• 1
  • 2
2015-07-02, 20:35
Medlem
Hej,

Min Mac krashade och jag kpte en Samsung Evo 850 SSD-hrddisk. Jag har anvnt programmet Super Duper och lagt ver en kopia av min disk p SSD:n.

Jag kan kra datorn utan problem genom att koppla SSD:n frn en 'SATA till USB', allts som en extern hrddisk. Men nr jag vl stoppar in hrddisken inuti datorn och kickar igng, d kommer fortfarande ldan med frgetecknet upp. Jag vill ju grna ha min nya snabba mac, men helst med hjrnan p insidan av kroppen, inte utanp...

Har gjort en abrovinsch och anvnt en gammal Lacie som hrddisklsare.

Min macbook frn 2012.

Vad r felet?

Tack p frhand.
Citera
2015-07-02, 20:47
Medlem
cykelsadels avatar
Vad hnder ifall du hller in alt-knappen nr du startar datorn? Kan du d vlja den andra disken.
https://support.apple.com/sv-se/HT1310

Annars rekommenderar jag att du installerar om din dator nr disken r i satt. Dock s frsvinner allt p den d. cmd + r anvnder du fr terstllning.
Citera
2015-07-02, 20:47
Medlem
jag skulle tippa p sata kabeln
Citera
2015-07-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e.
jag skulle tippa p sata kabeln

Menar du den som sitter inne i datorn? Den gamla hrddisken r finito, men vad r chanserna att ven sata-kabeln skulle ha pajat samtidigt?
Citera
2015-07-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Vad hnder ifall du hller in alt-knappen nr du startar datorn? Kan du d vlja den andra disken.
https://support.apple.com/sv-se/HT1310

Annars rekommenderar jag att du installerar om din dator nr disken r i satt. Dock s frsvinner allt p den d. cmd + r anvnder du fr terstllning.

Om jag trycker in ALT s kan jag bara vlja den som finns ikopplad genom USB (har kunnat vlja mellan tv externa hrddiskar som jag satte i varsin usb-port bara fr att prova).

Menar du installera om (cmd + r) genom att jag har disken externt? Fr internt vill den inte...
Citera
2015-07-02, 21:06
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88888
Om jag trycker in ALT s kan jag bara vlja den som finns ikopplad genom USB (har kunnat vlja mellan tv externa hrddiskar som jag satte i varsin usb-port bara fr att prova).

Menar du installera om (cmd + r) genom att jag har disken externt? Fr internt vill den inte...

Hlla in alt medan disken r "i datorn" och se ifall du kan vlja att starta frn den.

Och det jag menar med att installera om r nr du har den disken r "i datorn"
Men allt frsvinner sklart d. Kanske inte r s skoj
Citera
2015-07-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Hlla in alt medan disken r "i datorn" och se ifall du kan vlja att starta frn den.

Och det jag menar med att installera om r nr du har den disken r "i datorn"
Men allt frsvinner sklart d. Kanske inte r s skoj

Allt r redan frsvunnet sedan kraschen :-)

Jag kan installera om Lion, men bara om disken kommer utifrn genom USB. Om den sitter "i datorn s" hittar datorn inte disken...
Citera
2015-07-02, 21:23
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88888
Allt r redan frsvunnet sedan kraschen :-)

Jag kan installera om Lion, men bara om disken kommer utifrn genom USB. Om den sitter "i datorn s" hittar datorn inte disken...

Kontrollerat s inte nn kabel har slppt? Fljt denna guide som ex? https://www.youtube.com/watch?v=cfiGF_pjqvM
Citera
2015-07-02, 21:25
Medlem
Hade samma problem. Kpte en ny hrddisk. Den funkade externt via usb men inte internt. Gav upp och lmnade in den.

Det var som nmnts tidigare kabeln som var trasig.

500 kr p mac butik. Hade skert varit betydligt billigare att fixa det sjlv.
Citera
2015-07-02, 22:18
Medlem
Ok, nu har jag gjort som s hr. SSD-disken fungerar i externt, likas en annan "vanlig" hrddisk.

Jag har provat starta datorn med bda diskar inuti datorn, men diskverktyget hittar ingen av dessa (trots att dessa r friska).

S uteslutningsmetoden sger mig att det r kabeln OCH att originalhrddisken i mac:n som mste pajat samtidigt.Kan detta vara rimligt? Eller har kabeln pajat och kortslutit disken p ngot vis?
Citera
2015-07-02, 23:11
Medlem
Nu startade den med disken inne i datorn! jag tog lite 5-56 p kontakten (p moderkortsidan) och torkade av verskottet, satte i den och vips - maskinen startar!

Sen stngde jag av den. Satte ihop datorn med alla skruvar. Startade p nytt = frgetecken i lda... Haha, blir galen. Mste vara sladden, att sjlva kontaktytan blivit dlig. Men kul att SSD:n startar inombords :-)
Citera
2015-07-03, 08:59
Medlem
Kpte: New HDD Hard Drvie Cable without Bracket 821-1480-A p amazon.co.uk, 285 kr ink. frakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in