2015-08-29, 17:04
Medlem
Hej

Som rubriken lyder har jag skulder på dryga 500-600k. Jag har princip varit skuldsatt sen jag var i min ungdom och i dag är jag 25 år. För cirka 2 år sedan tog jag tag i allting och skötte betalning till diverse saker bra, har även en del privatskulder måste jag påpeka, cirka hälften. Men än idag så jobbar jag som en idiot på ett ställe jag avskyr just för att få det att gå runt, har knappt några pengar kvar när jag har betalat mina räkningar.

Nu på det senaste har jag vaknat upp och känt att jag klarar det inte längre, har kollat på en del saker hur man kan ta sitt liv för jag gör inget roligt då jag inte har pengarna till det. Kan inte unna mig dom sakerna som vissa andra i min ålder kan, åker buss 1,30h varje dag till jobb och 1,30 hem även om jag har körkort så finns det inte ekonomi att äga en bil i dagsläget. Jag är förstående att det är jag som får ta smällen med detta då det är jag som har dragit på mig skulderna. Men just nu finns det ingen livsgnista till någonting.

Vad jag har gjort med pengarna är personligt och är det viktigt för någon så får ni gärna ta det i PM.

Jag har delvis en sambo som jag har varit tillsammans med i 4 år och hon är helt ovetande om dessa summor, hon vet att det har varit lite men att mestadels är betalt. Jag vet inte hur jag ska framföra detta till henne, hon har ju rätt att få veta men är så rädd att hon nästan blir rädd och lämnar mig och då står jag där själv, utan bostad + skulder..

* Borde jag berätta för min sambo? Och hur ska man lägga fram det?
* Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta och eventuellt klarade sig ut skuldfri?
* är det någon som har förslag och hur man kan dra ihop en del extra stålar i månaden eller göra något stort jobb? Är väldigt öppen för förslag då det kan bära eller brista hela livet känner jag.

Tack.
Citera
2015-08-29, 17:20
Medlem
Etirdets avatar
Håll utgifterna låga. Flytta närmare ditt jobb så du kan gå eller cykla dit alternativt försöker du skaffa jobb i närheten av ditt hem. Laga mat, ät inte ute. Köp bara kläder du behöver. Lägg inte 500-1000 kr/mån på telefoner osv. Har du inga barn kan du satsa på att hålla dina utgifter under 7000 kr/mån. Ganska enkelt att lära sig. Du borde kunna lägga undan minst 50% av din lön om du jobbar heltid. Du har betalat tillbaka allt efter kanske 5 år.
Senast redigerad av Etirdet 2015-08-29 kl. 17:23.
Citera
2015-08-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Håll utgifterna låga. Flytta närmare ditt jobb så du kan gå eller cykla dit alternativt försöker du skaffa jobb i närheten av ditt hem. Laga mat, ät inte ute. Köp bara kläder du behöver. Lägg inte 500-1000 kr/mån på telefoner osv. Har du inga barn kan du satsa på att hålla dina utgifter under 7000 kr/mån. Ganska enkelt att lära sig. Du borde kunna lägga undan minst 50% av din lön om du jobbar heltid. Du har betalat tillbaka allt efter kanske 5 år.

Det är inte alltid så lätt som det låter att flytta närmare och skaffa jobb närmare, äter aldrig ute då jag faktiskt inte har råd med det bokstavligen talat. Kläder och diverse saker köper jag heller aldrig. Svårt att hålla ner utgifterna under 7000 kr mån när jag har kanske 15k utgifter minst som jag bara betalar av varje månad.
Citera
2015-08-29, 17:34
Medlem
15 k utgifter? Vad är det för typ utav utgifter? Låter ganska mycket. ett alternativ är ju att dra till Norge .. ett litet tag om inte annat kanske. På det viset bör du ju kunna beta av lite av pengarna.
Citera
2015-08-29, 17:38
Medlem
rrpipers avatar
Vad har du för ränteutgifter varje månad på det? Räntan är extremt låg i dagsläget, även priatlån borde gå att få ner en bra bit, sedan 30% i avdrag på det. Det borde inte bli så farligt. Du måste ha samlat på dig dyra småkrediter och avbetalningar? Du måste kunna omvandla det till ett stort banklån, iallfall så mycket som möjligt av det om det inte redan är gjort.
Citera
2015-08-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad har du för ränteutgifter varje månad på det? Räntan är extremt låg i dagsläget, även priatlån borde gå att få ner en bra bit, sedan 30% i avdrag på det. Det borde inte bli så farligt. Du måste ha samlat på dig dyra småkrediter och avbetalningar? Du måste kunna omvandla det till ett stort banklån, iallfall så mycket som möjligt av det om det inte redan är gjort.

Jo jag var på banken cirka 1 år sedan och maxade deras privatlån på 300k där ja blev av med en del men som sagt inte allt, sen är det som sagt dyra krediter som knappt dras något på i månaden utan enbart ränta samt privatskulder där jag betalar av en del..
Citera
2015-08-29, 17:42
Medlem
javlahelvetes avatar
Har varit i din sits och det bästa rådet jag kan ge dig det är att se fram emot dagen när det är betalt,jag menar vi pratar inte hela ditt liv.

Dröm va du ska göra dagen när allt är betalt fokusera på det istället för det är så jobbigt just nu.

Angående din tjej så hade jag nog inte berättat något förens det är betalt om du riskerar att åka ut.

Lycka till grabben.

Hälsningar din vän i etern
Jävlahelvete
Citera
2015-08-29, 17:44
Medlem
Fy fan va surt och stressande att ha lån på flera 100 k på skit saker egentligen. Du har min fullaste empati!
Citera
2015-08-29, 17:47
Medlem
Hur hamnade du i så höga skulder?
Citera
2015-08-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javlahelvete
Har varit i din sits och det bästa rådet jag kan ge dig det är att se fram emot dagen när det är betalt,jag menar vi pratar inte hela ditt liv.

Dröm va du ska göra dagen när allt är betalt fokusera på det istället för det är så jobbigt just nu.

Angående din tjej så hade jag nog inte berättat något förens det är betalt om du riskerar att åka ut.

Lycka till grabben.

Hälsningar din vän i etern
Jävlahelvete

Har försökt tänka så också tills nu på den senaste tiden då jag känner bara att det är hopplöst, men tack ändå för ett seriöst svar!
Citera
2015-08-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Fy fan va surt och stressande att ha lån på flera 100 k på skit saker egentligen. Du har min fullaste empati!

Jepp, dom få tillfällen jag känner glädje t.ex befordran på jobbet så kan jag vara glad i 5 minuter sen när jag går från platsen så är det nästan som att någon slår en bakhuvudet och påpekar att jag inte kan vara lycklig som alla andra individer just för mina skulder och så drar man en stor suck och dagen fortsätter..
Citera
2015-08-29, 17:52
Medlem
Det bästa är att vara ärlig i alla lägen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in