaldheten som balt och överdriva detta innan gripandet - en förslagenhet, ett kallt beräknande och därmed en patologisk lögnare. Ett långvarigt blånekande samt en massa krokodiltårar:
Livstidsdomen är perfekt enligt min åsikt. Hoppas de hittar nåt mer i hans bakgrund så han kan köras i en mental köttkvarn en gång för alla - att det bekräftas till fullo vilket oempatiskt as han är.
Citat:
Straffrättsligt utgör psykopati och APS inga undantag från huvudregeln om att vi alla har ansvar för våra handlingar, och en person med APS/psykopati döms därför till fängelse och inte till rättspsykiatrisk vård.
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/...en-en-psykopat
2016-02-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Nej, tyvärr. Gogle translate men översättningarna blir knepiga. Jag har således fått den uppfat. tningen att det i och med domen/ hovrätten inte längre ges så stort utrymme till spekulationer. Man blir tvungen att förhålla sig till fakta. Många bra inlägg som påtalar detta. Sen kan det vara fler svenska skribenter trots flaggan vid sidan om. Det är ju bara att använda sig av anonyma tjänster som pekar om. Kan inte nr rakt av, men du kommer känna igen informationen om du följt denna tråd .

Google translate man kan inte lita på. Det bästa är att hålla sig i fakta men inte i osaningen i artikel som du länkade. Många små lögner i media ger en fel bild av verkligheten.
2016-02-10, 11:08
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Visst, Rönnbäck har haft ett svårt case. Såpass svårt att hon tvingat söka sig till ett fora som Flashback för att hitta rena "psykfallsteorier" - för det är det bästa som gått att uppbringa. Det säger inte lite.
Nu är det dags att lämna plats för alternativonanisterna vilka aldrig tycks mättade i sin iver att torgföra sina löst sammansatta konspirationer i en tirad av ständigt nya poster.

He he....det där köper jag fullt ut!

Jag inser dock Rönnbäcks frustration då gärningsmannens instruktioner förhindrade henne att försöka med t.ex. vållande till annans död i samband med ngt våldsbrott.

Samt, även om en försvarsadvokat har sina skyldigheter så finner jag inte något försvar för hennes snaskigheter gentemot flickans familj (läs fadern).
Rent ut sagt osmakligt.

Det här vilda "skjutandet ifrån höften" är för mig ett bevis på att hon saknar omdöme, ett omdöme som jag tror hjälpte hovrätten att avfärda allt hon lade fram.

Men du skall nog se att Rönnbäck landar på fötterna, även om hennes karriär fått sig en känga efter det här målet. Om några år så får vi nog se något förlag ge ut hennes bok med titeln "Sanningen, så här var det."
2016-02-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Om din makens / fruns dna hittas på offrets trosor ( men inte din dna) betyder att du är en mördare?
Gäller det som bevis i alla mordfall eller bara i detta?

Irinas DNA på brottsoffret binder Nero starkare till brottet, eftersom det är bara han som har tillgång till sin frus DNA.

Att Irinas DNA hittas visar på att DNA kan överföras. Vem annan än hennes man, Nero har kommit henne så nära?

Om du tänker till så är det just närvaron av DNA från Irina, en omständighet som binder Nero ytterligare till brottet. Det är ingen annan som haft med hans plufsiga fru att göra. Irinas DNA borde därför eliminera varje misstanke om konspiration och plantering. En sak advokaten inte var tillräckligt klipskt för att se till att förklara. Men en poäng hovrätten inte missade!
2016-02-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
I Blomberg känner jag till alla hus och minns allt som har hänt. Men efter Lisa Holm-mordet har ytterligare ett minne lagts till.
Och med det en rädsla som inte går över.

Jag tänker på alla flickor och kvinnor och vår rädsla. Det är så orättvist. Jag vill vägra, men det är svårt.

Nu finns det ett hus till som jag vet. Och jag ser det huset i ett glossigt magasin i slutet av juni. Ett reportage om en trädgård på Kinnekulle med fantastiska rosenbuskar, stora lyxiga blanka bilder, och i bakgrunden på ett av fotografierna mellan spaljéerna där det blommar och prunkar ser man grannbyggnaden, Martorp, där hon låg död i ett skåp.

http://www.dn.se/kultur-noje/hanna-f...anka-pa-doden/

Tack för den länken. Obehagligt och vackert beskrivet på en och samma gång. Måste kännas så skönt för alla drabbade i samhället att nu kunna lägga rädslan bakom sig och blicka framåt även om N satt djupa ärr i generationer framåm.

Arne Jönssons lovsång över N ekar tyst i Blomberg. Kanske dags att sälja.
2016-02-10, 11:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Trots att bevis saknas för att NB ens såg Lisa före hennes död.
Detsamma gäller de allra flesta mördare som nekar. Det är oftast mycket svårt att hitta någon direkt teknisk bevisning på annat än att de efter dådet hade befattat sig med kroppen
2016-02-10, 11:17
Medlem
Grandiosos avatar
Lustmördaren ska pröjsa ett skadestånd på 150 000 kr till Lisas närmaste. (En löjligt låg
summa i sammanhanget kan konstateras i förbigående men nu är det en gång för alla sådana
snålt tilltagna skadeståndsbelop man rör sig med i det här landet. Till skillnad från exempelvis
USA där det kan bli tal om enormt mycket högre summor att utbetala till brottsoffer och deras
anhöriga.)
Finns det betalningsförmåga överhuvudtaget?
Om jag inte är felunderrättad ska den livstidsdömde litauern vara ägare till en fastighet
därborta i hemlandet. Om så är fallet kan man då utverka en tvångsförsäljning så
att ekonomiska medel frigörs?
Blir det alldeles omöjligt för mördaren att slanta upp det som begärs av honom så kanske
man kan tänka sig att hans trogna anhängare på forumet rycker ut till hans undsättning?
Några tusenlappar från var och en så kanske det ordnar sig med saken?
Eller kan man tänka sig att Rönnbäckskan sträcker ut en hjälpande hand, fylld med
sedelbuntar? Hon har väl gott om såna nu och förefaller väldigt engagerad i sin baltiske klient.
Eller ska brottsofferfonden behöva lägga upp stora delar av detta ålagda skadeståndsbelopp?
Som så ofta annars.
Dristar man sig nu till att ta andras liv så får man minsann vara beredd att betala för
det också. Hör du det Nero? Din eländige sexualsadistmördare.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-10 kl. 11:20.
2016-02-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ja, när det inte finns någon annan förklaring. Hur tror du att hennes dna hamnade på Lisas trosor? Jag hoppas du svarar.

Jag vet inte hur.
Men det kan finnas en eller två förklaringar hur gick det till.
En förklaring - kontaminering. Kontaminerig kunde gå:
1. direkt från IB kläder ( gärningsman hade stulit IB kläder under hembesök och gnodde med hennes kläder LH trosor för att vilseledda mordutredningen).
2. från undersökning bord, LH trosor undersöktes först och sedan på samma bord och samma plats undersöktes IB kläder.
2016-02-10, 11:21
Medlem
Citat:
Nej, jag pratar om det här med att ge sin make falskt alibi. Varför man gör så finns det säkert flera orsaker till. Rädsla, skam etc. Om NB skulle frikännas tack vare hennes falska alibi kan man undra om hon skulle vilja fortsätta att vara gift med honom?

Ur en psykologisk synpunkt är detta intressant. Visst finns det respektive som oavsett bevisning aldrig någonsin medger att dennes make/maka är skyldig. Med tanke på den bevisning som trots allt finns i fallet fortsätter (i alla fall utåt) frun och modern hävda att NB är oskyldig.
Jag kan inte tänka mig att varken modern eller frun är korkade på något sätt, de vore kunna ta del av och förstå/tolka de uppgifter samt bevisning som ligger till grund för HR's dom.

Vad som gör att de trots detta inte (vill) tror på att Nero är sexistisk mördare?
Tror dom att den svenska polisen avsiktligt misskrediterat deras gode son och make eller tror de att bevisningen är planterad av någon?

Något jag lärt mig under livets hårda skola är att "blod alltid är tjockare än vatten" - taget ordagrant
ur en polis käft. Sedan vad det innebär får var och en tolka som den vill.

Många frågor som man skulle vilja veta svaret på.

Vad Aivarus anser lär vi i dagsläget inte få veta.
2016-02-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Google translate man kan inte lita på. Det bästa är att hålla sig i fakta men inte i osaningen i artikel som du länkade. Många små lögner i media ger en fel bild av verkligheten.

Ja det bästa är naturligtvis att förhålla sig tingsrätten och hovrättens dom. Just därför har även media i Littauen fått fakta på Engelska tillsänt sig. Bra va ! Blir ju så tokigt annars när N landsmän i Sverige sprider desinformation i inlägg både här och där.

Var det något särskilt i artikeln du läste som du ansåg vara osanning ? Dela gärna med dig !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in