2015-09-18, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Jag tror väljarflykten är 100 000 personer/månad eller något sådant, så även du känner någon garanterat. Om du känner någon vill säga.

Arnstad var ju toppen, nu förstår danskarna hur illa ställt det är.

De jag känner röstar fortfarande på FP, M, C och andra partier som står upp för att invandringen ska fortsätta vara generös.

Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Isåfall bör väl denna debatten kunna visas varje dag kl20.00 på SVT1 och ingenting kommer att hända i opinionen. Mer än kanske att Arnstad blir mer känd för att föra vår talan och då kommer att bli mer folklig. Kanske med chans på att bli allsångsledare till sist?

Trovärdigt.

Nej, konstigt nog så tystas ju istället debatten ner av anhängarna av Arnstads retorik inom gammelmedia.

Fortfarande är det 72,7% som kommer rösta på partier som står för samma syn på migration och flyktingmottagning som Arnstad. Vad ska ändra på det? Ni kommer få valarbeta häcken av er för att ändra på det.
Citera
2015-09-18, 11:21
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottotheman
De jag känner röstar fortfarande på FP, M, C och andra partier som står upp för att invandringen ska fortsätta vara generös.

Fortfarande är det 72,7% som kommer rösta på partier som står för samma syn på migration och flyktingmottagning som Arnstad. Vad ska ändra på det? Ni kommer få valarbeta häcken av er för att ändra på det.
Du har en viss blind fläck vad gäller att känna samhällstendenser och -strömningar märker jag...
Citera
2015-09-18, 11:22
Medlem
godhetsapostelns avatar
Nån som har några danska kommentarer om debatten. Från proffshåll dvs politiker tidningar?
Citera
2015-09-18, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och hur ska ni gå till val med DÖ hängande i en kedja runt halsen undrar jag. Alliansen kommer aldrig vinna ett val så länge DÖ gäller. Ingen vill kasta bort sin röst så att MP och V ska få skapa kaos i 4 år till.

Iom Decemberöverenskommelsen räcker det att bli största block och där ligger Alliansen redan bra till. Väljarna har tålamod, Alliansen bygger på sikt just nu och vi väljare kan vänta i 3 år till, vi kommer tillbaka 2018 och tar makten. Du kommer få se.
Citera
2015-09-18, 11:24
Medlem
Kaktussallads avatar
Citat:
Och ni säger att den här debatten som var igår kommer generera fler röster till de som vill minska invandringen? Känner ni verkligen någon som tillhör 72,7% men som nu börjar vackla och istället överväga att rösta på de som vill minska invandringen? Jag vill ha bevis för att det finns sådana personer som existerar. Så kom gärna med något exempel

En stor andel av väljarna har inte en religiös övertygelse i invandringsfrågan, vill jag påstå. Och kan därför påverkas i någon riktning.
Citera
2015-09-18, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tiranusis
Vadå ni är 72,7 procent? 58 procent vill ju minska invandringen enligt Demoskop. Du skulle aldrig ta dig igenom en statistikutbildning på ett universitet. Du anser att 72,7 procent som svarat i en undersökning är en homogren grupp individer, med samma idéer och åsikter. Faktum är att det är en väldigt heterogen grupp, en majoritet vill minska den extremt kostsamma invandringen. Vissa kanske röstar på S och M för att de alltid har gjort det. Några kanske röstar på M för att de vill ha sänkta skatter och vänligare företagsklimat (men samtidigt vill minska invandringen. Några kanske röstar på S för att de vill bygga ut den svenska välfärden (men också minska invandringen).

Till slut förstår väljarna det nationalekonomerna talar om (som svensk media mörkar), att en effektiv och human flyktingpolitik inte är dagens, utan en med fokus på närområdet. Till slut förstår väljarna att den ständigt växande bostadsbristen kommer att bli en kostnassbomb för Sverige. Till slut förstår väljarna att välfärden inte höjs i paritet med skatterna (för att invandringen äter upp nästan alla extra intäkter).

I Yougovs senaste undersökning samlade 7 partier som alla de senaste 24 åren stått upp för en solidarisk och generös migrations- och flyktingpolitik 72,7%. Det är ett kvitto på att det fortfarande finns ett folkligt stöd för Sveriges migrationspolitik. Hade det funnits ett missnöje hade väljarströmmarna bort från Alliansen och de Rödgröna varit mycket större.
Citera
2015-09-18, 11:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Ja, den stora skillnaden under gårdagens debatt var ju hur danska politiker genomgående håller sig till fakta medan svenska politiker hela tiden fastnar i känsloargument. Minns inte helt nu men t.ex. polisen som lekte med en flyktingtjej och Sjöstedt hade väl någon utläggning med gråten i halsen om hur man skulle reagera om en mamma och hennes barn kom och knackade på dörren o.s.v.

Dom där känsloargumenten är jag väldigt trött på. Motståndaren förväntas bara lägga sig platt, för annars är man elak och ond och borde öppna sitt hjärta. Om man ens haaar något. Men man kommer ju ingenstans rent praktiskt med sådant disneysnyft. Man måste hålla sig till fakta och ekonomi även om man vill hjälpa folk. Annars får man en invandringspolitik som Sveriges som faller sönder utan att någon är villig att styra upp och ta ansvar. Titta på den här bilden istället, Fatima 5 år!

Det här är ju en stor anledning till varför all samhällsdebatt i Sverige är så fördummad och förstörd. Den styrs av folk som beter sig som känslofyllda 14-åringar som ännu inte utvecklat sitt konsekvenstänkande. Hur var det Horace Engdahl sa, Tyskland är som ett Sverige för vuxna? Danmark är också som ett Sverige för vuxna och frågan är hur många andra länder som också är det för tillfället. Något måste ske i Sverige snart, det kan inte fortsätta såhär.

Skall du regera ett land så har du kanske tid innan valen att pussa och jollra med bebisar för få sympatier hos batikhäxor, PK vurmare och andra. Det som Sjöstedt framförde i DR2 var pinsamt då inget land kan basera invandringspolitik baserat på enskilda personliga händelser. Skall du sköta ett land till framgång så skall du vara mycket cynisk, pragmatiskt och handlingskraftig. Kanske inte Putin Style men nästintill.
Citera
2015-09-18, 11:25
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Jag tycker debatten visade tydligt på humanismens dilemma. Om man tror på alla människors lika värde och på mänskliga rättigheter blir det naturligt att flyktingar ska ges rätt att stanna. Å andra sidan kan dessa flyktingar själva vara en motståndare till demokrati, yttrandefihet, religionsfrihet och jämlikhet. Sverige kan alltså genom sin generositet riskera att försämra själva grundvalen till vår egen humanism.
Varför skulle alla människor vara lika värda? Det är trams. Givetvis är inte alla människor inte lika värda.

Är inte dina släktingar mer värda för dig än någon random svenne? Är inte dina närmare släktingar mer värda än mer avlägsna släktingar? Är inte dina vänner mer värda för dig än människor du inte känner? "Alla människors lika värde" kan nog vara den mest förljugna frasen av idag.

Vadå lika värda? För vem? För mig är min mor mer värd än din mor. Om du är svensk är din mor mer värd för mig än en random babbe.

En svennebanan är alltid mer värd för mig än en rasfrämling.
Citera
2015-09-18, 11:26
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:

Och ni säger att den här debatten som var igår kommer generera fler röster till de som vill minska invandringen? Känner ni verkligen någon som tillhör 72,7% men som nu börjar vackla och istället överväga att rösta på de som vill minska invandringen? Jag vill ha bevis för att det finns sådana personer som existerar. Så kom gärna med något exempel

Ja, jag känner en. Min kompis fru. Min kompis har röstat SD sedan 2010 och när jag talade med honom för bara en månad sedan, så berättade han att hans fru fortfarande var politiskt korrekt och aldrig någonsin skulle rösta SD. Igår träffade jag kompisen och han berättade att hans fru hade börjat vackla efter media-skitstormen med Alan Kurdi och bilderna på 10 000-tals mellanöstern-män som forcerar avspärrningar och rusar mot Sverige. Kompisen trodde att hon kanske redan var redo att rösta SD, men aldrig skulle erkänna det. Det går fort nu; t.o.m. de mest PK börjar ge SD rätt.
Citera
2015-09-18, 11:28
Medlem
ArtFevers avatar
Citat:

För exakt ett år sedan var den siffran 14 enheter högre. Om det pågår i samma takt fram till valet kommer SD sitta på ca 68%. Vad ska ändra på det? Ni kommer få valarbeta häcken av er för att ändra på det.
Senast redigerad av ArtFever 2015-09-18 kl. 11:30.
Citera
2015-09-18, 11:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Varför skulle alla människor vara lika värda? Det är trams. Givetvis är inte alla människor inte lika värda.

Är inte dina släktingar mer värda för dig än någon random svenne? Är inte dina närmare släktingar mer värda än mer avlägsna släktingar? Är inte dina vänner mer värda för dig än människor du inte känner? "Alla människors lika värde" kan nog vara den mest förljugna frasen av idag.

Vadå lika värda? För vem? För mig är min mor mer värd än din mor. Om du är svensk är din mor mer värd för mig än en random babbe.

En svennebanan är alltid mer värd för mig än en rasfrämling.

Helt riktigt.

Allt handlar om ett pinsamt översättningsfel. Det ska egentligen vara "Alla människors lika värdighet". Equal dignity. Att man ska behandlas med värdighet.

Naturligtvis är inte alla människor lika mycket värda.
Citera
2015-09-18, 11:32
Medlem
JnDs avatar
Man kan ju lugnt säga efter denna "debatt", att Svensk politik styrs av pk idioter och media...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in