2016-01-16, 00:09
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men herre gud - om nu Billy Batong kunde vänta i sju månader till ända mitt i hovrätten så kan vi allt vänta i några dagar. Ska bli intressant.

Osökt gör BB reklam för B&B.
Billy Bertilsson marknadsför m.a.o. indirekt Billys Bread & Breakfast.
Logi och käk för nyfikna, inte minst morbida privatspanare från när och fjärran.
Han skulle t.o.m. kunna erbjuda sightseeing för en bra hacka inkl mellanlandning Café på Klostret. F. d poliser är inte bara människor, de är ibland riktigt cyniska affärsmänniskor under täckmantel av nyckelvittne, det senare i egna ögon. Räkna aldrig ut Billy Batong.
Elakt förvisso men kunde inte låta bli.
http://www.lidkopingsnytt.nu/2014/11...ly-bertilsson/
Senast redigerad av arkmike 2016-01-16 kl. 00:14.
2016-01-16, 00:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
IR upprepar ordet "flicka" istället för att kalla henne vid sitt namn, "Lisa".
Hon har ett syfte med det och det är att avpersonifiera offret.
Det är mycket lågt.
PS: Att Rönnbäck är en rödhårig kvinna med dialekt, det ser jag som hennes enda positiva egenskaper.
.. Nu fattar jag inte hur dialekt kom med i sammanhanget riktigt men krönikören säger att hon använder ett visst tonfall i sammanhanget: J"ag tycker hon kunde ha en mer korrekt och mindre nedlåtande ton."

Det var i slutpläderingen hon kallade Lisa barn - dubbelkollade.
Citat:
Det här barnet kan ha varit levande i några dagar,
nlt live
Senast redigerad av develi 2016-01-16 kl. 00:13.
2016-01-16, 00:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Dessutom så ser det väl inte ut som "rena" blodfläckar någonstans förutom på röret? Det är väldigt små besudlingar, "utblandade" eller hur man ska uttrycka det... som att det är just uppblött eller "blandat" med smuts el så... Att plaggen är dragna mot något smutsigt med även isåfall blodspår i... Testa att komma åt en textil med om ens en liiiten, liten strimma blod på tex fingret. Även om man så att säga inte trycker fingret mot textilien, utan tex snabbt drar fingret över den, så blir det en ren FLÄCK på första stället fingret träffar textilien pga att den direkt suger upp blodet. Jag tycker att fläckarna ser otroligt "blandade" ut för att komma direkt från en blödande GM.

De fläckar som påstås vara blod kan mycket väl härledas till att NB med utsmetat blod på händerna tar tag i flickans jacka. Jag kan dock inte hitta något som motsäger att man kan få en likadan besudling genom att doppa ett par handskbeklädda händer i en blandning av blod och vatten och därefter ta i jackan.

Finns det någon vetenskaplig fakta att tillgå, annars betraktar jag tingsrättens, åklagarens, NFC:s och polisens slutsats som rent nonsens.

Vi vet att det fanns två hoar i slaktrummet, vätska i båda två, har NFC analyserat vätskan i de båda hoarna?

Den som blöder brukar antingen torka av händerna eller tvätta av dem. NB jobbade i ladan, var kan man tvätta händerna, var kan man torka av händerna? NB har bevisligen haft hudskador som har orsakat blödning, det finns en rättsmedicinsk undersökning som stödjer det.
2016-01-16, 00:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Logi och käk för nyfikna, inte minst morbida privatspanare från när och fjärran.
Han skulle t.o.m. kunna erbjuda sightseeing för en bra hacka inkl mellanlandning Café på Klostret. F. d poliser är inte bara människor, de är ibland riktigt cyniska affärsmänniskor under täckmantel av nyckelvittne, det senare i egna ögon. Räkna aldrig ut Billy Batong.
Hahahaha, ja namnet framkom via den länken. Det finns ju såna där morbida turistbussar så tja..?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016

Helt rätt BlackMolly
;
Den fd; Polisen har inte mycket att komma med, han vill säkert bara komma i rampljuset.
Advokaten sitter och lyssnar på några individer här på tråden som tydligen söker andra GN:
Jag har fått reda på Vem....men det är inte lämpligt att nämna på tråden.

Men ta Er en titt på detta:

Kaféet stängde kl 18.00, ja.

Ang: Det nya vittnet Den pensionerade polisen Billy Bertilsson
*Är du helt säker på att det här var söndagen den 7 juni vid den här tiden?
Polisen Nya Vittne– Ja, mellan klockan 18.10 och 18.15. Blomberg är speciellt för oss. Vi har varit där ett otal gånger på fest och bröllop så vi körde väldigt, väldigt sakta förbi.

Fast flickorna stängde senare. Vittnesuppgift finns i FUP där en kvinna långsamt passerar kaféet och iakttar
Lisa vid mopeden och kollegerna i bilen vid södra parkering.
Hon tittar på sin klocka som visar på 18.20.
Flickorna hade lite bråttom denna dag eftersom L*wa skulle hinna med bussen. R*becka uppger tiden till runt 18.20.
Vittnet som kommer norrifrån och som passerar de tre flickorna uppger även hon tidpunkten till 18.20.

S.118: När åkte ni från cafét?
Rebecca tror att klockan var ca 18.20.
Samma sak säger Julia.
Skrev ut sig 18.15 då de andra var kvar inne, höll på med mobilen, tog snapchat och uppger tiden 18.20 - då har de andra inte kommit ut än (först ut och hem vill
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen - Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 - 18.34 - Anfalls Lisa och Tappar örhänge och handske in till Ladan.
18.34 Blir Lisa indragen in i ladan med snara om halsen och blir indragen/buren in mot slaktrummet.
Lisa tappar ännu ett örhänge vid vattenslang in till slaktrummet. Se foto FUP:
Lisa är då redan medvetslös eller död när NB hänger upp henne.
Han påbörjar sin ritual.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
En ljus hantverkarbil Skåp/pickup.
18.54 Lastar han in Lisa i bilen.
18.55 Nerijus Åker sedan bort från ladan Till Martorp i hög fart.
I hög fart Troligen slängs då Lisa,s saker efter vägen.
Han valde den vägen för att inte åka förbi sin bostad.
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
19.25 Åker NB från Martorp mot sin bostad.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
Dom bor inte långt ifrån NB,s bostad och känner väl till dom och deras bil.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)
20.30-21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda

Bit i det här så får Ni känna vad FAKTA är.
Tack för redig info. Klockslag och vittnen bekräftar det jag skrev.
Och ja, tror du har rätt, den gamle polisen vill komma lite i rampljuset.
Lite reklam för sin firma.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och hur ser du då på att et vittne sett Lisa stå och prata med en person i en svart Kia SUV vid ladan efter cafeet har stängt ?
Är betydelse är det också överskattad?
Det är ju med stor sannolikhet samma SUV som den BB har sett!

Ingen vet väl vem det vittnet är.

Om det är Lenas kompis ( som det sägs) får hon väl träda fram. Var det inte hon som först sett det från en balkong, när det sedan visade sig att det inte fanns balkong på husen som har utsikt ditåt så blev det en terrass. Någon skrev om det tidigt i tråden ( om det nu är samma vittne. )
2016-01-16, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Tror du har helt rätt, det här är fan inte klokt.
Lite skrattretande dock. Billy Batongs B&B, det låter som taget ur Jönssonligan eller något.
2016-01-16, 00:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Bevis? Fattar du att det inte går att bedömma om man inte hört vittnet?

Att sitta här och hålla på och tycka man vet vad potentiella vittnen som funnits på platsen aktuell dag har att bidra med är ju hybris av grandiosa mått. Om nu detta vittne tex skulle kunna säga att denne sett NB stryka kring så skulle det stärka åk hypotes. Denne skulle naturligtvis även kunna ge andra vittnesmål som är intressanta. Allt borde vara intressant även om denne vid en viss tidpunkt bara sett Julia eller att platsen var öde. Det skulle bidra till den "sora bilden" som så många här tror sig se utan att det finns speciellt mycket att se.

Jamen du måste ju förstå folk här på forumet påstår att LH syns prata med en person i en SUV. Det finns inga bevis för det som kan spela någon roll för fallet.

Det finns inga som helst bevis av något slag att någon annan än NB har varit inblandad. INGA

Att någon bil syns på en plats en i sammanhanget ganska lång stund innan något som har med fallet att göra bevisar ingenting om vad den bilen har gjort där.

Det finns inga bevis för att LH har pratat med den bilisten.

Det finns inga bevis på att det det är LH som åsyftas.

Den bilen har ingen bevislig koppling till NB.

Det är inte troligt att den bilen har med fallet att göra.

DET SPERLAR INGEN SOM HELST ROLL FÖR FALLETS DOM VAD DEN BILEN GJORDE DÄR.

Jag påstår inte att den bilen inte fanns där, men åklagaren har tillräckligt med bevis för att vinna fallet, med eller utan den svarta SUV:en
2016-01-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De fläckar som påstås vara blod kan mycket väl härledas till att NB med utsmetat blod på händerna tar tag i flickans jacka. Jag kan dock inte hitta något som motsäger att man kan få en likadan besudling genom att doppa ett par handskbeklädda händer i en blandning av blod och vatten och därefter ta i jackan.

Finns det någon vetenskaplig fakta att tillgå, annars betraktar jag tingsrättens, åklagarens, NFC:s och polisens slutsats som rent nonsens.

Vi vet att det fanns två hoar i slaktrummet, vätska i båda två, har NFC analyserat vätskan i de båda hoarna?

Den som blöder brukar antingen torka av händerna eller tvätta av dem. NB jobbade i ladan, var kan man tvätta händerna, var kan man torka av händerna? NB har bevisligen haft hudskador som har orsakat blödning, det finns en rättsmedicinsk undersökning som stödjer det.

Jag undrar också som du, om det inte går att blöta upp blod, avsätta och få "samma" svar på prover tagna från besudlingen/fläcken. Men har du testat det jag skrev? Det är svårt att få en sån för ögat diffus/oren blodfläck på tyg om man nuddar det med färskt blod. Då ska det nästan vara typ intorkat blod på händerna som gnuggas av på tex jackan...
2016-01-16, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Nu fattar jag inte hur dialekt kom med i sammanhanget riktigt men krönikören säger att hon använder ett visst tonfall i sammanhanget: J"ag tycker hon kunde ha en mer korrekt och mindre nedlåtande ton."

Det var i slutpläderingen hon kallade Lisa barn - dubbelkollade.
nlt live

Jag förstår precis hur krönikören menade med tonfallet i sammanhanget, jag har själv reagerat på samma sak. Ja, i slutpläderingen var Lisa "barn". Använder inte IR Lisas namn alls kan man undra?
2016-01-16, 00:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jasså, jag har för mig att jag har läst att ett fordon stod gömt bakom ett träd, vad säger att den svarta SUV:en stod still på ett ställe, varför kan ingen ha flyttat bilen mellan de olika vittnesiakttagelserna?

Du drar en förhastad slutsats tror jag, tänk om, tänk rätt.

Icke omöjligt. Jag menar bara att den här bilen är oväsentlig för fallets utgång.
2016-01-16, 00:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jamen du måste ju förstå folk här på forumet påstår att LH syns prata med en person i en SUV. Det finns inga bevis för det som kan spela någon roll för fallet.

Det finns inga som helst bevis av något slag att någon annan än NB har varit inblandad. INGA

Att någon bil syns på en plats en i sammanhanget ganska lång stund innan något som har med fallet att göra bevisar ingenting om vad den bilen har gjort där.

Det finns inga bevis för att LH har pratat med den bilisten.

Det finns inga bevis på att det det är LH som åsyftas.

Den bilen har ingen bevislig koppling till NB.

Det är inte troligt att den bilen har med fallet att göra.

DET SPERLAR INGEN SOM HELST ROLL FÖR FALLETS DOM VAD DEN BILEN GJORDE DÄR.

Jag påstår inte att den bilen inte fanns där, men åklagaren har tillräckligt med bevis för att vinna fallet, med eller utan den svarta SUV:en

Det spelar alltså ingen roll om NB och minst en person till var med om mordet, det är vad du seriöst menar?

Kom nu inte dragandes med att om han är skyldig så borde han berätta vem som drog åt snaran och orsakade flickans död. Det går inte att utesluta att livstids fängelse är bättre än att gola på någon annan och därmed skriva under sin egen avrättning.

Jag säger inte att fler än NB var inblandade, men dörren är definitivt öppen för det med den bevisning som föreligger.

Hur utesluter vi att NB inte var ensam? Att NB nekar, är det vad du intecknar för ensam skuld? Då är det inte mycket du kräver för en fällande livstidsdom tycker jag.
Senast redigerad av OY 2016-01-16 kl. 00:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in