2015-07-16, 11:44
Medlem
Okej, så det här med matfusk har man ju hört om, och till detta hör det här med vatten i kyckling. Jag blir dock inte riktigt klok på det hela. Vattenfylld kyckling är ju billigare. Men hur går det ihop, om injiceringen inte sker i butiken den säljs i? T.ex. att torghandlare står vid sina torg och häller vatten på t.ex. svamp för att de ska väga mer, köper jag helt och hållet. Men detta med kycklingen... ska försöka förklara hur jag tänker:

Jag är bonde och har en kyckling som väger 2kg. Jag säljer denna vidare till ett slakteri för 20kr (10 kr/kg). Slakteriet fixar kycklingen till en filé som väger 1kg säljs vidare till någon fabrik, för kanske 15 kronor (15 kr/kg, slakteriet vill tjäna pengar). Fabriken fixar och trixar och injicerar vatten för att kycklingen ska väga mer. Injektion av vatten är ju ett extra produktionssteg och bör göra det lite dyrare för fabriken. Fabriken vill tjäna pengar och säljer filén, som nu väger 1,5 kilo, vidare för 37,5kr (25 kr/kg). ICA köper in filén och vill tjäna pengar och säljer för ännu mer pengar. Hur kan denna vatteninjicerade kyckling kosta MINDRE per kilo, för konsumenten, än kyckling som INTE är vatteninjicerad, såvida injektionen ej sker i butiken.

Förklara för mig som om jag är fem år, för jag blir verkligen inte klok på detta.
Citera
2015-07-16, 12:09
Medlem
FelixSotizs avatar
Pris sätts inte enbart efter produktions/anskaffsningskostnad, utan vad kunden är beredd att betala.

Är kunden beredd att betala 99kr/kg för en ICA Basic kycklingfilé där 30% av filén dunstar under tillagning för att den är fullproppad med vatten så sätts det priset.

Är kunde beredd att betala 139kr för ett kilo kycklingfilé från kungsfågeln för att de vet att kvalitén på filén är ypperlig samtidigt som kycklingen har levt under hyggliga förhållanden. Ja det är kunden därför är priset högre.
Citera
2015-07-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Pris sätts inte enbart efter produktions/anskaffsningskostnad, utan vad kunden är beredd att betala.

Är kunden beredd att betala 99kr/kg för en ICA Basic kycklingfilé där 30% av filén dunstar under tillagning för att den är fullproppad med vatten så sätts det priset.

Är kunde beredd att betala 139kr för ett kilo kycklingfilé från kungsfågeln för att de vet att kvalitén på filén är ypperlig samtidigt som kycklingen har levt under hyggliga förhållanden. Ja det är kunden därför är priset högre.

Med andra ord så är det endast olika företags anseende som gör att priserna kan vara som de är, och i själva verket så är produktionskostnaderna högre för vatteninjicerad kyckling, än för icke injicerad sådan. Så att om människor inte skulle se poängen med att köpa kyckling från kungsfågeln, så skulle det inte finnas någon poäng i att injicera kyckling med vatten?
Citera
2015-07-16, 13:37
Moderator
tobess avatar
Marknadföring och branding är svaret på din fråga.

För att ta ett exempel från teknikbranschen och försäljning av TV-apparater.

Det finns endast ett fåtal tillvarkera i världen som tillverkar panelerna som sitter i de TV:n vi köper. Resten (d.v.s. mestadels plast) är egentligen de enda som skiljer de olika modellerna åt.

Trots det ser vi prisintervall på all från 5-30000 på TV-apparater som egentligen i princip är helt identiska.

Vad är det som säger att t.ex. Sony är mycket bättre än valfritt okänt märke? Absolut inget, förutom en väldigt lyckad marknadsföring.

Det samma gäller även för matprodukter. Ta t.ex. alla företags egna märken, största delen av dom är helt enkelt inköpt överskottsproduktion från olika fabriker. Det som är "ICA gräddglass" kan lika gärna vara tillverkat i GB:s glassfabriker. Samma produkt, olika pris och konsumenterna bedyrar att den ena är bättre än den andra, trots att det i själva fallet är exakt samma produkt.
Citera
2015-07-16, 13:54
Medlem
klybans avatar
Vatten är billigt, och där har man en parameter till billigare kyckling.
Såg nu att det fanns en kyckling med 99% kött och frusen.
Det var rätt längesedan jag såg det.
När det var som värst, så var vi nog uppe på närmare 40% vatten.
Idag vet jag inte, men för mig senaste jag kolla så var det svårt att hitta över 20% vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in