• 1
  • 2
2015-09-18, 19:33
Medlem
user37s avatar
Har lnge funderat p att leva off grid och knner att det r dags att gra det nu. Tnkte kpa en kajak, tlt, fiskent, yxa etc. Spara 150 000kr s jag kan leva p 288 kr i veckan i 10r. Blir vll mest havregrynsgrt och ris + att jag fiskar och odlar egna grnsaker. Kanske snor ngon potatis eller pple av ngon bonde ngon gng. P somrarna tnkte jag leva som en nomad och resa mycket med min kajak och p vintern tnkte jag sl mig ner p en speciell de . Detta r i teorin... Hur r det i verkligheten? Ngon som har provat?
Citera
2015-09-19, 00:20
Medlem
P sommarn r det ltt, vrre p vintern...
Men mnniskan har ju bott i norden i flera tusen r s du klarar dig nog. =)
Citera
2015-09-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user37
Har lnge funderat p att leva off grid och knner att det r dags att gra det nu. Tnkte kpa en kajak, tlt, fiskent, yxa etc. Spara 150 000kr s jag kan leva p 288 kr i veckan i 10r. Blir vll mest havregrynsgrt och ris + att jag fiskar och odlar egna grnsaker. Kanske snor ngon potatis eller pple av ngon bonde ngon gng. P somrarna tnkte jag leva som en nomad och resa mycket med min kajak och p vintern tnkte jag sl mig ner p en speciell de . Detta r i teorin... Hur r det i verkligheten? Ngon som har provat?

Du har inte titat fr mycket p surviving alaska eller ngot? Tror du samhllet accepterar att du lodar omkring? Vilka omrden hade du tnkt bostta dig i? Du fr ju inte gra ngra permanenta skador p naturen bara fr det r allemansrtten.

Frklara grna mer djupgende hur du realistiskt tnkt gra, vart i sverige hade du tnkt vandra?
Helt klart intressant men svrt i dagens moderna samhlle
Citera
2015-09-19, 13:18
Medlem
user37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Du har inte titat fr mycket p surviving alaska eller ngot? Tror du samhllet accepterar att du lodar omkring? Vilka omrden hade du tnkt bostta dig i? Du fr ju inte gra ngra permanenta skador p naturen bara fr det r allemansrtten.

Frklara grna mer djupgende hur du realistiskt tnkt gra, vart i sverige hade du tnkt vandra?
Helt klart intressant men svrt i dagens moderna samhlle

Jag hade tnkt bostta mig vid en strre sj med flera ar. P sommaren tnkte jag vara p olika stllen var och varannan natt och samla ved frn marken. Det ingr ju i allemansrtten. Men p vintern blir det lite svrare eftersom jag mste vara p ett och samma stlle (den de n) p grund av att sjn fryser mm. S jag tnkte nog hugga ner ett trd faktiskt. Skulle det bli riktigt kallt s bryter jag mig in i ngon sommarstuga och sover dr.
Citera
2015-09-19, 17:23
Medlem
Citat:
Jag hade tnkt bostta mig vid en strre sj med flera ar. P sommaren tnkte jag vara p olika stllen var och varannan natt och samla ved frn marken. Det ingr ju i allemansrtten. Men p vintern blir det lite svrare eftersom jag mste vara p ett och samma stlle (den de n) p grund av att sjn fryser mm. S jag tnkte nog hugga ner ett trd faktiskt. Skulle det bli riktigt kallt s bryter jag mig in i ngon sommarstuga och sover dr.

Knns inte s realistiskt, vore det inte en "bttre" utmaning, mnniska vs natur, att frska infrskaffa dig ngon stuga nra en sj eller ngot, kan inte kosta allt fr mycket om du har pengar undansparade.

Helst lngt borta uta fan, rinnande vatten och el r inte ndvndigt, borde du kunna f det fr ett bra pris.

Knns mer realistiskt n loda omkring i skogen och leka rambo
Citera
2015-09-19, 20:31
Moderator
vfs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2015-09-19, 21:38
Medlem
Finns ju ven vernattningsstugor mest verallt runt sjar och lngs lvar, iaf i norrland. Knns ju som ett bttre alternativ n att bryta sig in i ngons stuga. Det finns ju inte rsved till dem, men oftast tillrckligt fr att man ska hinna hitta ngot omkullvrkt av vinden man kan ta om hand om. Tycker inte alls det lter som en omjlig ide. Fila lite mer p detaljerna bara, lycka till!
Citera
2015-09-20, 21:43
Medlem
BrianGriffins avatar
Skulle nog kpt en stuga utan el/vatten, i nrheten av en sj.
S kan man hrja dr, utan att stra ngon och man slipper ha gon i nacken.
Citera
2015-09-21, 18:05
Medlem
user37s avatar
S det finns ingen med erfarenhet av att campa. Speciellt p vintern?
Citera
2015-09-21, 18:31
Medlem
Citat:
S det finns ingen med erfarenhet av att campa. Speciellt p vintern?

Det funkar om du har en kamin eller liknande samt att tltet/skyddet r vattenttt samt grna hller vrmen ngorlunda.
Citera
2015-09-21, 19:02
Medlem
user37s avatar
Hade tnkt mig ett vanligt tlt med inner och yttervgg + pressening ver och fullt med lv mellan det och tltet p vintern. r kamin ett mste?
Citera
2015-09-21, 19:38
Medlem
Knns som du behver gra lite mer research om du nu menar allvar med dina planer. Du har heller inte svarat p vart du hade tnkt dig rent geografiskt. Norrland r nog dr du har bst chans att undg folk och bara leva av och med naturen, men vintertid s krver det enormt mycket mer.

Om du inte sett lyckliga mnniskor s gr det, det r iofs Sibirien och lngt nnu mycker mer krvande, men en det r en fantastisk fin film.

http://www.imdb.com/title/tt1683876/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in