2016-01-16, 00:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag förstår precis hur krönikören menade med tonfallet i sammanhanget, jag har själv reagerat på samma sak. Ja, i slutpläderingen var Lisa "barn". Använder inte IR Lisas namn alls kan man undra?

Som du skrev. Avpersonifiering
2016-01-16, 00:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det spelar alltså ingen roll om NB och minst en person till var med om mordet, det är vad du seriöst menar?

Kom nu inte dragandes med att om han är skyldig så borde han berätta vem som drog åt snaran och orsakade flickans död. Det går inte att utesluta att livstids fängelse är bättre än att gola på någon annan och därmed skriva under sin egen avrättning.

Jag säger inte att fler än NB var inblandade, men dörren är definitivt öppen för det med den bevisning som föreligger.

Hur utesluter vi att NB inte var ensam? Att NB nekar, är det vad du intecknar för ensam skuld? Där är det inte mycket du kräver för en fällande livstidsdom tycker jag.

Nej det är inte vad jag säger.

Åklagaren har tillräckligt för att vinna sitt fall så som han har lagt fram det, med eller utan denna SUV.
2016-01-16, 00:27
Medlem
Grandiosos avatar
Niklas Långström:

Citat:
Spaningsledningen ska tidigt ha insett att mordet på Lisa Holm var ett sexualbrott. Men rättsläkarens bedömning förbryllade polisen - det finns inte spår av något sexuellt övergrepp.
Då kallade man in en av landets främsta sexualbrottsexperter, professor Niklas Långström, för att bringa klarhet. Efter att ha satt sig in i forskningen på området kunde han konstatera att det finns en rad liknande gärningar beskrivna från kontinenten - men att beteendet är mycket ovanligt.

Det finns fallserier beskrivna från Tyskland och Storbritannien där man identifierat sexuella motiv i dödligt våld där det inte finns tecken på faktiska samlag.
Citat:
Han förklarade att gärningsmännen vill kontrollera sina offer. Om offret i fråga gör motstånd kan de förmodligen triggas ännu mera.
Det handlar om själva kontrollen över brottsoffret och den dominans som i sig kan innebära en stark sexuell upphetsning. Det finns omfattande beskrivningar att det här kan vara ett sätt att agera ut en sexuell fantasi, sa han.

Han förklarar att ett liknande brott är mycket svårt att erkänna - och att det i tidigare fall tagit många år innan förövarna kunnat berätta om gärningen i sin terapi.
Det här är väldigt svårt att ta in också för förövaren själv. Det är extremt skämmigt för den personen, säger han till Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21691870.ab
2016-01-16, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Nu fattar jag inte hur dialekt kom med i sammanhanget riktigt men krönikören säger att hon använder ett visst tonfall i sammanhanget: J"ag tycker hon kunde ha en mer korrekt och mindre nedlåtande ton."

Det var i slutpläderingen hon kallade Lisa barn - dubbelkollade.
nlt live
"Dialekt" kom med för att den jag svarade trodde jag hade fördomar mot IR för att hon är "kvinna, rödhårig och med dialekt", att det var därför jag kritiserade
2016-01-16, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack för redig info. Klockslag och vittnen bekräftar det jag skrev.
Och ja, tror du har rätt, den gamle polisen vill komma lite i rampljuset.
Lite reklam för sin firma.

BlackMolly: Jag Har läst alla handlingar och datoriserat alla fakta som framgår av alla handlingar.
Mycket jobb har det varit, men man kan inte blunda för alla fakta och bevis och vittnen.
De som inte fattar händelseförloppet bör dra täcket över huvudet.
Polsisen har kollat upp den svarta SUV, det lär ju finnas en person som bor i närheten av Blomberg.
Han/Hon måste väll då veta något så när Ven som kör en svart SUV. Men det är väll bara snack.
Om jag mins rätt så har AJ en svart SUV ev: Honda med sk; dåligt batteri i, och det tror jag inte på.
Batteri brukar hålla minst 4 -5 år Garanti på Biltema.
Med alla bevis så hur man än vrider och vänder på det som många vill göra. SÅ GÅR DET INTE ATT KOMMA IFRÅN - Vem GN är= ett Psyko.
2016-01-16, 00:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det är inte vad jag säger.

Åklagaren har tillräckligt för att vinna sitt fall så som han har lagt fram det, med eller utan denna SUV.

Ja, sannolikt är det så, är det någon här i tråden som direkt har motsagt det, inte såvitt jag vet?

Däremot förstår jag inte att sannolikt nittio procent av inläggen de senaste veckorna handlar om att NB är rökt utom tvivel och ingenting går att göra åt det oavsett vilka nya fakta som tillkommer, det mesta handlar om personliga åsikter i form av ett evinnerligt upprepande.

Du och jag kan knappast veta något om det vi inte känner till, därmed kan vi inte veta vilken betydelse ett nytt vittnesmål kan ha för domstolens bedömning, ganska förmätet att tro annat tycker jag.

Du vet säkert vad jag personligen tror om NB:s skuld. Trots det så finner jag det mycket intressant att diskutera bevisningen och vad den faktiskt säger om vad som har hänt, inte vad vi kan antaga har hänt.
2016-01-16, 00:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Kan någon vara vänlig och förklara följande för mig.
Varför är I**na B DNA i BO trosor är ett bevis mot Nb när inte Nb's dna finns där? För om Nb överför Dna så borde han naturligtvis avsätta dna där själv? Citat ur Fup

"Resultaten talar starkt för att den mindre
delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte
kommer från Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius
(Grad -4)."

Och sen har jag inte kunnat se att ni uppmärksammat att flera saker i direkt kontakt med BO inte undersökts "enligt överenskommelse med uppdragsgivaren" tex hennes skor som hon hade på sig vid anträffandet. även bhn, samt två av tröjorna hon hade på sig. Jag säger inte att Nb är oskylding. jag säger inte att han är skyldig, jag säger: Varför gör polisen inte en 100% undersökning?

Den frågeställningen är det flera av oss "foliehattar" som har framfört om och om igen här i tråden.
och just sko och stömpor är ju specielt intressanta iom det hittades blodbesudligar på Lisas ena fotsula, men hon hade ju sko och strömpor på sig så hur hamnade blodbesudlingarna på hennes fotsula ???

Hade GM klädt av Lisa sko, strumpor och byxor, och klädt på henne igen ?
Och i så fall, var någonstans och när hände det med tanke på det ULTRA tighta tidsfönstret brottet skulle ha begåtts i.
2016-01-16, 00:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Fast om det var SH:s nummer så borde väl posten kl 18:26 stått som inkommande, eftersom det var då fickringningen skedde?

Pappan ringde nog tillbaka, men då fattas förståss Lisa's uppringning till pappan, hmmmm konstigt,
det är något som inte stämmer.
2016-01-16, 00:52
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat Hamilkar, professor i molekylärbiologi:

Det är uteslutet att samtlig kritisk DNA-bevisning har tillkommit genom kontamination, och i och med att det är så, är det relativt poänglöst att spekulera om huruvida någon enstaka av träffarna eventuellt, möjligen, teoretiskt sett, skulle kunna ha orsakats av kontamination.

Vackert så!
2016-01-16, 00:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Var är bevisen för att det var LH som sågs?

Ja det vet vi ju tyvärr inte iom att polisen inte har förhört Lena Svedung om ärendet, vilket ju i sig är
extremt märkligt och kritisabelt.
2016-01-16, 00:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du tror inte SH ringde av bara helsike under kvällen för att dels prata med HH och hålla henne informerad och dels samla sina vänner till söket och sedan hålla kontakt med dem?

Jo visst, men han kanske hade mera än en mobil, i övrigt var det bara en tanke jag fick inte något som jag liksom påstår.
2016-01-16, 00:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, sannolikt är det så, är det någon här i tråden som direkt har motsagt det, inte såvitt jag vet?

Däremot förstår jag inte att sannolikt nittio procent av inläggen de senaste veckorna handlar om att NB är rökt utom tvivel och ingenting går att göra åt det oavsett vilka nya fakta som tillkommer, det mesta handlar om personliga åsikter i form av ett evinnerligt upprepande.

Du och jag kan knappast veta något om det vi inte känner till, därmed kan vi inte veta vilken betydelse ett nytt vittnesmål kan ha för domstolens bedömning, ganska förmätet att tro annat tycker jag.

Du vet säkert vad jag personligen tror om NB:s skuld. Trots det så finner jag det mycket intressant att diskutera bevisningen och vad den faktiskt säger om vad som har hänt, inte vad vi kan antaga har hänt.

Jag håller med dig i det du skriver i sista stycket.

Det jag menar just om SUVens betydelse är ur åklagarens synpunkt.

Att den har varit där kan vara så.

Lisa kan ha pratat med den som körde, jag vet inte.

Den kan ha flyttat sig i området, ja.

Men det finns ingen bevisning som pekar på att någon annan över huvud taget är inblandad utöver NB.

Då är SUVens betydelse inte så stor då det inte går att koppla ihop med någon bevisning vare sig för eller emot denna bil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in