Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-17, 01:33
Medlem
Geggamojas avatar
Vad hände i målet? I kväll fick de som räddade de tre pojkarna hjältepriset i Årets hjältar. Men fick lägerledaren något straff?
Citera
2016-12-17, 01:34
Medlem
Geggamojas avatar
Ah, nu ser jag, rättegång nyligen inledd.
Citera
2016-12-17, 18:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Enligt Ekots rapportering från rättegången har den åtalade hävdat att
"det ingick inte i hans arbetsuppgifter att göra riskbedömningar".

Nähä, det kan väl hända. Men det verkar ganska klart att det var han som bestämde
vad som skulle göras. Det var säkert ingen alls som var ansvarig för deltagarna?
Herre jisses.

Att han inte hade kompetens att leda kanotfärden har vi ju förstått sedan länge. Liksom att han inte verkar ha det bästa omdömet.

Men nu försöker han också smita från ansvaret genom att ta till kanslisvenska. Det är riktigt lågt och ett hån mot de drabbade. Varje ansvarsfull människa erkänner sina misstag och tar sitt straff när sådant här händer.
Citera
2016-12-17, 18:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratre
Den misstänkte nekar och försöker åberopa åtalsimmunitet via sin partner på UD.

FUP:

https://minfil.org/Z1Kfq8b7b6/Attund..._Aktbil_15.pdf
Jag är mållös. Kan det stämma? Vad är det för en skitstövel i så fall?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2016-12-17 kl. 19:02.
Citera
2016-12-17, 18:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Har hittat en beskrivning av konfirmationslägret, och där finns en del intressanta skrivelser:

Lägret är betecknat:

Citat:
Multisportkonfirmation 2015 – Åre

Det talas mycket om säkerhet. T ex ska mediciner, allergier, fobier rapporteras. Men man frågar inte om t ex hur pass simkunniga deltagarna är, eller vilken erfarenhet de har av vildmarksliv

Citat:
Hälsodeklaration ... är en del av församlingens säkerhetspolicy för läger.
...
Finns det erfarenheter av död och sorg som kan vara bra för oss att veta? Finns det funktionsnedsättningar? Finns det återkommande mardrömmar, ett behov av att sova med en lampa tänd? Finns det fobier? Är ni osäkra så kontakta konfirmationspräst Anna. Generellt kan man säga att ju mer vi vet desto bättre!
...
Nattetid ska alla vara på sina rum i sina egna tilldelade sängar av säkerhetsskäl.
...
Konfirmanden får inte lämna lägerområdet utan att ha talat med en ledare om detta. Likadant om någon vill bada. Då ska det vara minst tre personer som följs åt. Detta p.g.a. att vi har ansvar för er och behöver därför veta var ni befinner er om något skulle hända.

Under våren delar vi in alla på lägret i smågrupper som består av några ledare och konfirmander. Vi kommer att vara team blå, gul och röd. I dessa tre stora grupper, kommer grupperna sedan delas in i tre mindre enheter. Dessa grupper är väldigt viktiga och ofta är det här som kontakterna knyts i början. Under lägret kommer konfirmandpassen ofta att ske i dessa tre grupper. Det är för att skapa trygghet och gemenskap. Vi är många som åker tillsammans på läger och vi vill att alla ska vara trygga.

Massor med säkerhetsrelaterade regler för barnen. Det är ju bra.

Men det verkar inte som om lägerpersonalen gått igenom några kontroller.

Om det är på det viset, och om personalen faktiskt saknat erfarenhet, kunskap och omdöme om de "multisportaktiviteter" som skulle genomföras kan jag tycka att det inte bara är den aktivitetsansvarige som borde ställas inför rätta;

För här förefaller det som om församlingen ordnar ett riskfyllt vildmarks-multisportläger utan att ens fundera över riskerna för deltagarna.

Hade detta skett i USA, och om omständigheterna är som jag beskriver ovan, så hade det garanterat utdömts skadestånd på ett antal miljoner dollar.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1261373
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2016-12-17 kl. 18:42.
Citera
2016-12-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Har hittat en beskrivning av konfirmationslägret, och där finns en del intressanta skrivelser:

Lägret är betecknat:

Det talas mycket om säkerhet. T ex ska mediciner, allergier, fobier rapporteras. Men man frågar inte om t ex hur pass simkunniga deltagarna är, eller vilken erfarenhet de har av vildmarksliv

Massor med säkerhetsrelaterade regler för barnen. Det är ju bra.

Men det verkar inte som om lägerpersonalen gått igenom några kontroller.

Om det är på det viset, och om personalen faktiskt saknat erfarenhet, kunskap och omdöme om de "multisportaktiviteter" som skulle genomföras kan jag tycka att det inte bara är den aktivitetsansvarige som borde ställas inför rätta;

För här förefaller det som om församlingen ordnar ett riskfyllt vildmarks-multisportläger utan att ens fundera över riskerna för deltagarna.

Hade detta skett i USA, och om omständigheterna är som jag beskriver ovan, så hade det garanterat utdömts skadestånd på ett antal miljoner dollar.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1261373

Orkar inte läsa allt, för det mesta är så illa skött att man blir förbannad, de har brytt sig mer om mörkerrädsla än vattensäkerhet. De visste t ex om att väderprognosen var måttlig till frisk vind och ändå så hade de inga säkerhetsgenomgångar (ett barn fick en för stor flytväst) och kontrollerade inte om barnen paddlat kanot tidigare. Ledarna paddlade dessutom ifrån barnen i krisläget när det var stark motvind som till slut välte kanoten. Ska tillägga att barnen varit kloka nog och bett om att slippa behöva paddla tillbaka i ovädret, men tvingades mer eller mindre av ledarna. Och nu yrkade en av dem åtalsimmunitet pga hustruns ställning och tycker inte han gjort något fel alls, vilken patetisk ynkrygg som ska föreställa god kristen antar jag.
Citera
2016-12-18, 00:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Orkar inte läsa allt, för det mesta är så illa skött att man blir förbannad, de har brytt sig mer om mörkerrädsla än vattensäkerhet. De visste t ex om att väderprognosen var måttlig till frisk vind och ändå så hade de inga säkerhetsgenomgångar (ett barn fick en för stor flytväst) och kontrollerade inte om barnen paddlat kanot tidigare. Ledarna paddlade dessutom ifrån barnen i krisläget när det var stark motvind som till slut välte kanoten. Ska tillägga att barnen varit kloka nog och bett om att slippa behöva paddla tillbaka i ovädret, men tvingades mer eller mindre av ledarna. Och nu yrkade en av dem åtalsimmunitet pga hustruns ställning och tycker inte han gjort något fel alls, vilken patetisk ynkrygg som ska föreställa god kristen antar jag.
Om jag förstått rätt hade ledarna dessutom blivit informerade om att det var kallt för årstiden och att lokala äventyrsföretag (som ofta är mycket kunniga) förser paddlare med våtdräkt om vattentemperaturen understiger 11-12 grader.

Nu var väl vattentemperaturen 5-6, men inga våtdräkter.

Man hade fått ställa in en downhill-mountainbike-tävling eftersom det fortfarande var snö i backen.

Det fanns en liten motorbåt. Men den användes inte under paddlingen och startade inte när kanoten hade vält och man skulle undsätta.

Här lyste alla varningssignaler. Men det verkar inte ha funnits någon vuxen som ägnade ens en tanke åt säkerhet.

Jag blir ledsen över detta.
Citera
2016-12-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om jag förstått rätt hade ledarna dessutom blivit informerade om att det var kallt för årstiden och att lokala äventyrsföretag (som ofta är mycket kunniga) förser paddlare med våtdräkt om vattentemperaturen understiger 11-12 grader.

Nu var väl vattentemperaturen 5-6, men inga våtdräkter.

Man hade fått ställa in en downhill-mountainbike-tävling eftersom det fortfarande var snö i backen.

Det fanns en liten motorbåt. Men den användes inte under paddlingen och startade inte när kanoten hade vält och man skulle undsätta.

Här lyste alla varningssignaler. Men det verkar inte ha funnits någon vuxen som ägnade ens en tanke åt säkerhet.

Jag blir ledsen över detta.

Det är också så att den tilltalade inte alls är inkompetent, eftersom han är aktiv i...sjöscouterna, så teoretiskt sätt har han haft kunskaper som han struntade i att använda (tex den om väder, våtdräkt och att barnen måste få veta hur man beter sig vid en vält kanot, samt att en fungerande motorbåt och mobiler att neddela sig med var viktigt).

Att han inte kan erkänna att ledarna gjorde ett grovt fel provocerar mig, en pojke har blivit hjärnskadad och det hade kunnat undvikas, men att han inte visar nån slags självkritik tycker jag motiverar högsta möjliga straff.
Citera
2016-12-21, 12:59
Bannlyst
Nu har domen kommit och lägerledaren var tydligen ensam ansvarig för ungdomarna och blev dömd till dagsböter och skadestånd.

Sjukt tycker jag. Ok om kyrkan stod som ansvarige men inte en enskild ledare. Borde få konsekvenser för framtida ledare inom många olika verksamheter. Vem vill va scoutledare, fjällledare eller MTB-ledare om man riskerar en dom bara för att en kärring knäckte gåstaven och bröt lårbenshalsen?

http://www.attundatingsratt.domstol....ndlager-i-Are/
Senast redigerad av deman 2016-12-21 kl. 13:04.
Citera
2016-12-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Nu har domen kommit och lägerledaren var tydligen ensam ansvarig för ungdomarna och blev dömd till dagsböter och skadestånd.

Sjukt tycker jag. Ok om kyrkan stod som ansvarige men inte en enskild ledare. Borde få konsekvenser för framtida ledare inom många olika verksamheter. Vem vill va scoutledare, fjällledare eller MTB-ledare om man riskerar en dom bara för att en kärring knäckte gåstaven och bröt lårbenshalsen?

http://www.attundatingsratt.domstol....ndlager-i-Are/

Den här domen handlar ju inte om det. Den handlar om vem som har det övergripande ansvaret för en aktivitet och ser till att säkerhetsföreskrifter följs. En grupp ledare ska inte komma undan ansvar genom att hävda att "alla hade vi ansvar, men tyvärr så glömde vi alla bort att ta det".

Finns för övrigt t ex förskollärare som dömts för att barn skadats under utflykt, då försumligheten varit uppenbar. Som förälder måste man kunna lita på att någon har övergripande ansvar och tar det, i synnerhet gällande barn som är helt maktlösa. Som t ex lärare är man också medveten om att man har det övergripande ansvaret, det är något som följer med ledarskapet och vill man inte ta det ansvaret får man söka sig någon annanstans. Sedan kan de man leder ändå t ex dö eller skadas av att det plötsligt händer något väldigt oväntat (t ex det kommer en bil som medvetet mejar ned personen) och det är en helt annan sak än att t ex låta barnen springa och leka mitt på gatan utan att säga ifrån. Jämför med Kolmårdsdomen som kom idag. Chefen var givetvis ansvarig för att arbetarna fick arbeta ensamma hos vargarna trots att en rad otäcka incidenter med vargarna skett och han dömdes således också på grundval av det.

Följderna av detta kan bara bli goda, eftersom de i grunden handlar om att utarbeta och se till att säkerhetsåtgärder följs.
Senast redigerad av Potifar2 2016-12-21 kl. 19:26.
Citera
2016-12-21, 19:28
Bannlyst
Många ledare har inte ens betalt så varför riskera nåt för ingenting?
Skulle aldrig ta den risken

Nåja det här var ungdomar och då kan jag också tycka att det var jäkligt dumt att arrangera den där tävlingen. de borde vetat bättre, men tycker ändå kyrkan borde dömts eftersom de väl lejt honom som ledare?
Citera
2016-12-21, 20:48
Medlem
Nån som har domen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här