Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-07-26, 15:11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Det framgr att otrohet inte r frenligt med Moseboken etc. Ett ungt par ska ven vga sg bryta sig loss frn sin familj fr att starta en egen.

Fast nr kristna brjar prata om GT r man ute p vldigt hal is. Bara ett tips...
Citera
2015-07-26, 20:10
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Sjlvklart har du en pong men jag vet inte vart i NT som otrohet uppmuntras.
Citera
2015-07-26, 22:31
Medlem
Citat:
Du har bde rtt och fel i ditt inlgg men jag uppskattar att du tagit dig tid att besvara och fundera krig mnet. Det finns ex lekman order Opus Dei dr en medlem kan vara gift med en ateist. Jag har nmligt sjlv en "moster" som var med i Opus Dei men hennes man r stenhrd ateist.

De Opus Dei medlemmar jag knner r celibata och bor i gemenskap med varandra samt delar hem med ett gng prster. Dr fr inte ens kvinnor komma innanfr husets vggar.

Dessutom r Opus Dei ett personligt prelatur som inte r riktigt som andra ordnar t.ex. dominikanerna, benediktinerna osv.

Jag kan ju ha fel p terminologin d det r s himla mnga nya ord man mste lra sig nr man blir katolik.
Citera
2015-07-26, 22:36
Medlem
Citat:

Vilken tur att katolska kyrkan inte r anhngare av sola scriptura d.
Citera
2015-07-27, 04:20
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Alla typer av mnniskor kan inte medverka i varje typ av sakrament. Gifta kan inte g med i en helig orden d de mste d skilja sig som inte r tilltet. Det finns dock f undantag dr prster som varit gifta inom ett samfund som tillter det som konverterar att inte skilja sig d det r en synd. Det finns en del anglikanska prster som har gjort detta. Homosexuella kan inte gifta sig heller.

Bikta ska man gra minst en gng om ret men fr att ta emot Eukaristin s mste man vara fri frn grov synd vilket innebr att man mste bikta sig fre. Det finns ett kyrkoobligatorie fr troende som medfr att man ska g till mssan minst en gng i veckan och p heliga dagar.

ven st-katolska kyrkor tillter gifta prster, det r bara den latinska kyrkan som har kravet p celibat.
EDIT: Man tillter gifta mn att bli prster, dremot kan inte en ogift man gifta sig efter att han blivit prst, kanske jag ska tillgga.

Mer om skillnaderna mellan st och vst-katoliker finns att lsa p: http://east2west.org/
Senast redigerad av anjoh66 2015-07-27 kl. 04:22.
Citera
2015-07-28, 13:32
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
De Opus Dei medlemmar jag knner r celibata och bor i gemenskap med varandra samt delar hem med ett gng prster. Dr fr inte ens kvinnor komma innanfr husets vggar.

Dessutom r Opus Dei ett personligt prelatur som inte r riktigt som andra ordnar t.ex. dominikanerna, benediktinerna osv.

Jag kan ju ha fel p terminologin d det r s himla mnga nya ord man mste lra sig nr man blir katolik.

Utan att ha ngon strre inblick i Opus s kan jag sga att de jag trffat frn Opus alltid varit bra folk och personer som str mig nra har ftt hjlp av dem.

Hur deras organisation r uppbyggd vet jag inte men det knns som att det stmmer det du skriver ovan.
Citera
2015-07-28, 14:45
Medlem
Citat:
Hittade ingen trd som behandlade mnet. S finns det ber jag om urskt.
Jag vill diskutera hur katoliker i sin vardag frsker flj sakramenten och om ni som inte r katoliker stller er till sakrammhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Sakramententen.

I Romersk-katolska kyrkan r sakramenten till antalet sju: dopet, konfirmationen, boten (eller bikten), ktenskapet, de sjukas smrjelse (ven kallad sista smrjelsen), prstvigningen samt eukaristin (= nattvarden) (intimt frbunden med mssan)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sakrament

ktenskapetssakts sakrament

Och Herren Gud Sade: Det r inte gott att mannen r ensam. Jag vill gra t honom en hjlp, en sgdan som anstr honom. D sade mannen: Ja denna r nu ben av mina ben och ktt av mitt ktt.
Han skall heta minnina, ty av man r man tagen. Drfr ska en man verge sin fader och moder och hlla sig till sin hustru och de ska bli ett ktt....Och mannen gav sin hustru namet Eva och hon blev en moder r allt leva.18nde.
Frsta Moseboken 2;18

En del av sakramenten sker ju bara en gng i ens liv, som dop och konfirmation. S de tillhr inte vardagen. Nr det gller nattvarden s frsker jag g dit varje sndag och bikt frsker jag gra d det behvs. Rekommendationen frn kyrkan r bikt en gng i mnaden, och regeln r att man mste bikta sig en gng om ret. Den sista smrjelsen har jag sjlv inte genomgtt men jag har sett den utfras p familjemedlemmar.

Sakramenten har alltid en andlig del och en materiell del. Och det r helt naturligt att det r s eftersom vi mnniskor r bde andliga och materiella varelser.

Fr min personliga del s r bde bikt och nattvard mycket betydelsefulla av flera skl. Genom att g till nattvarden deltar jag i Jesu Offer. Jag visar och erknner att Gud r min Herre.
Citera
2015-07-28, 16:05
Medlem
Citat:
Utan att ha ngon strre inblick i Opus s kan jag sga att de jag trffat frn Opus alltid varit bra folk och personer som str mig nra har ftt hjlp av dem.

Hur deras organisation r uppbyggd vet jag inte men det knns som att det stmmer det du skriver ovan.

Ja de r vldigt bra, speciellt att g och bikta sig till har jag hrt.
Citera
2015-07-28, 16:14
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ja de r vldigt bra, speciellt att g och bikta sig till har jag hrt.

Fr man extra mycket frltelse d eller? Typ lite mer p kontot?
Citera
2015-07-28, 17:26
Medlem
Citat:
Fr man extra mycket frltelse d eller? Typ lite mer p kontot?

Nu har jag inte biktat mig men det jag har lst just detta av en del som har biktat sig hos Opus Deis prster. Det handlar vl om att de lyssnar bra eller ngot.

Handlar inte om att tjna pong.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in