2015-08-26, 07:09
Medlem
Har en bostadsrätt som jag kommer sälja för att kunna köpa en annan. Har tagit kontakt med min bank, SBAB, som jag har 2-årsavtal med, rörlig 3 månaders.

De ansåg att jag kan låna som högst tvåmiljonerfemtiotusen med min månadsinkomst om jag lägger in 15% som handpenning på det. Skulle eventuellt behöva höja detta, skulle eventuellt räcka med högst 200.000. Jag skulle klara att betala handpenningen för det utan problem.

Frågan är om ni har någon erfarenhet om SEB kan höja bolånelöftet (det räknas ju ut per årsinkomst), och om det är möjligt att byta bank när jag har 2-årigt avtal som jag har ungefär 8 månader kvar av? Har en okej bolåneränta på 1,1%.

Tack på förhand!
Citera
2015-08-26, 09:04
Medlem
Har du ett avtal så kan du inte bryta det. Räntan är ju satt därefter. D kan få straffavgift. Har du fått ett lånelöfte så gäller det, det är ju det som löfte betyder.
Citera
2015-08-26, 13:00
Medlem
soundsgoods avatar
Hör av dig till 2-3 banker som du tycker är intressanta och verkar ha bra villkor, ansök om lånelöfte och se vad de säger.

Du har idag en väldigt bra ränta om 1,1%. För att lösa ut ditt nuvarande avtal kommer du troligtvis att få betala en avgift iform av "förtidslösen av lån", vilket innebär din återstående ränta + diverse administrationsavgifter. Hör med SBAB vad det kan tänkas kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in