Citat:
Ursprungligen postat av
destorn
Bygga muskler men också bli starkare. Men variation är något jag också gillar därför jag är lite sugen på att testa. Kommer självklart dokumentera allt för att veta om jag nått en progression eller inte
Alltså periodiseringar går ut på att bli stark i ett moment i vad nu man tränar för, vi säger knäböj; Du kör 2-3 veckor med låg % av dit 1RM, olika varianter 5x3, 5x5, 6x6, med 3-4 pass i veckan. För mer avancerade atleter så kan man slänga in fler pass med andra sorters böj, typ lådböj osv. Detta är självklart extremt svårt att genomföra själv och man behöver i regel en coach som tittar på formen osv...
Sen efter den perioden så har kroppen vilat från tyngre vikter och du har jobbat upp tekniken och fått massa som du använder för att få in styrkan, du går ned under 2-3 veckor till 4x4 85~% 3x3~88% 2x2 93~% sen pangar du ut ett nytt max 105% eller hur mycket du orkar.
Periodiseringen kan se ut typ;
vecka 1; 5x5 70% pass 1, 5x3 75% pass 2, 5x5 70% pass 3
vecka 2; 5x5 80% pass 1, 5x3 80% pass 2, 5x5 80% pass 3
vecka 3; 5x3 80% pass 1, 4x4 85% pass 2, 5x3 80% pass 3
vecka 4; 3x3 90% pass 1, 5x3 80% pass 2, 3x2 90% pass 3
vecka 5; 6x2 80% pass 1, 2x2 95% pass 2, 6x2 80% pass 3 sen nästa pass maxar man, failar man vilar man en dag till och maxar igen.
Detta är bara något jag skrivit och hittat på i all hast men principen är det samma, och det är i stort sett "russian squat routine" som jag själv kört några gånger. Det är i snitt 60-70 reps i veckan på volymen med några utsvävningar sen går man ned på färre reps högre % under slutfasen.
Poängen med ett sånt här schema är att du ska tävla på sista passet och vara i toppform, men visst man kan ju starta om från vecka 1 med sitt nyta 1RM och jobba med 80% från det. Det många inte fattar är att man blir inte stark om man inte kör en jävla massa reps, många går till gymmet och tror ett mirakel ska hända.
Kör volymen först sen går du ned på maxdagar, därför att du kör det omvänt nu, du maxar först sen går du ned och ska bygga, det är kontraproduktivt. Du vill ha en period där du blir stark sen vill du ha en period där du utnyttjar styrkan. Du bygger muskler först, sen kommer styrkan. Och du skiter såklart i uthållighet om du kör på styrka, igen, fråga dig vad du vill få ut med din träning.
Kolla på typ KalkSalpeters journal, han tränar efter liknande principer.
(FB) Mot 550kg i totalen i styrkelyft till 2015
I regel kommer man jävligt långt på att köra 5x5 och 5x3 i några veckor sen går man och maxar. Bara man får in alla reps och tränar förjävla hårt.