Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-07-22, 19:46
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Hittade ingen trd som behandlade mnet. S finns det ber jag om urskt.
Jag vill diskutera hur katoliker i sin vardag frsker flj sakramenten och om ni som inte r katoliker stller er till sakrammhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Sakramententen.

I Romersk-katolska kyrkan r sakramenten till antalet sju: dopet, konfirmationen, boten (eller bikten), ktenskapet, de sjukas smrjelse (ven kallad sista smrjelsen), prstvigningen samt eukaristin (= nattvarden) (intimt frbunden med mssan)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sakrament

ktenskapetssakts sakrament

Och Herren Gud Sade: Det r inte gott att mannen r ensam. Jag vill gra t honom en hjlp, en sgdan som anstr honom. D sade mannen: Ja denna r nu ben av mina ben och ktt av mitt ktt.
Han skall heta minnina, ty av man r man tagen. Drfr ska en man verge sin fader och moder och hlla sig till sin hustru och de ska bli ett ktt....Och mannen gav sin hustru namet Eva och hon blev en moder r allt leva.18nde.
Frsta Moseboken 2;18
Senast redigerad av Gunnilas-bulle 2015-07-22 kl. 19:49.
Citera
2015-07-22, 20:02
Medlem
iSlashs avatar
Tja, eftersom du undrar...

Jag r inte katolik och hela grejen knns som meningslst hokus pokus. Att vuxna mnniskor tar det p fullaste allvar r en gta fr mig.
Citera
2015-07-24, 10:02
Medlem
Alla typer av mnniskor kan inte medverka i varje typ av sakrament. Gifta kan inte g med i en helig orden d de mste d skilja sig som inte r tilltet. Det finns dock f undantag dr prster som varit gifta inom ett samfund som tillter det som konverterar att inte skilja sig d det r en synd. Det finns en del anglikanska prster som har gjort detta. Homosexuella kan inte gifta sig heller.

Bikta ska man gra minst en gng om ret men fr att ta emot Eukaristin s mste man vara fri frn grov synd vilket innebr att man mste bikta sig fre. Det finns ett kyrkoobligatorie fr troende som medfr att man ska g till mssan minst en gng i veckan och p heliga dagar.
Citera
2015-07-25, 19:56
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash

Jag r inte katolik och hela grejen knns som meningslst hokus pokus. Att vuxna mnniskor tar det p fullaste allvar r en gta fr mig.

Utveckla grna vad du menar med "hokus pokus".
ktenskap mellan man och kvinna gr skert att hrleda till tiderna fr kristendomen. ven ateister strvar ofta efter att ing en parrelation som starkt liknar ktenskapet d det bde r i nd och lust. ktenskapet r vad jag tror inte en kyrklig uppfinning. ktenskap kan ings borgerligt samt kyrkligt. Vi har nu dock ftt ngon form av samboktenskap vilket r hybridisering av singelliv och ktenskap.

Bibeln r vldigt tydligt i sin syn p ktenskapet.
Citat:
Ni mn, lska era hustrur s som Kristus har lska kyrkan.
Efesierbrevet 5:25
Citera
2015-07-25, 20:01
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Alla typer av mnniskor kan inte medverka i varje typ av sakrament. Gifta kan inte g med i en helig orden d de mste d skilja sig som inte r tilltet. Det finns dock f undantag dr prster som varit gifta inom ett samfund som tillter det som konverterar att inte skilja sig d det r en synd. Det finns en del anglikanska prster som har gjort detta. Homosexuella kan inte gifta sig heller.

Bikta ska man gra minst en gng om ret men fr att ta emot Eukaristin s mste man vara fri frn grov synd vilket innebr att man mste bikta sig fre. Det finns ett kyrkoobligatorie fr troende som medfr att man ska g till mssan minst en gng i veckan och p heliga dagar.

Du har bde rtt och fel i ditt inlgg men jag uppskattar att du tagit dig tid att besvara och fundera krig mnet. Det finns ex lekman order Opus Dei dr en medlem kan vara gift med en ateist. Jag har nmligt sjlv en "moster" som var med i Opus Dei men hennes man r stenhrd ateist.
Citera
2015-07-25, 21:15
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash

Kan det vara s att vi fds ensamma in i vrlden men sedan sker vi ett sammanhang. Det r sjlvklart omjligt att frst en annan mnniskas inre vsen till 100% ven om man lskar personen och lever ihop med personen. Personerna utvecklas sedan ihop och gemensam fr ett frhllningsstt till sin medmnniskor.
Citera
2015-07-25, 23:23
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle

Hlla vatten p barn s de kommer med i klubben, ta brd som magiskt frvandlas till Jesus ktt, casta spells ver frsamlingen osv. Hokus pokus. Precis samma som nr barn leker trollkarlar.

Citat:
ktenskap mellan man och kvinna gr skert att hrleda till tiderna fr kristendomen. ven ateister strvar ofta efter att ing en parrelation som starkt liknar ktenskapet d det bde r i nd och lust. ktenskapet r vad jag tror inte en kyrklig uppfinning. ktenskap kan ings borgerligt samt kyrkligt. Vi har nu dock ftt ngon form av samboktenskap vilket r hybridisering av singelliv och ktenskap.

ktenskapet r verkligen inget unikt fr kristna, korrekt. I vrt sekulra samhlle r ktenskap en juridisk term. Huruvida man vill blanda in sagofigurer eller ej har inget med ktenskapet i sig att gra.

Citat:
Bibeln r vldigt tydligt i sin syn p ktenskapet.

Tvrtom skulle jag vilja sga. Bibeln ger visst std fr mnggifte, kyrkan gr det inte. GT sger att man ska gifta sig medan Paulus sger det r bttre att inte gifta sig. Ibland r t o m incestusa ktenskap ok med guden. Om en tjej vldtas mste hon gifta sig med vldtktsmannen, ngot inte kyrkan lr ut numera. S n, bibeln r nog inget man br lsa om man funderar p att gifta sig.
Citera
2015-07-25, 23:30
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Kan det vara s att vi fds ensamma in i vrlden men sedan sker vi ett sammanhang. Det r sjlvklart omjligt att frst en annan mnniskas inre vsen till 100% ven om man lskar personen och lever ihop med personen. Personerna utvecklas sedan ihop och gemensam fr ett frhllningsstt till sin medmnniskor.

Mjo, fr all del, vi mnniskor sker mnster och sammanhang och vi r jkligt bra p det, fr bra ibland faktiskt. Men det har ju snarare med evolutionen att gra. Jag kan inte koppla ihop din fundering med sakramenten.
Citera
2015-07-25, 23:50
Medlem
Citat:

Att de r just 7 stycken borde vl vara en ledtrd att sakramenten sannolikt r ett phitt av mnniskan? Man har valt 7 stycken fr att det ska bli "heligt". Jag tror inte att Gud slsar tid p matematiska gtor fr OCD-sjuka (numerologi), utan hellre hjlper vetenskapen framt. r 7 sorters kakor och 7 blommor under kudden ocks heligt?
Citera
2015-07-26, 08:56
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Att de r just 7 stycken borde vl vara en ledtrd att sakramenten sannolikt r ett phitt av mnniskan? Man har valt 7 stycken fr att det ska bli "heligt". Jag tror inte att Gud slsar tid p matematiska gtor fr OCD-sjuka (numerologi), utan hellre hjlper vetenskapen framt. r 7 sorters kakor och 7 blommor under kudden ocks heligt?

Jo, du har en pong med talet 7. De RKK-sakramenten r dock viktig byggstenar fr ett bra samhlle och lyckliga mnniskor.

Jag tror att sakramenten kommer frn de tidiga kristna ven om vissa har ldre delar. De tidigare kristna var frfljda och hade det skert svrt ekonomiskt. De delade drfr brdet broderligt inom gruppen vilket sedan lett till att det ses som ett sakrament d kyrkan formaliserade riten.

Citat:
Och herren Gud sade: Det r inte att mannen r ensam. Jg vill gra t honom en hjlp, en sdan som anstr honom.
Och Herren Gud ....frde henne fram till mannen. D sade mannen: Ja denna r nu ben av mina ben och ktt av mitt ktt. Hon skall heta maminna, ty av mannen r hon tagen.
Drfr skall en man verge sin fader och sin moder och hlla sig till sin hustru, och de skall bli ett ktt... Och mannen gav sin hustru namnet Eva, ty hon blev en moder t alla levande

Frsta Moseboken 2:18

Ovan nmnde stycket ur bibeln vantolkas ofta av feminister/ateister att en man r mer vrd n en kvinna. Som jag tolkar texten s behver bde mn och kvinnor varandra i lika stor utstrckning ven om det kan finnas skillnader knen i mellan. Det framgr att otrohet inte r frenligt med Moseboken etc. Ett ungt par ska ven vga sg bryta sig loss frn sin familj fr att starta en egen.
Citera
2015-07-26, 10:42
Medlem
Citat:
Jo, du har en pong med talet 7. De RKK-sakramenten r dock viktiga byggstenar fr ett bra samhlle och lyckliga mnniskor.

Men hittills har du vl bara lyckas frsvara 1 av dem: ktenskapet?
Citera
2015-07-26, 14:47
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Men hittills har du vl bara lyckas frsvara 1 av dem: ktenskapet?

Helt korrekt. Har inte hunnit och haft tid fr de resterande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in