• 1
  • 2
2015-07-08, 00:47
Medlem
cmdQs avatar
Här kommer min träningsdagbok.
Mitt mål är att klara 100 armhävningar utan vila.
För att nå dit kommer jag köra 6 små träningspass och tre stora och ett test varje vecka:
Varje dag utom söndag kommer jag när jag vaknar att göra 25 stycken armhävningar (de sex små passen)
Sen Tis, Tors och Lördag kommer jag köra 10x10 med en minuts vila.
Slutligen på söndag kommer jag ha ett pass när jag gör så många jag bara orkar.

Mina pers:
1: Som mest har jag gjort 57 armhävningar utan vila: det var ca en vecka sen.
Övriga 1RM är: 2: Bänkpress: 90Kg 3: Knäböj 120 4:marklyft 160.

Mitt mål är att klara hundra armhävningar inom lika många veckor (dvs knappt två år).
Jag är dryga 30 år, ser ut som en kort man (född kvinna) och väger drygt 60kg.

Varför detta mål?
Jag kunde inte komma på något roligare och jag har alltid drömt om att kunna göra hundra armhävningar.
Citera
2015-07-08, 00:52
Medlem
cmdQs avatar
Dagens pass: (Tisdag, 07 Juli)
25 armhävningar på morgonen, sen vid kl 16 gjorde jag 10x10.
Citera
2015-07-08, 10:28
Medlem
cmdQs avatar
Dagens pass:
25 armhävningar,
aktiv träningstid ca 40 sekunder.
Citera
2015-07-08, 10:34
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Vad är tanken att 25 st armhävningar ska ha för effekt? Lika så 10x10 med 60 sek vila. Om du vill klara av hundra i ett svep, öva på att bli bra på det då istället för att göra annat.
Citera
2015-07-08, 13:37
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Vad är tanken att 25 st armhävningar ska ha för effekt? Lika så 10x10 med 60 sek vila. Om du vill klara av hundra i ett svep, öva på att bli bra på det då istället för att göra annat.

Förhoppningen är att de 25 vardagliga är för att jag ska bli så van vid övningen att kroppen ser den som naturlig rörelse och inte träning. (passiv träning)

De 10x10 är för att köra sönder mig maximalt 3 gånger och faktiskt göra hundera tre gånger per vecka.
(Nedbrytande)

sen blir själva söndagen en maxning!
Citera
2015-07-08, 14:54
Medlem
Cerwins avatar
Tävlar du i styrkelyft? Annars borde du nog satsa på det istället.
Citera
2015-07-08, 15:37
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Förhoppningen är att de 25 vardagliga är för att jag ska bli så van vid övningen att kroppen ser den som naturlig rörelse och inte träning. (passiv träning)

De 10x10 är för att köra sönder mig maximalt 3 gånger och faktiskt göra hundera tre gånger per vecka.
(Nedbrytande)

sen blir själva söndagen en maxning!
Varför inte bara köra max varje dag? Det är knappast så att det sliter på kroppen.

25 st är inget om du ska köra 100. 10×10 med 60 sek vila mellan är inte heller något. Belastningen du tränar med är inte jämförbart mot 100 st.
Citera
2015-07-08, 16:19
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Varför inte bara köra max varje dag? Det är knappast så att det sliter på kroppen.

25 st är inget om du ska köra 100. 10×10 med 60 sek vila mellan är inte heller något. Belastningen du tränar med är inte jämförbart mot 100 st.

Har testat det, problemet blev att jag inte hann få tillräcklig vila.
Ungefärligt resultat:
Dag ett Max = 55
Dag två ;ax = 45
Dag Tre Max = 35
Dag fyra max = 30
Dag fem Max = 25
Dag Sex max = 30
Dag sju max = 25
Kroppen hinner inte återhämta sig på bara ett dygn om jag kör max därför ska jag köra med en grundövning (25 st) och sen tre stora pass där jag kör hundra fast uppdelat så att jag klarar samtliga hundra.
Citera
2015-07-08, 16:56
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Har testat det, problemet blev att jag inte hann få tillräcklig vila.
Ungefärligt resultat:
Dag ett Max = 55
Dag två ;ax = 45
Dag Tre Max = 35
Dag fyra max = 30
Dag fem Max = 25
Dag Sex max = 30
Dag sju max = 25
Kroppen hinner inte återhämta sig på bara ett dygn om jag kör max därför ska jag köra med en grundövning (25 st) och sen tre stora pass där jag kör hundra fast uppdelat så att jag klarar samtliga hundra.
Om dim kropp inte klarar av att återhämta sig ifrån lite armhävningar så är något fel..
Citera
2015-07-09, 12:07
Medlem
cmdQs avatar
De första 25 gick väldigt bra

Sen när jag körde det hårda passet så började det komma konstiga ljud från min högra armbåge.
Det knäppte i armbågen när jag hävde mig upp.

Körde färdigt passet, får se om jag känner nåt skumt i morgon.
Citera
2015-07-14, 07:39
Medlem
elopis avatar
Citat:
Om dim kropp inte klarar av att återhämta sig ifrån lite armhävningar så är något fel..

Funderar på om detsamma gäller chins? Maxar jag chins varje dag kan jag göra väsentligt färre än om jag vilar. Är det fel på min kropp också? Please do tell.

Cred till cmdQ som har ett mål för att det är kul. Lycka till kompis. Vill se att du klarar det
Citera
2015-07-14, 08:20
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Funderar på om detsamma gäller chins? Maxar jag chins varje dag kan jag göra väsentligt färre än om jag vilar. Är det fel på min kropp också? Please do tell.

Cred till cmdQ som har ett mål för att det är kul. Lycka till kompis. Vill se att du klarar det
Chins är en tyngre övning än armhävningar. Men om du försöker hålla den excentriska biten så kort som möjligt (dvs "släppa" ner kroppen och inte hålla rmot) så minimerar du påverkan av CNS.

Antar att du är relativt ovan när det kommer till chins? För mycket handlar om motorik i början.

Hursom, är du inte för tung och inte kör en massa negativa extra reps så kommer du nog inte bränna ut dig på ett par veckor. Förutsatt att du sköter diet och vila då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in