2016-12-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Många ledare har inte ens betalt så varför riskera nåt för ingenting?
Skulle aldrig ta den risken

Nåja det här var ungdomar och då kan jag också tycka att det var jäkligt dumt att arrangera den där tävlingen. de borde vetat bättre, men tycker ändå kyrkan borde dömts eftersom de väl lejt honom som ledare?

Ja, varför är folk obetalda ledare på sin fritid? Förmodligen för att de gillar det och får ut något av det emotionellt.

Men den här herrn var ju avlönad församlingspedagog. Någonstans måste man ju dra gränsen. Att åtala kommuner för vissa saker känns okej, men att åtala "kyrkan" som organisation när det gäller ett enskilt läger känns märkligt tycker jag. Som de själva skrev i lägerinformationen "det är vi som har ansvaret" och då åsyftades knappast svenska kyrkan, utan lägerledarna som planerat och var med och genomförde lägret.

Använder man sunt förnuft när man planerar och genomför aktiviteter med barn så har man inte anledning till oro. Lämplig flytväst, våtdräkt när vattnet är 5 grader, ledare som åker före och efter barnen och information om vad barnen ska göra ifall de trillar i vattnet är sådant som kan klassas som just sunt förnuft och det ska inte kyrkan som organisation behöva tala om för dem som genomför ett sådant läger, särskilt inte som minst en sjöscout var ledare.
Citera
2016-12-21, 22:54
Medlem
Från dagens dom som länkas nedan.

Citat:
Endast PA, som skadades minst, har yrkat skadestånd i målet. Han har
yrkat 10 000 kr för sveda och värk motsvarande fyra månaders sjuktid. Genom
läkarintyg och hans eget hörande har han styrkt kravet och dess skälighet. Yrkandet
bifalls.

De andra då?

https://minfil.org/43o3rfb6b1/Attund...2016-12-21.pdf
Citera
2016-12-22, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratre
Från dagens dom som länkas nedan.

De andra då?

https://minfil.org/43o3rfb6b1/Attund...2016-12-21.pdf

Förmodligen är de glada & tacksamma att de lever idag. Utan att värdera det i SEK, eller grubbla över hämnd.
Citera
2016-12-22, 19:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nästa sommar ordnar församlingen åter ett läger i "Camp Ånn", och annonserar dessutom ut det som en "nyhet".

Jag kan ju tycka att det är att visa brist på respekt för de som fick bestående skador och deras föräldrar. Det finns gott om alternativa orter. Har någon i församlingen någon form av personliga kontakter som gör det förmånligt att välja just Ånn?

Vidare undrar man förstås vad det för slags personer som ska leda detta läger och hur pass kompetenta och allmänt dugliga de är. Vore jag förälder med barn i konfaålder skulle jag inte skicka mitt barn dit.

Citat:
Sommarläger 2017

Nytt för i år. Vi åker till Camp Ånn utanför Åre i två veckor, och varvar smågrupper med helgruppsaktiviteter. När vi spelar fotboll eller samlas runt lägerelden är vi ett stort gäng på över hundra personer.

https://www.svenskakyrkan.se/sollentuna/storlager-i-ann
Citera
2016-12-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nästa sommar ordnar församlingen åter ett läger i "Camp Ånn", och annonserar dessutom ut det som en "nyhet".

Jag kan ju tycka att det är att visa brist på respekt för de som fick bestående skador och deras föräldrar. Det finns gott om alternativa orter. Har någon i församlingen någon form av personliga kontakter som gör det förmånligt att välja just Ånn?

Vidare undrar man förstås vad det för slags personer som ska leda detta läger och hur pass kompetenta och allmänt dugliga de är. Vore jag förälder med barn i konfaålder skulle jag inte skicka mitt barn dit.

Svenska kyrkan äger kanske rent av något ställe där...något som gör just det stället fördelaktigt måste finnas. Är det samma ledare på läger 2 tycker jag de ska må dåligt av att så snabbt återkomma och ta repris på lägret just där.

Tittade igenom FUP och en av ledarna uttryckte sig som så,att polisen skulle inte tveka på ledarnas duglighet, för de har bra utbildningar, yrken som läkare nämndes och även att en ledare är scout.

Och nej, jag skulle aldrig skicka mitt barn till det lägret, ledaren dömdes ju mot bättre vetande, han tyckte de agerade helt rimligt.
Citera
2016-12-23, 12:50
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Det är oväntat.

Sedan kan man lite utanför ämnet också fråga sig varför de inte fokuserar mer på traditionella konfirmationsläger. Troligen färre deltagare då, men ändå en fråga om hur mycket tid som avsätts till konfirmationsundervisning.

Hade exempelvis kyrkoherden blivit fälld (går det till hovrätten?) hade betänksamheten inför den typen av aktivitetern kanske varit större. Det är svårt att köpa rakt av att denne skulle ha saknat något ansvar för vad som hände.

Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Svenska kyrkan äger kanske rent av något ställe där...något som gör just det stället fördelaktigt måste finnas. Är det samma ledare på läger 2 tycker jag de ska må dåligt av att så snabbt återkomma och ta repris på lägret just där.

Tittade igenom FUP och en av ledarna uttryckte sig som så,att polisen skulle inte tveka på ledarnas duglighet, för de har bra utbildningar, yrken som läkare nämndes och även att en ledare är scout.

Och nej, jag skulle aldrig skicka mitt barn till det lägret, ledaren dömdes ju mot bättre vetande, han tyckte de agerade helt rimligt.

Wikipedia om Ånn:
Citat:
Från Ånn utgår ett system med stigar och spångar till ett välbesökt fågelskådningsområde med flera fågeltorn och gömslen. I Ånn finns också Camp Ånn (tidigare Ånns kursgård) som ägs av Svenska Försvarsutbildningsförbundet.
Citera
2016-12-23, 19:26
Medlem
MegaLomanis avatar
Ånnsjön är inte att leka med, enligt min erfarenhet. Den ser inte så stor ut på kartan och den är till stor del rätt grund och tam, men där finns stora öppna ytor.
Sjön ligger dock fjällnära och vädret kan därför växla mycket snabbt och bli mycket hårt när byar med snö och hård vind kommer nedrullande från vintern där uppe.

I sådant väder är det knepigt nog att manövrera i en kajak, än värre i en öppen kanadensare, nedlastad med extrapersoner, som i detta fall.
Citera
2017-01-04, 00:44
Moderator
pudelluss avatar
Beslutet att med kort varsel flytta kanotorienteringen till Ånnsjön togs av ledarna.
(En broövergång och fallna träd hindrade framkomligheten i vattendraget de tänkt paddla i!)

Det var en annan ledare än den dömde som placerade ut kontrollerna. Det var också denne ledare som provpaddlade i det vattendrag som de först tänkt använda.

Noterar också följande:

Olyckspaddlingen 15 juni 2015 ägde rum i omedelbar närhet till ett fågelskyddsområde. Åtminstone tre av de tio kontrollerna var utplacerade i strandkanten på gränsen till fågelskyddsområdet.

Karta där man ser fågelskyddsområdets utsträckning:
https://goo.gl/I6ydcH

Citat:
Det är förbjudet att befinna sig utanför markerade leder under perioden 1 maj - 31 juli.
(Lansstyrelsen.se)

Det säger möjligen något om hur de planerade det hela, med en tävlingsverksamhet i såpass nära anslutning till det skyddade området.
Citera
2017-01-14, 11:50
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Kanotutflykten var väl förberedd enligt en artikel i AB.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20978404.ab
Citat:
– Vi har haft lägret fem år i rad och aldrig varit med om något liknande. Kanotutflykten var väl förberedd och alla är anställda är utbildade i hjärt- och lungräddning.
Lägerchefen Tom Broberg säger att en del av ungdomarna är i chock, men att de har extra personal på plats för att hantera situationen.
– Det känns tungt. Vi är alla trötta. Men nu ska vila och i morgon fortsätter vi med lägret utan några sportaktiviteter.

Sista dagen för överklagande till hovrätten var 11 januari 2017. Någon som vet om det blivit överklagat?
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-01-14 kl. 12:12.
Citera
2018-03-10, 07:09
Medlem
En av pojkarna som blev rejält avkyld i samband med kanotolyckan på konfirmationslägret var med i Skavlan igår. Han var i stort sett återställd, vilket verkar mirakulöst. Hans mamma har skrivit en bok om det; Himlen måste sakna en ängel.
Citera
2018-09-08, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
En av pojkarna som blev rejält avkyld i samband med kanotolyckan på konfirmationslägret var med i Skavlan igår. Han var i stort sett återställd, vilket verkar mirakulöst. Hans mamma har skrivit en bok om det; Himlen måste sakna en ängel.

Var på fråga doktorn idag också.

Han var död när dom fann honom och kroppstemperatur på 14 grader.

Tydligen vämtar man med att dödförklara när innan man värmt upp folk. Eftersom dom kan vakna till liv vilket hände här.

Tror inte på gud och hatar fan religösa människor men detta va fan ett mirakel.

Finns många som varit död betydligt kortare tid men dött.
Senast redigerad av Andreashansson8 2018-09-08 kl. 06:51.
Citera
2018-09-13, 11:58
Medlem
Snabb nedkylning, det kan faktist vara räddningen.
Anna Bågenholm som ett extremt exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in