Nu tillhör inte jag de som var vidare upprörd över att Orrenius och anhang letat upp och försökt intervjua "JC". Deras metoder verkade förvisso tveksamma - åtminstone så som de beskrevs av JC själv, men i princip tycker jag inte det var något fel att försöka intervjua henne och ärligt talat tycker jag nog hon kunde ställt upp på det också - hon har ändå författat flera böcker som är av stort allmänintresse. Sen ägnar sig förvisso Orrenius åt uppenbar "agendajournalistik", vilket är olyckligt, men inte nödvändigtvis något avgörande.
Dock är det såklart olyckligt att hon tar så illa vid sig av det, men jag har känslan av att det har mer med henne som person att göra än deras tillvägagångssätt. (Dock kan jag inte veta hur deras agerande tedde sig i praktiken, så jag kan mycket väl feltolka det.)
Att Hamrud och ärkesvinet Mattsson hänger ut henne i ren vendettajournalistik är däremot inte bara tveksamt, det är gravt hycklande och i mångt och mycket demokratifientligt. Man förklarar uthängningen med att man ogillar pseudonymer... Men varför ska en åsikt tvunget vara knutet till en person? Varför ska inte en åsikt kunna få finnas självständigt och värderas utifrån vad den är istället för dess avsändare? Det är en jävligt bra fråga som MSM såklart inte vill svara på. Anledningen är den samma som i diktaturer: "Obekväma" åsikter ska inte kunna spridas utan att dess avsändare ska behöva stå till svars för dem. Sprider man ett "felaktigt" budskap så måste man ta konsekvenserna, trots att det inte är olagligt.
Hyckleriet kommer av att personer som begår faktiska brott inte hängs ut - mördare, våldtäktsmän, våldsverkare, pedofiler osv. Nej, att riskera möta extra-juridiska konsekvenser för sitt handlande är bara relevant för den som uttrycker en åsikt, begår man grova brott är man självfallet fredad...
Allt för att försöka kväva en debatt man inte själva kontrollerar.
Edit: Talande för Svenska mediers speciella förhållningssätt är ju annars attityden till kommentarsfält.
Eftersom att fel åsikter uttrycks på dessa så finns de generellt sätt inte i Sverige. Däremot verkar det som att största delen av övriga västvärldens mediekår tvärtom ser ett värde i att folk direkt kan kommentera deras artiklar.
Till saken hör att Sveriges mediekår är oerhört mycket mer predikande, vilket såklart gör det än mer relevant att erbjuda läsare en möjlighet till kommentar och reflektion.
Men nej, av samma anledning som kommentarsfält behövs mer i Sverige än i andra västländer så finns det betydligt färre av dem...
Edit 2: Borde förresten snabbt konstatera att "JC" verkade ha helt rätt i sin oro över att bli uthängd, hennes karaktärsbedömning av journalisterna visade sig alltså vara helt korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
PiusXIII
Jo. Anonyma åsikter kan definitivt ha ett värde, men att Marika Formgren står för sina åsikter ger dem i mina ögon, i detta fall, ett högre värde.
Vilket är ett extremt konstigt, om än vanligt, resonemang.
Varför ska en åsikt värderas utifrån person istället för argumentation?
Visst att mycket argumentation naturligt härrör från någon slags "auktoritetsprincip" - jag kan detta(/utifrån mina erfarenheter) - alltså har jag rätt. Det är inte något fel, men förutsatt att man frigör sig från sådan "auktoritär" debatteknik ser jag ingen intellektuellt försvarbar anledning till att en åsikt ska vägas utifrån något annat än just argumentationen som presenteras för den.
Personen borde vara irrelevant.