Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-20, 14:16
Medlem
SmokeOns avatar
SvD publicerar idag ett brev som skickats till ledarsidan. En gymnasielärare beskriver hur en arbetsintervju kan gå till nu för tiden.

http://www.svd.se/brev-till-ledarsid...ning/i/senaste

Några citat:

Citat:
Rektorn och läraren som intervjuade mig berättade om att det finns starka elevgrupper som är väldigt aktiva inom feminism och ekologism. Jag svarade att jag tycker det är kul med engagerade elever, elever som brinner för något och vill förändra världen. Rektorn verkade nöjd med mitt svar.

Hon fortsatte fråga om hur jag skulle ställa mig till en elev som inte vill läsa texter med orden hon/han, då eleven i fråga tog illa vid sig av texter som delar upp människor efter kön.

Citat:
Jag fick sedan frågan om jag kände till begreppet trigger warning. Jag försökte dra mig till minnes om jag hört begreppet under mina tio år vid universitetet men svarade till slut att jag inte hade en aning. Rektorn informerade mig då om att många elever på skolan är väldigt “medvetna” och förväntar sig att man som lärare också är det. Hon berättade också att de normalt brukar låta elever sitta med under anställningsintervjuer då elevinflytande utgör en viktig del av skolans arbetssätt.

Citat:
Intervjun fortsatte och mitt miljömedvetande sattes på prov. Jag kände dock att jag redan hade gått miste om jobbet; mina svar hade inte varit tillräckligt tillfredsställande. Jag insåg samtidigt att jag inte vill jobba på en skola där elevinflytandet, i mina ögon, gått för långt. Att göra postkoloniala eller feministiska läsningar av texter är en sak, att filtrera bort hela litteraturhistorien p.g.a. att vissa elever tar illa vid sig på grund av vissa ord är något helt annat.

För den som inte vet vad en trigger warning är för något: https://www.youtube.com/watch?v=hC7Ii1I8wx0 <-- VARNING!

Eftersom det råder en konstant formuleringsförädling inom de olika kulturmarxistiska förgreningarna måste man hela tiden hänga med för att hålla sig uppdaterad. Detta har gjort att elever som ägnar en stor del av sin fritid till att följa t.ex. den feministiska utvecklingen i bloggosfären också blir ohotade experter inom området.

Samma elever deltar numera vid arbetsintervjuerna för att försäkra sig om att nya lärare har rätt typ av medvetenhet. Rektorn i brevet gömmer sig bakom "elevinflytande" istället för att ifrågasätta relevansen i elevernas medvetandekrav, men det beror förmodligen på att han/hon/hon/whatever då själv skulle riskera att bli föremål för elevinkvisationen.

Alla som gått i skolan de senaste 25 åren känner så klart till kulturmarxistisk indoktrinering. Förr i tiden tycktes den mest komma ovanifrån. Idag kommer den underifrån.

Hur ska man komma till rätta med politiseringen inom den svenska gymnasieskolan?
Senast redigerad av SmokeOn 2015-06-20 kl. 14:31.
Citera
2015-06-20, 14:20
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Eftersom det råder en konstant formuleringsförädling inom de olika kulturmarxistiska förgreningarna måste man hela tiden hänga med för att hålla sig uppdaterad. Detta har gjort att elever som ägnar en stor del av sin fritid till att följa t.ex. den feministiska utvecklingen i bloggosfären också blir ohotade experter inom området.
Wow, låter som ett husförhör i 1800-talets Sverige. På crack. Bäst att memorera Lilla Katekesen innan man går dit.

Jag tycker verkligen synd om lärare som tvingas leva i feministernas sjuka fantasivärld.
Citera
2015-06-20, 14:46
Medlem
Vad i hela nangialas håriga värld är det här?!

Elever är med på anställningsintervjuer, elever vägrar läsa texter med ordet han och hon, elever bestämmer att dom texterna inte skall användas.
Även trigger warnings nämns.

Sverige håller ju helt på att förfalla, nästan så att man borde skratta. Det blir nog att flytta härifrån för mig.

Varför låter man galna mongolid feminister bestämma över sånt här.
Citera
2015-06-20, 14:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Med tanke på hur det går till inom lärarutbildningen så är det ingen direkt överraskning.
Dogdylan har beskrivit eländet i denna klassiska tråd: (FB) Sanningen om lärarprogrammet (Varning för känsliga)
Citera
2015-06-20, 15:22
Medlem
Ha ha, ja satans vad rödingarna kan förstöra för sig själva.
Lycka till med feminism, miljö och andra mjuka värden när Sverige är ett fattigt land och alla resurser går åt till att överleva för dagen.
Citera
2015-06-20, 16:03
Medlem
FarbrorBerits avatar
Nu är inte värdegrundsrättegångarna långt borta.
Citera
2015-06-20, 16:17
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Nu är inte värdegrundsrättegångarna långt borta.

En rättegång är kanske att gå för långt men det är ju egentligen fullständigt självklart att vi inte kan ha legitimerade lärare som har en felaktig, oönskad värdegrund. Endast den lärare som har rätt värdegrund kan få ut en legitimation. Det är ingen rättighet att undervisa våra barn.
Citera
2015-06-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
En rättegång är kanske att gå för långt men det är ju egentligen fullständigt självklart att vi inte kan ha legitimerade lärare som har en felaktig, oönskad värdegrund. Endast den lärare som har rätt värdegrund kan få ut en legitimation. Det är ingen rättighet att undervisa våra barn.
Varför alls kräva en värdegrund? Det lärarna ska ha är kunskaper och förmåga att lära ut. Det blir också ett demokratiproblem om man måste välja vissa åsikter för att kunna försörja sig.
Citera
2015-06-20, 16:31
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Varför alls kräva en värdegrund? Det lärarna ska ha är kunskaper och förmåga att lära ut. Det blir också ett demokratiproblem om man måste välja vissa åsikter för att kunna försörja sig.

Demokratiproblem låter som något otäckt som vi ska undvika, men vad är det egentligen? Det är inte ett problem för demokratin att lärare som har odemokratiska, antifeministiska åsikter eller nynazistiska värdegrunder sorteras ut. Dessa lärare förlorar inte sin rösträtt. Men det är ingen rättighet att undervisa barn. Nej, det skulle vara ett större problem för demokratin om vi lät dessa ondskefulla men sluga monster sprida sin odemokratiska värdegrund vidare till våra barn. För barnens skull så måste lärarnas värdegrund säkras.
Vi vet till exempel att Sverigedemokraterna är en fascistisk rörelse, enligt Henrik Arnstadt, en forskare med den rätta värdegrunden. Då är det lätt att tänka att vi inte kan tillåta Sverigedemokrater att sprida sina fascistiska tankar till våra barn. Fridolin behöver sätta ner foten och säkra upp lärarnas värdegrund.
Citera
2015-06-20, 16:51
Medlem
IngmarBergmans avatar
Intressant. Detta visar kulturkommunismens rödgardistiska potential. Unga, hetsiga människor, heliga i anden, som av vuxenvärlden tillåts löpa amok och ställa folk inför skranket för "högeravvikelser", precis som under kulturrevolutionen i Kina. Jag har själv träffat en del unga brudar precis komna ur Gymnasiet (oftast i samband med hemsläp och samlag) som i tal och handling beter sig precis som rödgardister. De kan aldrig argumentera för något. Möter de minsta motstånd höjer de genast rösten och skriker. Då jag inte viker ner mig för sånt, utan argumenterar emot, brukar de ofta gå över till att le i mjugg och knappt svara på tilltal när man presenterar motargument, varefter de bryter kontakten. Det är ett helt sinnessjukt samhällsklimat med andra ord. Om den här mentaliteten fortlever, d.v.s. att folk inte kan argumentera för sin sak, utan bara skriker ut floskler som frälsta, och där folk har svårt att mentalt ens förstå avvikande åsikter, då kommer Sverige förr eller senare förfalla ner i kaos.
Citera
2015-06-20, 16:55
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:

Problemet är att det inte finns någon statisk värdegrund. En lärare som fick sin legitimation 2008 kan inte gå efter Värdegrund 2008-01-01. Det räcker inte ens att kunna Värdegrund 2015-01-01, man bör åtminstone kunna Värdegrund 2015-06-01.

Rektorn borde kanske skaffa rutin på låsa in sina anställdas lärarlegitimationer när skoldagen är slut. Nästa morgon när lärarna kommer tillbaka så får de alla göra varsitt omfattande värdegrundsprov innan de får tillbaka legitimationen. Allt under uppsyn av elevfeministernas ordförande och två ledamöter så klart.
Citera
2015-06-20, 17:19
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Jag förstår att du trollar lite här men som gammelmoderat betackar jag mig för all värdegrund baserad på marxism, feminism och HBTQ-trams. Lärare med sådana värderingar är en fara för sig själva och sin omgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in