2016-01-16, 00:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det vet vi ju tyvärr inte iom att polisen inte har förhört Lena Svedung om ärendet, vilket ju i sig är
extremt märkligt och kritisabelt.

Men även om de hört LS är det andrahands uppgifter. Det kommer från någon annan om det ens finns?
2016-01-16, 01:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Minns ej just nu men lyssna på GJs förhör i TR.

Inte GJ utan Claes Bennhage's förhör i Tingsrätten

Här är info angående när CB i Tingsrätten uttalar sig om den svarta Kia SUV:

Tingsrättförhör med AJs kamrer Claes-Göran Bennhage:

38:50 CB berättar om att Lena Svedung sagt att Lisa setts vid svart Kia SUV vid stängdags den 7 Juni

39:50 CB berättar att föraren av en svarta Kia, som setts köra på fyndvägen, var kriminell

Angående den svarta SUV, här är et länk till en sammanställning jag gjort angående
diverse svarta SUV som förekommit i utredningen:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-16, 01:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Citat Hamilkar, professor i molekylärbiologi:

Det är uteslutet att samtlig kritisk DNA-bevisning har tillkommit genom kontamination, och i och med att det är så, är det relativt poänglöst att spekulera om huruvida någon enstaka av träffarna eventuellt, möjligen, teoretiskt sett, skulle kunna ha orsakats av kontamination.

Vackert så!

Det här är ett lösryckt citat, dessutom tar Hamilkar inte hänsyn till att en gärningsperson kan ha haft en heltäckande klädsel, inkluderat handskar, förslagsvis skinnkläder, skinnhandskar samt skyddsmask. Åtminstone bifogar han ingen dokumentation som styrker påståendet oavsett hur aktad han är här i trådarna, jag vet också att han är mycket insatt, saken handlar inte om det.

Som sagt, motbevisa att man inte kan få samma resultat genom att doppa ett par handskbeklädda händer i ett blodkontaminerat vatten.
2016-01-16, 01:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Dialekt" kom med för att den jag svarade trodde jag hade fördomar mot IR för att hon är "kvinna, rödhårig och med dialekt", att det var därför jag kritiserade
Jaha? För min del satt jag och nästintill gapade i TR av kombinationen extremt märklig plädering ihop med en vedervärdigt tonfall. Hon har inte direkt tagit stilpoäng efter det heller. Det spelar ingen roll att det är NB hon försvarar och jag ser honom som skyldig. Jag tycker helt sonika att hon är en ytterst märklig advokat, har aldrig sett nåt så rörigt och jag ställer mig tveksam till förfarandet.
2016-01-16, 01:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

38:50 CB berättar om att Lena Svedung sagt att Lisa setts vid svart Kia SUV vid stängdags den 7 Juni

39:50 CB berättar att föraren av en svarta Kia, som setts köra på fyndvägen, var kriminell

Angående den svarta SUV, här är et länk till en sammanställning jag gjort angående

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Ok, tack. Hade för mig att det var GJ som pratade om den svarta SUV som åkte längs fyndvägen.
2016-01-16, 01:08
Bannlyst
Citat:

Han kanske var en vanlig pundare eller tjuv. VAD VET vI ????
SKAFFA FRAM BILNUMMER SÅ SKA JAG KOLLA UPP HONOM I MÅNGA DATABASER

,
2016-01-16, 01:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Rätten kan inte ta med hörsägen i sin bedömning.

Claes-Göran säger att Lena har sagt att Lisa har setts ( inte setts av henne själv) vid svart SUV. En domstol kan inte beakta tredjehandsuppgifter. Det om något vore väl rättsosäkert!
2016-01-16, 01:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag håller med dig i det du skriver i sista stycket.

Det jag menar just om SUVens betydelse är ur åklagarens synpunkt.

Att den har varit där kan vara så.

Lisa kan ha pratat med den som körde, jag vet inte.

Den kan ha flyttat sig i området, ja.

Men det finns ingen bevisning som pekar på att någon annan över huvud taget är inblandad utöver NB.

Då är SUVens betydelse inte så stor då det inte går att koppla ihop med någon bevisning vare sig för eller emot denna bil.

Om personen i SUV:en vet att två personer kom ut från ladan, hur skulle du ställa dig till ett sådant vittnesmål?

Vi vet inte vad BB har att berätta, vi vet inte vem som satt i SUV:en, vi vet inte vad NN har att berätta eftersom att ingen såvitt känt är, ens har brytt sig om att följa upp spåret med SUV:en.

Möjligt att polisen vet, men vi kan ju knappas utgå ifrån att polisen vet, i så fall kan vi hitta på en massa omständigheter kring NB och alla andra namnkunniga i fallet, det blir inte bra tror jag.
2016-01-16, 01:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här är ett lösryckt citat, dessutom tar Hamilkar inte hänsyn till att en gärningsperson kan ha haft en heltäckande klädsel, inkluderat handskar, förslagsvis skinnkläder, skinnhandskar samt skyddsmask. Åtminstone bifogar han ingen dokumentation som styrker påståendet oavsett hur aktad han är här i trådarna, jag vet också att han är mycket insatt, saken handlar inte om det.

Som sagt, motbevisa att man inte kan få samma resultat genom att doppa ett par handskbeklädda händer i ett blodkontaminerat vatten.

Du får snarare bevisa ditt påstående eftersom det är du som framför det. Jag kan inte motbevisa ditt påstående innan påståendet är bevisat.

Mannen i heltäckande skinnklädsel, handskar, och skyddsmask har Hamilkar inte tagit hänsyn till eftersom DNA-spår tyder på en man utan dessa attiraljer.

Hamilkars citat finns i tråden på fråga om kontaminerat DNA. Jag kan rekommendera alla som undrar att läsa Hamilkars uttalanden i ämnet.
2016-01-16, 01:23
Medlem
Mycket tjat och teorier om svart suv härinne nu.Tror ni inte polisutredarna nu när 7 månader gått sedan mordet har koll på vilka svarta suv som skulle vara intressanta och att man redan kollat upp det..

Den behöver ju inte ha ett skit med mordet att göra,kan ju vara så enkelt som att någon kört vilse och frågat lisa om vägen..
2016-01-16, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Citat Hamilkar, professor i molekylärbiologi:

Det är uteslutet att samtlig kritisk DNA-bevisning har tillkommit genom kontamination, och i och med att det är så, är det relativt poänglöst att spekulera om huruvida någon enstaka av träffarna eventuellt, möjligen, teoretiskt sett, skulle kunna ha orsakats av kontamination.

Vackert så!
Tack, det var bra att du påminde om detta citat.
Alla som inte riktigt förstått det här än bör läsa det.
2016-01-16, 01:28
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Men även om de hört LS är det andrahands uppgifter. Det kommer från någon annan om det ens finns?

Ja men om dom tog och hörde LS om ärendet och frågade henne VEM det är som berättat att hen sett Lisa stå vid en svart SUV, ja då skulle dom ju kunna kalla denna person till förhör och utfråga och få reda på vad denne person egentligen sett, förstår du nu ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in