Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-12, 11:18
  #1
Avstängd
Jag har allt jag behöver, dvs egen hårdvara. Det som saknas är en unik IP för mitt företag.

Jag tänker mig att VPS går att hitta för 300kr/år, och då betalar jag ju även för hårdvara som jag redan har. Vad finns det för billigare alternativ?

Jag vill skippa alla mellanhänder.
__________________
Senast redigerad av Direktdemokraterna 2015-08-12 kl. 11:34.
Citera
2015-08-12, 12:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Jag har allt jag behöver, dvs egen hårdvara. Det som saknas är en unik IP för mitt företag.

Jag tänker mig att VPS går att hitta för 300kr/år, och då betalar jag ju även för hårdvara som jag redan har. Vad finns det för billigare alternativ?

Jag vill skippa alla mellanhänder.

VPS är billigare om du räknar på det stora hela. Sedan beror det på vad du ska göra.
300/år säger inte mycket och jag vet inte vad det är för hårdvara.

Men om du räknar själv på att du ska skaffa ett internet-abonnemang (obs för företag, du får inte använda privat för företag) så kommer det kosta dig minst 500kr/mån. Sedan har du hårdvara + ström + UPS osv osv osv blir betydligt dyrare än 300/år som för en vps.

Det beror helt enkelt på vad du ska göra och jag tror inte på att du har hittat nåt som ens går att kalla för en server för 300/år.
__________________
Senast redigerad av newone 2015-08-12 kl. 12:05.
Citera
2015-08-12, 13:09
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av newone
VPS är billigare om du räknar på det stora hela. Sedan beror det på vad du ska göra.
300/år säger inte mycket och jag vet inte vad det är för hårdvara.

Men om du räknar själv på att du ska skaffa ett internet-abonnemang (obs för företag, du får inte använda privat för företag) så kommer det kosta dig minst 500kr/mån. Sedan har du hårdvara + ström + UPS osv osv osv blir betydligt dyrare än 300/år som för en vps.

Det beror helt enkelt på vad du ska göra och jag tror inte på att du har hittat nåt som ens går att kalla för en server för 300/år.

516 kr/år https://www.digitalocean.com/pricing/
Ännu billigare, https://www.vpscheap.net/pricing.aspx 241 kr/år.

Med nginx kan du lätt kräma in tusentals besökare i minuten för statiska sidor. Med annat än PHP, på utvalda delar av en sajt, har du även effektiv serversided scripting. Har du så många besökare har du trots allt råd med bättre dessutom.

Apache håller på att dö ut, PHP har alltid haft bättre alternativ.


Men ditt resonemang om att hosta själv är nog sant, lika bra att köra VPS. Men det är svårt att hitta pålitliga VPS för business förutom bahnhof, och de är dyra. Jävlka skatteregler gör det svårt att ha VPS utanför sverige.
Citera
2015-08-12, 17:44
  #4
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Jävlka skatteregler gör det svårt att ha VPS utanför sverige.

Vad menar du med det? Min arbetsgivare använder med framgång en större leverantör i Tyskland. Fakturorna är ex moms, såvitt jag kan se, så de måste ha stöd för företagskunder.
Citera
2015-08-12, 18:31
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Vad menar du med det? Min arbetsgivare använder med framgång en större leverantör i Tyskland. Fakturorna är ex moms, såvitt jag kan se, så de måste ha stöd för företagskunder.

Om man har sin verksamhet utomlands (webbservrar mm) måste man tydligen skatta i det landet också.
Citera
2022-09-29, 17:20
  #6
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag vill hosta själv då min hosting tar ner mina sidor hela jälva tiden.

Hur kan jag göra detta utan att behöva ha datorn påslagen hela tiden?
Citera
2022-09-29, 18:03
  #7
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag vill hosta själv då min hosting tar ner mina sidor hela jälva tiden.

Hur kan jag göra detta utan att behöva ha datorn påslagen hela tiden?
Skaffa en privacy-vänlig host, t.ex. Njalla?
Citera
2022-09-29, 18:07
  #8
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Skaffa en privacy-vänlig host, t.ex. Njalla?

så dom gör inget om man har phishingsidor?
Citera
2022-09-29, 18:08
  #9
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
så dom gör inget om man har phishingsidor?
Klart de kommer. De är inte judar. De har en själ och vill inte ha ditt phishingskräp hos sig.
Citera
2022-09-29, 18:16
  #10
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Klart de kommer. De är inte judar. De har en själ och vill inte ha ditt phishingskräp hos sig.

Då hostar jag ju inte själv om nån annan kan bestämma vad jag ska hosta.
Citera
2022-09-29, 18:23
  #11
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Då hostar jag ju inte själv om nån annan kan bestämma vad jag ska hosta.
Någon måste du köpa domännamnet av, och lycka till att hitta en som inte tar bort ditt skit när det framkommer vad du sysslar med.
Citera
2022-09-29, 18:24
  #12
Medlem
smäll upp en server på linode. kostar typ $5 per månad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback