2015-07-29, 01:23
Medlem
tempeZZts avatar
Sökte på vildkaniner i hela "Hem, bostad & familj" och även specifikt i den relativt nyinrättade avdelningen "Trädgård, växter och odling", men hittade ingenting.

Sticker därför ut hakan och introducerar "Tråden om..."
Ja, jag tycker faktiskt att det har blivit ett problem.

Jag har under de senaste fyra-fem åren haft ett stort ökande antal med vildkaniner i min trädgård. Visst, de är söta när de kutar omkring (de är ju inte jätterädda när man kliver ut genom dörren), och nät de små ungarna föds varje år, men de gräver ju hål i trädgården...

Har inga trädgårdsland eller någon annan gröda som de angriper, men de gräver små jävla hål , c:a tio centimeter djupa, vilka min robotgräsklippare inte gillar rakt av.

Har hört talas om något som heter Revira. Är det något att ha? Finns det fler medel eller åtgärder att rekommendera? Revira ska man tydligen sprida i ett två meter brett fält runt tomten, men det lär ju inte grannen gilla.

Stängsel, stora som små går tvärbort av gräsklippningsskäl m.m.

Önskar idéer, tankar, och tips från noviser så väl som andra som haft samma problem om hur man får bort skiten.
Citera
2015-07-29, 01:30
Medlem
Arthur Dents avatar
Luftgevär? Gör gryta på fångsten.
Citera
2015-07-29, 01:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Luftgevär? Gör gryta på fångsten.
Jo, jag har funderat på det. Enda vapen jag har för övrigt. Är det ens tillåtet?

Fast jag tänker inte äta upp skadedjuren.
Citera
2015-07-29, 09:20
Medlem
Det finns ju apparater som sänder ut ultraljud som olika skadedjur inte tål, det kanske hade fungerat.
Citera
2015-07-29, 11:16
Medlem
Brutes avatar
Fångstfällor kunde ju varit ett alternativ om du saknar jägarexamen.
Glöm inte att söka jakträtt för din tomt då bara.

Nu ser jag att fälla specad för kanin inte tycks finnas med på aktuell förteckning över godkända fångstredskap..
http://www.naturvardsverket.se/uploa...-juni-2015.pdf

Men kontakta Naturvårdsverket för vägledning.

Det där med ljudkanon bör du kolla upp, då slipper du nu mecket med att vittja fällor.
Kanske rävurin kan hålla undan kaninerna?

//Brute
Citera
2015-07-29, 14:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det finns ju apparater som sänder ut ultraljud som olika skadedjur inte tål, det kanske hade fungerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Fångstfällor kunde ju varit ett alternativ om du saknar jägarexamen.
Glöm inte att söka jakträtt för din tomt då bara.

Nu ser jag att fälla specad för kanin inte tycks finnas med på aktuell förteckning över godkända fångstredskap..
http://www.naturvardsverket.se/uploa...-juni-2015.pdf

Men kontakta Naturvårdsverket för vägledning.

Det där med ljudkanon bör du kolla upp, då slipper du nu mecket med att vittja fällor.
Kanske rävurin kan hålla undan kaninerna?

//Brute

Ljudalstrande apparater är tyvärr inget alternativ då det finns tamkaniner här också.

Ska höra med rävarna härikring om de har lust att pinka lite mer precist än vad de gör för tillfället.

Det finns något dom heter Revira. Någon som har erfarenhet av det?
Citera
2015-07-29, 21:43
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ljudalstrande apparater är tyvärr inget alternativ då det finns tamkaniner här också.

Ska höra med rävarna härikring om de har lust att pinka lite mer precist än vad de gör för tillfället.

Det finns något dom heter Revira. Någon som har erfarenhet av det?

Om du har rävar omkring fastigheten så bör kaninerna inte finnas där.
Rävar är effektivaste kaninskrämman.
Därav min tanke på rävurin. Det är ganska vanligt att urin används vid jakt och viltvård för att imitera ett djurs närvaro.

Att skaffa katt kan också ha effekt på kaninbeståndet.

//Brute
Citera
2015-07-29, 21:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Om du har rävar omkring fastigheten så bör kaninerna inte finnas där.
Rävar är effektivaste kaninskrämman.
Därav min tanke på rävurin. Det är ganska vanligt att urin används vid jakt och viltvård för att imitera ett djurs närvaro.

Att skaffa katt kan också ha effekt på kaninbeståndet.

//Brute
Nu börjar jag nog låta besvärlig...

Nej, det finns inga rävar. Huset ligger inte ute på vischan, utan mer i ett villaområde.

Katt är inget alternativ p.g.a. allergi.
Citera
2015-07-31, 10:25
Medlem
Jag kan meddela att katt inte fungerar (även om det inte är på tapen pga allergi). Jag har en katt som skiter och pissar i min trädgård och jag har gott om kaniner.

Med tanke på att kaniner räknas som skadedjur, har du varit i kontakt med Anticimex?
Citera
2015-07-31, 17:25
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nu börjar jag nog låta besvärlig...

Nej, det finns inga rävar. Huset ligger inte ute på vischan, utan mer i ett villaområde.

Katt är inget alternativ p.g.a. allergi.

skaffa en hund som du kan träna för att attackera kaninerna. annars kan du ju sätta staket i buskarna som du har runt tomten. då blir dem väl inte iväg för gräsklipparen?
Citera
2015-07-31, 17:28
Medlem
rakarnas avatar
annars låter ju reviva special som något för dig. testa det.
Citera
2020-08-11, 15:04
Medlem
MenForHelveeetes avatar
Tror tyvärr det är kört, har de väl etablerat sig är de där för att stanna. Här nedan är en artikel jag från Länsstyrelsen i Västra götaland på ämnet.

"Länsstyrelsen i Västra Götaland varnar för fler kaniner och manar djurägare i området att hålla koll på djuren samt meddela länsstyrelsen om man hittar tamdjur som är skadade eller döda. Länsstyrelsen har under de senaste veckorna fått in flera rapporter om ensamma kaniner på vandring i länet, uppger Nelly Grönberg vid viltenheten på länsstyrelsen i Västra Götaland"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in