2016-01-17, 23:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Övertygande brukar användas för bevis utom rimligt tvivel. Att denna dom inte gjorde det betyder inte att den samlade bevisningen inte var övertygande. Men eftersom domstolen använde svagare beskrivning på den tekniska bevisningen visar att den inte övertygade utom rimligt tvivel. Däremot stärkte den förklaringsbördan.

Vänligen hänvisa till källa för påståendet brukar användas för bevis utom rimligt tvivel Apropå ordet "övertygande" så är jag utifrån tidigare erfarenheter inte övertygad om dina juridiska kunskaper.
2016-01-17, 23:10
Bannlyst
Passande nytt ord i sammanhanget, FAKTARESISTENS
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar Därför att en traditionell alternativteoretiker bestämmer sig för huruvida den misstänkte är skyldig eller ej långt innan det finns någon utredning att ifrågasätta. Utredningskritiken är således sekundär till en primär intuitiv uppfattning att polisen misstänker fel person
.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123 Åh, så bra och pricksäkert beskrivet. Är precis så det är.
Så skönt att få en sådan bra förklaring och bekräftelse på det man själv tycker, PUH! Det du beskriver syns så tydligt här i tråden, sida upp och sida ner.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inlägget passar ypperligt ihop med den där resistensen som nån nämnde som nytt ord..Faktaresistens eller vad det nu hette. Mal och mal om samma saker trots överbevisade och trots tillagda förklaringar. Helvete så trögt.
FAKTARESISTENS, förklaring: Förhållningssätt som innebär att man inte låter sig påverkas av fakta som talar emot ens egen uppfattning, som i stället grundas på till exempel konspirationsteorier.

http://www.svd.se/arets-nyord-vad-ar...h-obror#sida-1
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-17 kl. 23:15.
2016-01-17, 23:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Glömde incidenten dagen innan med joggerskan.
Sammanställ gärna: Adriana + försök till alibi kl 18 + händelsen vid Martorp "waste of time" + delar ur det blackmolly skrev - det finns en hel del förutom det starkt DNA.
2016-01-17, 23:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Indiciekedjor är inte cirkelresonemang. De består av pusselbitar som passar ihop.
Indiciekedjor är inte cirkelresonemang, men att anse att ett bevis stöder ett annat bevis bara för att de pekar ut samma gärningsman är cirkelresonemang.
Citat:
Varför är det så viktigt för dig att utgå ifrån att hon misstagit sig?
Du vill ju inte ens kalkylera med att det kan vara korrekt - trots ett säkert utpekande i tingsrätten. Det vittnesmålet påverkar mig. Hade hon varit tveksam där, hade det inte varit speciellt tungt, men nu var det det.
Det är inte viktigt för mig, inte mer än för TR.
Citat:
Hennes tveksamhet över fotot, samt det faktum att han ser så olika ut på varenda bild, säger mig detta.
Att fotot inte är likt honom IRL avgör du från andra foton. Och du avstår från att kommentera att det gick ett halvår mellan konfrontation och utpekande.
2016-01-17, 23:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vänligen hänvisa till källa för påståendet brukar användas för bevis utom rimligt tvivel Apropå ordet "övertygande" så är jag utifrån tidigare erfarenheter inte övertygad om dina juridiska kunskaper.
Andra domar. Vilka erfarenheter är det?
2016-01-17, 23:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Indiciekedjor är inte cirkelresonemang, men att anse att ett bevis stöder ett annat bevis bara för att de pekar ut samma gärningsman är cirkelresonemang.Det är inte viktigt för mig, inte mer än för TR.Att fotot inte är likt honom IRL avgör du från andra foton. Och du avstår från att kommentera att det gick ett halvår mellan konfrontation och utpekande.
Den här djävulen har många ansikten vilket ses på olika foton. Lika dubbelbottnad utseendemässigt som sitt dubbelliv vill säga.

Adriana pekar ut honom som mest lik.
Adriana pekar ut honom i TR.
Adriana har dess innan gett en utmärkt beskrivning för övrigt vilket ses via FUP.
Han åker den vägen vid exakt den tidpunkten (kvitto, övervakningskamera, egen utsaga vägval)
2016-01-17, 23:21
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det är inte viktigt för mig,
Jo, för du har valt att helt ignorera det, eftersom du vill att brottsscenariot ska se ut på ett särskilt sätt.
Citat:
Att fotot inte är likt honom IRL avgör du från andra foton.
Ja, det är min bedömning att eftersom att han ser så annorlunda ut på dessa, är det förklarligt varför hon varit osäker. Alltså är vittnesmålet IRL mer intressant. + genom andra faktorer (kropp, röst, rörelse etc) som jag räknat upp.
Citat:
Och du avstår från att kommentera att det gick ett halvår mellan konfrontation och utpekande.
Tänkte inte på det...
Var det inte 4 månader? Hur som helst, man får förlita sig på vittnen och hon lät säker.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-17 kl. 23:25.
2016-01-17, 23:21
Medlem
Citat:
Andra domar. Vilka erfarenheter är det?

Jag uppfattde det som att det var du som skulle redovisa dina källor.

Jag är också nyfiken.

Låt det flöda ..
Senast redigerad av Remark 2016-01-17 kl. 23:24.
2016-01-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur många gånger som helst har det felaktiga påståendet framförts att jacka med hjälm skulle
ha legat helt öppet. Varje gång har man påtalat felaktigheten. Som du nu gjort.
Men det hjälper ju tydligen inte.
Desinformationen kring detta bara återkommer.
Varför? Dålig pålästhet eller vad handlar det om egentligen?

Det som är intressant är att jackan och hjälmen hittades i brännbart material nära den plats Lisa hittades. Utifrån detta, som är fakta kan man spekulera. Hur denne slarver och idiot la ifrån sig saker borde vara ett avslutat ämne. Jag tror inte denne Nero tänker långsiktigt, eller tänkte så mycket som många vill få det till att han gör. Hade han varit en tänkare så hade han haft en bättre story i domstolen. De som tror att det finns ett djup hos Nero, tillhör själva begåvningsreserven.

Jag tror att Mördar-Nero hade först tänkt att elda, men hindrades av alla som sökte efter Lisa. Hade det varit folktomt så hade Nero kunnat tända eld på högen utan att någon reagerade och kanske även putta in byggboden i brasan, med en hjullastare eller traktor. Det var ganska torrt ute vid tiden, i början av sommaren.

Vad jag minns har det nämnts i fup att de brukade elda skräp då och då på gården. Jag skulle då utgå ifrån att Litauerna hade fått instruktioner av sin arbetsgivare om brandrisker och när man får elda.

Jag bor på landet och det är stränga regler om eldning. Det är ofta eldningsförbud. Om jag tänker efter så har inte jag, eller mina grannar haft öppna eldar på flera år då det anses farligt. Vi komposterar och kör det vi vill bli av med till återvinningen. Om någon skulle elda skräp utomhus så väcker det uppmärksamhet, för det är så otidsenligt.
2016-01-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Här är några detaljer som känns ganska tunga som bevis och andra detaljer som mer ger en slags beskrivning av hans personlighet som verkligen inte överensstämmer med den bild av honom som arbetsgivaren gav.

#NB har vid minst två tillfällen försökt få falskt alibi, dels på måndagen när han försökte förmå både AB och IB till detta och så en gång till med AB. Försökte få dem att ljuga och säga att han var hemma från 18.
#Att han sagt att de inte fick säga att hans kläder tvättats på söndagen.
#Han stoppade joggande kvinna dagen innan mordet, försökte lura henne till hans bil.
#Att NB alltid har svårt att få erektion vid normalt sex med IB, det funkar bara när han druckit, morgonen efter. Problem med potensen. Tvångsonanerar i ladan.
#Trakasserar IB på nätterna när han druckit, verkar allmänt otrevlig och kontrollerande mot henne.
#Aggressivitet gentemot kvinnor. Har, enligt AB, varit våldsam mot sin förra fru. Får därför ej ha någon kontakt med dottern?
#Har åkt fast för rattfylla i England. Kör påverkad även i jobbet/Blomberg
#Lättretlig, kort stubin, vilket gör AB och IB underkuvade och rädda.
#Slickar uppåt, sparkar neråt. Manipulerar och ljuger. Svårt ta en motgång.
#Lisas hårstrå kanske ? Optisk jämförelse.
2016-01-17, 23:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo, för du har valt att helt ignorera det, eftersom du vill att brottsscenariot ska se ut på ett särskilt sätt.

Ja, det är min bedömning att eftersom att han ser så annorlunda ut på dessa, är det förklarligt varför hon varit osäker. Alltså är vittnesmålet IRL mer intressant. + De andra faktorer (kropp, röst, rörelse etc) som jag räknat upp.

Tänkte inte på det...
Var det inte 4 månader? Hur som helst, man får förlita sig på vittnen och hon lät säker.

Hon är inte helt säker när hon konfronteras med fotografier, innan rättegången, har hon haft möjlighet att se NB på bild i media?
2016-01-17, 23:28
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror att Mördar-Nero hade först tänkt att elda, men hindrades av alla som sökte efter Lisa. Hade det varit folktomt så hade Nero kunnat tända eld på högen utan att någon reagerade och kanske även putta in byggboden i brasan, med en hjullastare eller traktor. Det var ganska torrt ute vid tiden, i början av sommaren.

Vad jag minns har det nämnts i fup att de brukade elda skräp då och då på gården. Jag skulle då utgå ifrån att Litauerna hade fått instruktioner av sin arbetsgivare om brandrisker och när man får elda.
Japp, jag tror själv att det kan ha varit på detta vis. Eftersom de som sökte kom närmare och närmare, hade han egentligen inget att förlora. Han visste att hans DNA fanns på föremålen där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in