2015-06-19, 16:13
Medlem
Jag tror inte att Jesus dog för våra synder. Jag tror att det enda sättet att bli syndfri är genom att bli förvandlad till en syndfri person genom Jesus. Kärnan i min kristna tro är att vandra i Jesus fotspår för att bli mera förnyad och mera syndfri för varje steg jag tar. Att blod offer skulle krävas är enligt min åsikt en missled idé. Gud är kärlek och skulle aldrig kräva blod offer.

Vad tror ni?
Citera
2015-06-19, 16:17
Bannlyst
Du är inte kristen helt enkelt. Jesus dog för våra synder. Jesus är den enda som kan göra dig fri från synd. Utan Jesus är du en syndare påväg mot helvetet.
Citera
2015-06-19, 16:17
Medlem
Anthologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Jag tror inte att Jesus dog för våra synder. Jag tror att det enda sättet att bli syndfri är genom att bli förvandlad till en syndfri person genom Jesus. Kärnan i min kristna tro är att vandra i Jesus fotspår för att bli mera förnyad och mera syndfri för varje steg jag tar. Att blod offer skulle krävas är enligt min åsikt en missled idé. Gud är kärlek och skulle aldrig kräva blod offer.

Vad tror ni?

Att du har fel. Om Jesus inte dött för våra synder finns ingen frälsning. Din kristna tro är märklig, minst sagt.
Citera
2015-06-19, 16:25
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Jesus är en profet som predikade försoning i en försoningslös tid. Det är Jesus stora verk.
Tanken var helt enkelt att få människor att bli snällare mot varandra. Därför bör man följa Jesus.
Citera
2015-06-19, 16:31
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:

Vad tror ni?
Idén att följa Jesus läror utan att tro på den teologi som ligger till grund för kristendomen brukar väl kallas Jesusism och är inte nödvändigtvis en del av kristendomen.
Citera
2015-06-19, 17:09
Medlem
cold17s avatar
Citat:

Vad tror ni?

Jag tror du har aldrig läst bibeln.
Citera
2015-06-19, 17:21
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Häpp, jesus dog för att han påstod att han var Gud.
Men sen undrar jag hur du läser GT för judarna offrande till Gud för att betala synden.
Om jesus inte dött för synden så hade du som kristen fortsatt offra....
Citera
2015-06-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Jag tror du har aldrig läst bibeln.

Ja, det skriver jag under på.
Citera
2015-06-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Jesus är en profet som predikade försoning i en försoningslös tid. Det är Jesus stora verk.
Tanken var helt enkelt att få människor att bli snällare mot varandra. Därför bör man följa Jesus.

Nä, jesus predikade i första hand Guds rike. Sen kärleken till sin nästa.
Citera
2015-06-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthology
Att du har fel. Om Jesus inte dött för våra synder finns ingen frälsning. Din kristna tro är märklig, minst sagt.

sant, jesus dog i onödan.
Citera
2015-06-19, 18:12
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider

Läser du bibeln ser du att allting pekar på att Jesus inte var en profet. Jag respekterar dig men inte det du påstår om Jesus. "JAG är uppståndelsen " säger Jesus. Vem tror att Han är? Är Han mer än Johannes döparen? Jesus säger i sitt tal till folket: " Det är om honom (Johannes döparen) det står skrivet: Se, jag sänder min budbärare framför dig (för Jesus) , och han skall bereda vägen för dig (för Jesus)." Det krävdes en profet till att förbereda vägen till någon mycket större som Johannes döparen själv hade bekräftat.

"Varje träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden.*11*Jag döper er i vatten till omvändelse, men den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av Honom Hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.

"Han har sin kastskovel i handen och skall rensa sin tröskplats och samla sitt vete i logen, men agnarna skall Han bränna upp i en eld som aldrig släcks."*
Senast redigerad av cold17 2015-06-19 kl. 18:15.
Citera
2015-06-19, 18:50
Medlem
Han ville lära oss att även under sina bödlars behandling skall man förlåta. "-Herre förlåt dem ty de veta icke vad de göra".

Och sedermera, "-ta ditt kors och följ med mig". Dvs man skall själv betala sina synder, i och med detta lär man sig vad man utsatt sina medmänniskor för. (Det du sår skall du även skörda).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in