Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 10:19
  #649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Ja populism är grunden för folkstyre, demokratiskt. Jobbigt om kreti och pleti får bestämma politiken.
Vi har ett parasitsamhälle i dag, det är själva poängen med snacket om "äppelskruttet" och "transferatet".
Röstar du höger är du i högsta grad del av parasitsamhället dagligen. Om du nu inte är någon extrem libertarian som bor ute i skogen i en hemmasnickrad koja.

Det är bra att du lärt dig vad marxism är, plusspoäng. Dåligt att du inte kan identifiera grundprinciperna och analysera om det är vad du ser.

Du börjar prata om någon random video som jag inte ens har sett. Jag kommenterar bara det lilla jag har sett om Allard på ett allmänt plan.

Det är bara lågbegåvade människor som ogillar kapitalismen och det beror på att de inte kan vinna i det systemet.

De bästa människorna ska tjäna mest. Klart det ska vara så. Ska personer med bra genetik straffas? Nej, så ska det inte vara, tvärtom, det är dessa människor som tenderar att bryta mark för kommande generationer.

Jag bryr mig inte nämnvärt mycket om politik men jag vet vart mina grundprinciper ligger.

Om Allard börjar ta över Sverige med sitt marxistiska skit så flyttar jag på en gång.

Jag förstår att Kalle utan talanger vill att allting ska vara jämlikt så att han inte får ont i magen, men tyvärr blir det ohållbart att leva så.

Jag har inte läst särskilt mycket om marxismen men jag förstår grundprinciperna och de ogillar jag.
Citera
2024-04-26, 11:21
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du börjar prata om någon random video som jag inte ens har sett. Jag kommenterar bara det lilla jag har sett om Allard på ett allmänt plan.

Det är bara lågbegåvade människor som ogillar kapitalismen och det beror på att de inte kan vinna i det systemet.

De bästa människorna ska tjäna mest. Klart det ska vara så. Ska personer med bra genetik straffas? Nej, så ska det inte vara, tvärtom, det är dessa människor som tenderar att bryta mark för kommande generationer.

Jag bryr mig inte nämnvärt mycket om politik men jag vet vart mina grundprinciper ligger.

Om Allard börjar ta över Sverige med sitt marxistiska skit så flyttar jag på en gång.

Jag förstår att Kalle utan talanger vill att allting ska vara jämlikt så att han inte får ont i magen, men tyvärr blir det ohållbart att leva så.

Jag har inte läst särskilt mycket om marxismen men jag förstår grundprinciperna och de ogillar jag.

Pellejönsarna verkar inte kunna ta till sig att man kan läsa Marx och förstå och förkasta honom, de tror på allvar att man inte kan läsa en filosof kritiskt.

Marx läser man för att man vill förstå hur fienden tänker, precis som man läser pedofiler som Foucault för att hitta angreppsytor.

Det är klart att Allard drar pluspoäng när han angriper korruptionen i samhället. Det innebär inte att han har en vision som kommer leda till någonting bra. Tvärtom så är han skådespelet i det tvåtusen år gamla uttrycket "bröd och skådespel" när han går till anfall mot blötdjuren i kommunfullmäktige.

De politiska gycklarna är roliga, det ger jag dem.
Citera
2024-04-26, 11:27
  #651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interpersonal
Pellejönsarna verkar inte kunna ta till sig att man kan läsa Marx och förstå och förkasta honom, de tror på allvar att man inte kan läsa en filosof kritiskt.

Marx läser man för att man vill förstå hur fienden tänker, precis som man läser pedofiler som Foucault för att hitta angreppsytor.

Det är klart att Allard drar pluspoäng när han angriper korruptionen i samhället. Det innebär inte att han har en vision som kommer leda till någonting bra. Tvärtom så är han skådespelet i det tvåtusen år gamla uttrycket "bröd och skådespel" när han går till anfall mot blötdjuren i kommunfullmäktige.

De politiska gycklarna är roliga, det ger jag dem.

Han får angripa korruptionen. Däremot ska vi inte ha ett samhälle som vilar på hans ideologiska ståndpunkt, det ska vi inte ha. Vi ska ha kvar kapitalism. Jag tänker inte jobba en enda dag till i det här samhället om det någon dag skulle bli klasslöst.
Citera
2024-04-26, 11:31
  #652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Han får angripa korruptionen. Däremot ska vi inte ha ett samhälle som vilar på hans ideologiska ståndpunkt, det ska vi inte ha. Vi ska ha kvar kapitalism. Jag tänker inte jobba en enda dag till i det här samhället om det någon dag skulle bli klasslöst.

Om det blir klasslöst som i en republik är jag på. I USA dricker alla Coca Cola från presidenten till uteliggaren. Men Sverige är ett land där folk föds in i permanenterade klasser och som dessutom har raslagar i form av nationella minoriteter.

Det är 50 år sen sedan den senaste grundlagsreformen, det börjar bli hög tid för en ny och inte massa j-vla ad hoc-lagar som nu.

Men precis som du säger, att han uppmärksammar korruptionen är väl hans paradgren och det får han gärna fortsätta med imho.
Citera
2024-04-26, 17:42
  #653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du börjar prata om någon random video som jag inte ens har sett. Jag kommenterar bara det lilla jag har sett om Allard på ett allmänt plan.

Det är bara lågbegåvade människor som ogillar kapitalismen och det beror på att de inte kan vinna i det systemet.

De bästa människorna ska tjäna mest. Klart det ska vara så. Ska personer med bra genetik straffas? Nej, så ska det inte vara, tvärtom, det är dessa människor som tenderar att bryta mark för kommande generationer.

Jag bryr mig inte nämnvärt mycket om politik men jag vet vart mina grundprinciper ligger.

Om Allard börjar ta över Sverige med sitt marxistiska skit så flyttar jag på en gång.

Jag förstår att Kalle utan talanger vill att allting ska vara jämlikt så att han inte får ont i magen, men tyvärr blir det ohållbart att leva så.

Jag har inte läst särskilt mycket om marxismen men jag förstår grundprinciperna och de ogillar jag.

Nej jag pratar om vad deras podcast har handlat om i 5år. Den här tråden handlar om just podden. Du kan om du vill lyssna på runt hundra avsnitt om 2-3 timmar styck sedan 2016? Gratis.

Vi har inte en fri kapitalism, och kanske inte heller vill ha det. Men de flesta vill inte ha den typen av kleptokrati och bidrags fusk som existerar. Det är just detta och fusk etc som det handlar om.

Marxism använder man som en analysmetod utifrån klass aspekt. Det är i grunden konservatism. Men Marx lånade fritt från de konservativa. Bönder, borgare och adel existerade redan på medeltiden. Låter som ett klassamhälle inte sant?

Nuförtiden är det bara "Tankies" som pratar om ett klasslöst samhälle. Allard är väl närmast klassisk socialdemokrat. Malcolm är nån slags socialdemokrat med meritokratiska tendenser. Och väldigt autistisk. Det är nog inga problem för honom att läsa böcker 12 timmar om dagen. Har känt några sådana personer.

Kanske det hela utvecklas till social konservatism, det är vad dom pratat om en del senaste åren.

Men, men. Den som lever får se. Allard är väl i alla fall den person som kämpar mest mot parasiter i sin kommun där han är invald.
Citera
2024-05-04, 09:49
  #654
Medlem
Ograsts avatar
December 2021. Malcom inkluderar följande händelser i sin profetia. Bedöm själva hur det gick sen.

Ukrainas styrkor kommer inte ha en chans mot Ryssland vid en eventuell konflikt.

USA och Europa kommer inte ge särskilt mycket stöd till Ukraina vid en eventuell konflikt.

Putin kommer ”enkelt” kunna annektera östra Ukraina.

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/...3-22524402e665
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback