Jag vill erinra om Bibliotekslagen:
"2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.
Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla.”
Paragraf 5 i Yttrandefrihetsgrundlagen:
"5 § Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mera än framställningssättet. Om han är tveksam, bör han hellre fria än fälla."
Vad Göteborgs stadsbibl gör är att åsidosätta dessa lagar för att de befarar att mitt föredrag kan väcka ordningsstörningar. Men det är i så fall inte mitt fel, utan de som ev stör (i aug, föredraget är inte hållt ännu). Om så vore är det upp till biblioteket att se till att de som stör förpassas ut ur lokalen. Prof Arnstberg kontaktade polisen i höstas när han också blev portad och de hade inget problem med att hålla ordning.
Den gången skrev bibliotekschefen:
"– Den debatt som blossat upp kring arrangemanget gör att vi hyser oro för konfrontation, vi befarar att våra biblioteksanvändare kan bli drabbade, säger bibliotekschefen Christina Persson.
Den senaste tiden har det även publicerats nya texter på internet av Karl-Olov Arnstberg som inte är förenliga med Göteborgs Stads uppdrag att värna och säkerhetsställa de nationella minoriteterna"
http://www.stadsbiblioteket.nu/uppma...sal-avbryts-2/
"Texter på internet"? Vad avses ? Källkritik?