Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-24, 09:20
Medlem
Jag har den 22 juni blivit nekad av ledningen för Göteborgs stadsbibliotek att tala om mina böcker, vilka de har i bokhyllan till låns för övrigt.

Anledningen är att mitt föredrag kan tänkas leda till "befarad ordningsstörning". Av samma anledning stängdes professor KO Arnstberg av förra året vilket biblioteket hänvisar till i avvakta på att JO (!) ska avgöra om svenska författare får tala på bibliotek.

http://sjunne.com/2015/06/23/mitt-foredrag/

https://morklaggning.wordpress.com/2...randefriheten/
Citera
2015-06-24, 09:29
Medlem
rootswallers avatar
Tycker du att det är en rättighet för publicerade författare att hålla föredrag på bibliotek? Rimligen borde biblioteken själva bestämma det, oberoende anledning.
Citera
2015-06-24, 09:45
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Tycker du att det är en rättighet för publicerade författare att hålla föredrag på bibliotek? Rimligen borde biblioteken själva bestämma det, oberoende anledning.
Bibliotek är skattebetalda betalda föreningar, de skall inte bestämma själva. Om det inte är emot någon regel/föreskrivning så får författaren helt enkelt gå till Justitieombudsmannen.
Senast redigerad av LegaliseItNow 2015-06-24 kl. 09:47.
Citera
2015-06-24, 10:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Nu är ju biblioteken ingen privat hobbyverksamhet eller förening utan en offentlig skattefinansierad verksamhet.

Men visst blir det uppenbart vilken linje & agenda som biblioteken driver:

Citat:
Henrik Arnstad föreläser om fascismens ideologi och praktik – från Mussolini och Hitler till Sverigedemokraterna – på Lerums bibliotek på onsdag kväll klockan 19.00.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.230775...kten-i-sverige

Citat:
Författaren och journalisten Per Svensson kommer till Landskrona stadsbibliotek tisdagen den 3 mars kl 19.00 för ett föredrag om sin bok Vasakärven och järnröret.
.
Därefter följer Per Svensson den bruna skuggan från trettiotalets män fram till det gäng studenter som på 90-talet träffades på Lunds universitet och så småningom tog makten i Sverigedemokraterna, d.v.s. Jimmie Åkesson och hans vänner.
http://news.cision.com/se/landskrona...iotek,c9729326
Citera
2015-06-24, 10:04
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Bibliotek är skattebetalda betalda föreningar, de skall inte bestämma själva. Om det inte är emot någon regel/föreskrivning så får författaren helt enkelt gå till Justitieombudsmannen.

Många skattefinansierade etablissemang styrs i vardagliga frågor av icke-folkvalda tjänstemän. Att medborgare skulle kunna göra vad de vill vid dessa etablissemang är en idiotisk tanke. Ska jag som konstnär kunna få sätta upp mina tavlor på den kommunala konsthallen bara för att jag är skattebetalare? (om inte, vad skiljer exemplen?).

Tycker dock du har en poäng, förutsatt att Göteborgsbiblioteket har en regel "alla författare vilka finns representerade på biblioteket skall ha rätt att föreläsa om sin litteratur". Isf är det katastrofalt om TS inte får föreläsa. Annars inte.
Citera
2015-06-24, 13:42
Medlem
Jag vill erinra om Bibliotekslagen:

"2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.

Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla.”

Paragraf 5 i Yttrandefrihetsgrundlagen:

"5 § Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mera än framställningssättet. Om han är tveksam, bör han hellre fria än fälla."

Vad Göteborgs stadsbibl gör är att åsidosätta dessa lagar för att de befarar att mitt föredrag kan väcka ordningsstörningar. Men det är i så fall inte mitt fel, utan de som ev stör (i aug, föredraget är inte hållt ännu). Om så vore är det upp till biblioteket att se till att de som stör förpassas ut ur lokalen. Prof Arnstberg kontaktade polisen i höstas när han också blev portad och de hade inget problem med att hålla ordning.

Den gången skrev bibliotekschefen:

"– Den debatt som blossat upp kring arrangemanget gör att vi hyser oro för konfrontation, vi befarar att våra biblioteksanvändare kan bli drabbade, säger bibliotekschefen Christina Persson.
Den senaste tiden har det även publicerats nya texter på internet av Karl-Olov Arnstberg som inte är förenliga med Göteborgs Stads uppdrag att värna och säkerhetsställa de nationella minoriteterna"

http://www.stadsbiblioteket.nu/uppma...sal-avbryts-2/

"Texter på internet"? Vad avses ? Källkritik?
Citera
2015-06-25, 10:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Alexander Bard skräder inte orden när han kallar personalen på biblioteket pissstinkande rövhål och varför skulle han det?

http://petterssonsblogg.se/2015/06/2...nkande-rovhal/
Citera
2015-06-25, 11:22
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Ännu ett tecken på demokraturen som råder i det landet. Tragiskt.
Citera
2015-08-03, 12:54
Medlem
Du har rätt till din åsikt men inte till en plattform. Så enkelt är det. Eller menar du att vem som helst ska få hålla föredrag på biblioteket? Varför skulle just du särbehandlas?
Citera
2015-08-30, 02:55
Medlem
marcus90_kungs avatar
"- Att vi gör ett ställningstagande, om att vi inte gör några ställningstaganden, i just detta fall är givetvis ett rent sammanträffande, precis som i alla de andra nästintill identiska fallen." Biblioteken som ska vara yttrandefrihetens högborg. Jaja, inget gott varar för evigt.

Du säger att du inte har politiska motiv, utan bara vetenskapliga. Har jag uppfattat dig rätt? Om så är fallet så vore det intressant att veta vem som betalar/betalat din lön?
Senast redigerad av marcus90_kung 2015-08-30 kl. 02:59.
Citera
2015-09-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
Jag har den 22 juni blivit nekad av ledningen för Göteborgs stadsbibliotek att tala om mina böcker, vilka de har i bokhyllan till låns för övrigt.

Anledningen är att mitt föredrag kan tänkas leda till "befarad ordningsstörning". Av samma anledning stängdes professor KO Arnstberg av förra året vilket biblioteket hänvisar till i avvakta på att JO (!) ska avgöra om svenska författare får tala på bibliotek.

http://sjunne.com/2015/06/23/mitt-foredrag/

https://morklaggning.wordpress.com/2...randefriheten/

Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
"- Att vi gör ett ställningstagande, om att vi inte gör några ställningstaganden, i just detta fall är givetvis ett rent sammanträffande, precis som i alla de andra nästintill identiska fallen." Biblioteken som ska vara yttrandefrihetens högborg. Jaja, inget gott varar för evigt.

Du säger att du inte har politiska motiv, utan bara vetenskapliga. Har jag uppfattat dig rätt? Om så är fallet så vore det intressant att veta vem som betalar/betalat din lön?

Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung

Uppsala Nya Tidning vill på ledarplats 19/9 att Stadsbibl avbokar mitt föredrag den 12 nov pga att jag skulle vara "islamofob" . Absurt då jag inte ska tala om islam och betackar mig fö för denna beskriving. UNT är liberal.
Citera
2015-09-29, 22:04
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
Uppsala Nya Tidning vill på ledarplats 19/9 att Stadsbibl avbokar mitt föredrag den 12 nov pga att jag skulle vara "islamofob" . Absurt då jag inte ska tala om islam och betackar mig fö för denna beskriving. UNT är liberal.
Håll ditt föredrag utanför på allmän plats och kräv din rätt till yttrandefrihet! Hade jag bott i närheten hade jag kommit och gett mitt stöd för den demokrati jag trodde vi ff hade i vårt land..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in