• 1
  • 2
2015-08-28, 18:33
Medlem
För att undvika trollstämpel så handlar det om en lägenhet för ca. 300.000

Tjena!
Har funderingar på att köpa bostadsrätt i en mindre stad för ca. 300.000.
Det är pengar som jag inte behöver låna ihop till.

Men, det finns ju två sidor av myntet. Tanken är att köpa ett hus om kanske fem år, och då måste man ju ha pengar till det också.
Det absolut smartaste ekonomiskt är väl egentligen att köpa lägenheten med så lite kontantinsats som möjligt och sedan lägga in resten av pengarna på börsen för maximal vinst under dessa fem år.
Samtidigt skulle det kännas ganska bra att äga en lägenhet utan att ha något bolån, och samtidigt mer safe än att slänga in pengarna på börsen.

Sparkonto är så klart inget alternativ då det är så låga räntor.

Vad skulle ni gjort?
Citera
2015-08-28, 18:36
Avstängd
Arkhamists avatar
Det vore iofs kungligt att gå på visning bara sådär, släntra in med en systempåse i handen, och få stora visningen.
" - Japp, den slår vi till på" säger man när visningen är klar.
" - Tar du kontanter? Det ligger 300k i femhundringar här i kassen, ska vi säga så?" och så räcker man fram den luggslitna lila kassen till den vattenkammade mäklarbögen.

Kung.

Citat:
Ursprungligen postat av Meanings
Jävla troll, det finns ingen lägenhet för 300k. Är det en koja i skogen eller?
Du kan få ett hus i Norrland för 150k, så var inte så säker på det...

Iofs, skälet till att du får ett helt hus för 150k är att det ligger i en avfolkningsbygd i skogen utan arbetstillfällen, men få det kan du. Kika på småorter på Hemnet så ska du få se.
Senast redigerad av Arkhamist 2015-08-28 kl. 18:44.
Citera
2015-08-28, 18:42
Medlem
en by i närheten jag bor har jag sett lägenheter på bortskänkesannonser då dom inte får dom sålda och vill slippa betala avgiften...

så nog kan du köpa lägenhet för 300 000, i min stad räcker det till en tvåa i ett halvokej område...
Citera
2015-08-28, 18:49
Medlem
Citat:
Finns hur mkt lägenheter som helst för 300k. Ta en koll i de lite mindre städerna. Pucko.
Citera
2015-08-28, 18:57
Medlem
_Dante_s avatar
Jag köpte min första lägenhet cash! Iofs kostade den bara 36k men det var rätt kul ändå när jag lämnade över en rulle sedlar med en gummisnodd runt. Inte fick jag nått kvitto av finnpajsaren jag köpte lägenheten av heller utan ett handslag räckte!

Jag tror på en turbulent börs här framöver så jag skulle inte tveka att casha om jag vore du!
Citera
2015-08-28, 19:05
Medlem
Jag hade betalt kontant, börsen är väldigt högt värderad just nu, så långt ifrån en garanti att börsen är högre om 5 år jämfört med idag.
På lång sikt går alltid börsen upp men med bara 5 år och dagens dyra börs hade jag inte köpt in mig på börsen just nu.
Citera
2015-08-28, 19:09
Medlem
WilYawns avatar
Citat:

Alla är inte så blåsta så att dom lägger miljoner för att sitta i en rutten etta i Stockholm
Citera
2015-08-28, 20:13
Medlem
Citat:

Det finns många lägenheter för de priserna. Alla lägenheter ligger inte i Stockholm vet du...
Citera
2015-08-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArligaArne
För att undvika trollstämpel så handlar det om en lägenhet för ca. 300.000

Tjena!
Har funderingar på att köpa bostadsrätt i en mindre stad för ca. 300.000.
Det är pengar som jag inte behöver låna ihop till.

Men, det finns ju två sidor av myntet. Tanken är att köpa ett hus om kanske fem år, och då måste man ju ha pengar till det också.
Det absolut smartaste ekonomiskt är väl egentligen att köpa lägenheten med så lite kontantinsats som möjligt och sedan lägga in resten av pengarna på börsen för maximal vinst under dessa fem år.
Samtidigt skulle det kännas ganska bra att äga en lägenhet utan att ha något bolån, och samtidigt mer safe än att slänga in pengarna på börsen.

Sparkonto är så klart inget alternativ då det är så låga räntor.

Vad skulle ni gjort?

Köp kontant. Det finns ingen garanti att börsen är högre om 5 år just då du vill köpa hus.
Citera
2015-08-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Det vore iofs kungligt att gå på visning bara sådär, släntra in med en systempåse i handen, och få stora visningen.
" - Japp, den slår vi till på" säger man när visningen är klar.
" - Tar du kontanter? Det ligger 300k i femhundringar här i kassen, ska vi säga så?" och så räcker man fram den luggslitna lila kassen till den vattenkammade mäklarbögen.

Kung.

Kungligt? Nej.
Pinsamt och bonnigt? Ja.
Citera
2015-08-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Kungligt? Nej.
Pinsamt och bonnigt? Ja.

Bonnigt, vad betyder det?
Citera
2015-08-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Alla är inte så blåsta så att dom lägger miljoner för att sitta i en rutten etta i Stockholm

Vet inte riktigt om det är rättvist att kalla någon blåst bara för att man vill bo i Stockholm. Jag som är uppväxt här vill ju inte flytta ut på landet kanske, betalar gärna ett par miljoner för en lägenhet. Stockholm är en fin stad, en mycket fin stad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in