Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-09, 17:50
  #1
Medlem
Burkbubbas avatar
Hej! Jag har sen länge varit en förespråkare av Sonys produkter. För länge sedan köpte jag Sony Erikssons walkman mobiltelefoner och sedan köpte jag Sony Experia Z1 när den släpptes och var väldigt nöjd. Eftersom jag var nöjd med deras produkter just då så köpte jag någon tv, ljudsystem, kamera och även playstation från Sony. Är jag nöjd så är jag ganska lojal till märket så länge det inte skiljer väldigt mycket i pris jämfört med andra märken. (Visst har jag andra produkter som inte kommer från Sony)

Efter att min Z1 tragiskt nog gick sönder under arbetstid så köpte jag en Sony Z2 då denna precis släpptes. Skärmen på Z1:an sprack vilket inte går under någon garanti och inte heller något fabriksfel.

Det är nu det börjar gå snett. Z2:an är en vattentät mobil, kommer inte ihåg kriterierna men tror det är upp till 0.5m djup i 30 minuter i sötvatten. Eftersom telefonen var vattentät så tog jag med mig den i duschen första veckan och fick vattenskada direkt. Åkte tillbaka till butiken där jag köpt den där dom skickade iväg den för att göra ett trycktest för att se om det var fabriksfel eller om det var mitt fel. Efter 3-4 veckor fick jag en ny telefon pga fabriksfel.

Den nya Z2:an badade jag med, fick återigen vattenskada. Samma visa igen, tillbaka till butiken, iväg på undersökning och återigen var det fabriksfel. Jag fick en ny Z2:a efter 3-4 veckor. Denna gång skulle Sony Z3 snart släppas, så jag sålde den nya Z2:an i kartong och körde med en äldre mobil tills Z3:an släpptes.

Nu börjas det igen. Eftersom det hade gått så dåligt med vatten och Sony tidigare så skippade jag att bada och duscha med nya telefonen. När det blev vinter tog jag med mig telefonen in i badrummet och la den på toaletten för att få lite musik medans jag duschar. När jag sedan ska dra iväg till jobbet är det runt 20- ute och jag ska göra några samtal. När jag har telefonen mot örat hör jag hur något spricker. Jag kollar telefonen och ser att baksidan har spruckit. Ringde till Sony som säger att det antagligen varit vatten i telefonen som frusit av kylan och sedan spräckt baksidan. (Fabriksfel, telefonen inte vattentät. Dom gjorde en notering utifall jag skulle lämna in telefonen iallafall)

Jag blir så irriterad och skiter i att skicka iväg telefonen för jag vill inte bli av med den 3-4 veckor igen. Har haft den telefonen fram till för någon vecka sedan då jag låg på soffan och kikade på tv, telefonen ringer och jag sträcker mig efter den och råkar ha ner den i golvet. Mitt vardagsrumsbord är 35cm högt och på golvet ligger en ryamatta som är 0,5-1cm tjock, och hela framsidan på telefonen spricker varpå displayen dör och telefonen fortsätter att ringa. Väckarklockan ringde i 2 dygn innan batteriet tog slut..

Varje gång jag varit in med telefonen till butiken så har jag pushat om kompensation eftersom jag inte orsakat skadorna själv, butiken har varje gång hänvisat till Sony. Jag har då samtalat med Sony som ruskat på huvudet eller har sagt att dom ska återkomma. Ingenting har hänt.

Nu har jag börjat fått mail från Sony angående nya produkter som kommer att släppas, som nyhetsbrev. Då blev jag tokig och skickade iväg ett mail och frågade hur dom kan motivera mig att köpa fler produkter från dom med tanke på hur det har varit för mig tidigare. Jag får inga svar över huvud taget.

Börjar bli riktigt irriterad, och jag kan säga att jag har köpt mina sista produkter från Sony. Jag funderar allvarligt på att gå in på blocket och skänka bort varenda pryl här hemma som det står Sony på.

Att det blir fel i produktioner och att misstag görs kan jag förstå, men att totalt ignorera någon som fått produkter med fabriksfel gång på gång är inte okej. Vad har ni för erfarenheter av Sony? Dela gärna med er. Jag kommer att ringa dessa tomtar i morgon och söka vettiga svar.

Har även bekanta som haft exakt samma problem med vattentätheten och sprickor i telefonen när det varit väldigt kallt ute. Nu vill jag fan att det här ska få spridning så dom inte kan ignorera detta längre.
Citera
2015-08-09, 17:56
  #2
Medlem
Dabbans avatar
Tyvärr så är inte Sony kända för att ha en bra "kundtjänst" eller "support" till sina kunder och det har väl bidragit mycket till att de inte är så stora som de en gång i tiden faktiskt var.

Det hela är mycket pågrund av deras reparationsdel som numera sköts av polacker efter att de stängde ner Anovogruppen som var belägen i Sverige.. Tråkigt..
Citera
2015-08-09, 18:01
  #3
Medlem
R.Victorianos avatar
Sony är skit, finns inget bra med det företaget.
Citera
2015-08-09, 18:42
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
hela framsidan på telefonen spricker varpå displayen dör och telefonen fortsätter att ringa. Väckarklockan ringde i 2 dygn innan batteriet tog slut..

Tips från coachen: Sonys telefoner har stöd för USB OTG, skaffa en sån adapter så kan du koppla i en extern mus: http://kausti.com/blogg/wp-content/u...2-1024x576.jpg

Alternativt så kan du hålla inne powerknappen + volym ner (eller om det är upp) i typ 20 sekunder så stänger mobilen av sig.

Kanske inte hjälper dig, men eventuellt någon annan i framtiden.
Citera
2015-08-09, 18:56
  #5
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dabban
Tyvärr så är inte Sony kända för att ha en bra "kundtjänst" eller "support" till sina kunder och det har väl bidragit mycket till att de inte är så stora som de en gång i tiden faktiskt var.

Det hela är mycket pågrund av deras reparationsdel som numera sköts av polacker efter att de stängde ner Anovogruppen som var belägen i Sverige.. Tråkigt..
Hade ingen aning om att dom ens hållit till i Sverige tidigare. Klagar inte på service tiden eller så, men att man inte ens kan svara på ett mail eller ringa tillbaka som utlovat är det som irriterar mig. Speciellt eftersom jag alltid registrerat mina produkter på deras hemsida.
Citat:
Ursprungligen postat av R.Victoriano
Sony är skit, finns inget bra med det företaget.
Jag börjar märka det. Skönt att inte vara ensam.
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Tips från coachen: Sonys telefoner har stöd för USB OTG, skaffa en sån adapter så kan du koppla i en extern mus: http://kausti.com/blogg/wp-content/u...2-1024x576.jpg

Alternativt så kan du hålla inne powerknappen + volym ner (eller om det är upp) i typ 20 sekunder så stänger mobilen av sig.

Kanske inte hjälper dig, men eventuellt någon annan i framtiden.
Det där med musen visste jag inte om. Tyvärr är min display bara svart, så att koppla in en mus hjälper tyvärr inte mig. Men annars var det ett väldigt bra tips. Tack så mycket.

Ska som sagt ringa i morgon och vill gärna ha någon vettig förklaring av dessa tomtar.
Citera
2015-08-10, 17:33
  #6
Medlem
Burkbubbas avatar
Jippi! Kundtjänst på Sony skickar hem ett "trådat headset" som plåster på såren. La precis en beställning på en ny Samsung telefon efter detta besked.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback