Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-08, 16:22
Avstngd
Vilken glass tycker ni r godast? Italiensk glass anvnder ju sig inte utav grdde utan mjlk s det r ju lite skillnad.
Citera
2015-06-08, 17:12
Medlem
Italiensk mintglass r ju sinnessjukt jvla gott, dock den enda italienska glassen jag smakat.

Kan nog inte svara p frgan, men bara fr att jag s sllan har tillgng till italiensk glass s tar jag nog det s fort jag fr tillflle.
Citera
2015-06-08, 17:32
Medlem
MrChows avatar
Mina ganska stora erfarenheter av gelato i Italien sger att gelato gjord p br, frukter, kokos, mandel etc. r klart bttre i Italien men nr man brjar komma in p choklad, kolass, ntter etc. s r en riktig grddglass godare, vilket italienarna inte r lika bra p som oss.
Citera
2015-06-08, 19:57
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag var i Italien 2002 eller nt. Folket var skitdryga, polaren fick ngon hinne-inflammation. Det var versvmning i Venedig, de fick stlla upp bnkar p gatorna s vi kunde komma fram, 50 ckliga stadsduvor per torr kvadratmeter. De krde som idioter, gav min polare en frjvlig frilla(lite inte p Italienska frisrer) och i allmnhet har ren sen dess bara bekrftat att Italienare r idoter och hade varit mitt hatfolk om vi inte hade tyskar.

Men glassen? Fantastisk. Kkade mest deras vaniljglass men en helt annan grej n svensk glass. Alldeles underbar.
Citera
2015-06-08, 23:20
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag var i Italien 2002 eller nt. Folket var skitdryga, polaren fick ngon hinne-inflammation. Det var versvmning i Venedig, de fick stlla upp bnkar p gatorna s vi kunde komma fram, 50 ckliga stadsduvor per torr kvadratmeter. De krde som idioter, gav min polare en frjvlig frilla(lite inte p Italienska frisrer) och i allmnhet har ren sen dess bara bekrftat att Italienare r idoter och hade varit mitt hatfolk om vi inte hade tyskar.
Hahaha!

Jag har aldrig tit gelato. Visste inte ens att italienarna hade en egen glass. Dock har en ldre slkting berttat att det fanns en italiensk familj i hans hemstad som slde hemlagad glass och det var det underbaraste han ngonsin smakat... Detta var under krigsren.

Hagen-Dazs gr tydligen "gelato". Finns bara i staterna, s klart.
Citera
2015-06-10, 15:37
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow

Men glassen? Fantastisk. Kkade mest deras vaniljglass men en helt annan grej n svensk glass. Alldeles underbar.
Men den r vl inte lika krmig som den svenska?
Citera
2015-06-11, 02:05
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Men den r vl inte lika krmig som den svenska?

Kanske inte. Det var 2002. Jag minns bara att jag o min polare kpte typ 4 om dagen VARJE dag. Hur det smakade kan jag inte riktigt komma ihg men gott var det.
Citera
2015-06-14, 15:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vilken glass tycker ni r godast? Italiensk glass anvnder ju sig inte utav grdde utan mjlk s det r ju lite skillnad.

Italiensk glass, serverad p plats i Italien p en riktig gelateria, r flera klasser bttre n svensk glass.
Citera
2015-07-09, 23:02
Medlem
Det mesta av Gelaton som sljs i Sverige r gjort p halvfabrikat, en pulvermix som de blandar med valfritt fett och vtska och kr i en glassmaskin.
Lokaltillverkat r tyvrr inte alltid bttre.
Citera
2015-07-11, 20:11
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Fredrar svensk glass, den italienska r lite fr isig.
Citera
2018-07-12, 18:15
Medlem
Jannebigplays avatar
Bumpar den hr trden. Har ngon ett bra tips p var man kan f tag p riktig italiensk gelato? Vi snackar glass som ej r gjord p grdde, innehller mindre luft samt att fettprocenten r runt 8-12%.

Jag var i Italien fr 3 r sedan och jag blev som ett barn p nytt nr jag provade glass i Rom. En kollega hade varnat mig. "Provar du italiens glass dr nere s kommer du hra nglaklockorna klmta" Oj vad han hade rtt. Tryckte i mig skert 3 glassar per dag nr jag var dr nere. S. Sjukt. Jvla. Gott. Dra t helvete. nda sedan den resan s har jag varit p en quest att frska hitta italiensk glass men det verkar lnlst. D det r en frskvara s hller det sig bara i ngra dagar vilket gr att vanliga affrer inte verkar vilja slja. Att ka till ngon glassbar r ett alternativ nu nr det r en drmsommar men jag vet ej var. Bor i Stockholm om ni har frslag.
Citera
2018-07-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Bumpar den hr trden. Har ngon ett bra tips p var man kan f tag p riktig italiensk gelato? Vi snackar glass som ej r gjord p grdde, innehller mindre luft samt att fettprocenten r runt 8-12%.

Jag var i Italien fr 3 r sedan och jag blev som ett barn p nytt nr jag provade glass i Rom. En kollega hade varnat mig. "Provar du italiens glass dr nere s kommer du hra nglaklockorna klmta" Oj vad han hade rtt. Tryckte i mig skert 3 glassar per dag nr jag var dr nere. S. Sjukt. Jvla. Gott. Dra t helvete. nda sedan den resan s har jag varit p en quest att frska hitta italiensk glass men det verkar lnlst. D det r en frskvara s hller det sig bara i ngra dagar vilket gr att vanliga affrer inte verkar vilja slja. Att ka till ngon glassbar r ett alternativ nu nr det r en drmsommar men jag vet ej var. Bor i Stockholm om ni har frslag.

Finns en aktuell glasstrd p restaurangdelen av forumet

Stockholms bsta glassbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in