• 1
  • 2
2015-09-22, 12:07
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

(Jag är irriterade på att visa upp ryggsäcken för kassören när man handlar. Jag vill helst ge kassören fingret eller en stor fet smäll. Jag handlade på Coop och framför mig var det en kärring med handväska som inte behövde visa upp sin väska. Efter mig var det en kärring med handväska som inte heller behövde visa upp väskan.)

Fråga: Vad händer om man säger "Nej, jag tänker inte visa upp min ryggsäck för dig". Tillkallas polisen i så fall? Böter? Fängelse?

(Även om man inte har stulit något i affären så kan man ju faktiskt ha saker i sin väska som man inte vill eller får visa till exempel Hemligstämplat dokument, Avhugget huvud, Löspenis, Lösvagina, Knarkpengar och så vidare...)
Citera
2015-09-22, 12:11
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

(Jag är irriterade på att visa upp ryggsäcken för kassören när man handlar. Jag vill helst ge kassören fingret eller en stor fet smäll. Jag handlade på Coop och framför mig var det en kärring med handväska som inte behövde visa upp sin väska. Efter mig var det en kärring med handväska som inte heller behövde visa upp väskan.)

Fråga: Vad händer om man säger "Nej, jag tänker inte visa upp min ryggsäck för dig". Tillkallas polisen i så fall? Böter? Fängelse?

(Även om man inte har stulit något i affären så kan man ju faktiskt ha saker i sin väska som man inte vill eller får visa till exempel Hemligstämplat dokument, Avhugget huvud, Löspenis, Lösvagina, Knarkpengar och så vidare...)
De kan inte tvinga dig att visa upp väskan. De kan inte göra något om du inte vill visa väskan, möjligtvis neka dig att handla (vad de nu skulle tjäna på det).
Citera
2015-09-22, 12:12
Medlem
vanligvaniljs avatar
Testa nästa gång, säg att du vägrar och va en pain in the ass och vänta tills polisen kommer och när dem kollar i den så hittar dom inget, gör detta 4-5 gånger så lär dom i affären och polisen tröttna på detta.
Citera
2015-09-22, 12:25
Medlem
sebnies avatar
Det är inte ett brott att vägra visa väskan, men butiken kan vägra sälja till dig. De har inte kontraheringsplikt.

Däremot om butiken har sett dig stoppa ner en vara i väskan och du vägrar visa upp väskan, så kan de envarsgripa. De kan ju ha sett dig på en kamera, noterat klädstilen/signalement, och sedan har vakten (i övervakningsrummet) tagit via telefon till kassörskan. Då tillkallas polis, och hittar de inget i väskan så åker du inte dit för något.
Men du får ju massa problem. Därför lönar det sig att visa upp väskan ändå.

I vissa fall har man godkänt att visa upp väskan, exempelvis om man skaffar tillgång till de där självbetjäningsterminalerna som man scannar varor själv, då brukar det stå i avtalet att man förbinder sig att visa upp ev medhavd väska vid avstämning, annars blir man utesluten från programmet.

Sedan gällande dina funderingar i fjärde meningen.
1: Om du har hemligstämplade dokument i väskan så gör du fel från början. Om man jobbar inom verksamhet med hemligstämplade dokument, så brukar reglerna vara väldigt strikta hur dokumenten får bäras och förvaras, inte särskilt med risken med att du blir "rånad" på dokumenten. Oftast skall dokumenten bäras från position A till B utan stopp och sedan låsas in i ett klassat kassaskåp. Mao, om du bär en hemligstämplad uppgift på det sättet och "tvingas" röja den, då kan du göra dig skyldig till brott mot brottsbalken 19 kap § 9, till exempel om polis tillkallas till platsen och väskan visiteras igenom, och uppgiften är så pass hemlig att inte ens polis får se den (t.ex. försvarshandlingar).
2: Avhugget huvud, ja då har du gjort dig skyldig till brott ändå, antingen brott mot griftefriden eller mord/dråp, och envarsgripande är möjligt. Även om du säg, skulle ha väskan full med piratkopierade CD-skivor så kan man envarsgripa. Man får envarsgripa för vilka brott som helst med fängelse i straffskalan, det behöver inte vara brott begångna mot butiken som målsägare.
3: Knarkpengar. Det är penninghäleri. Men svårt att bevisa "utifrån".
Enda som skulle vara lagligt att bära av de föremål du räknar upp, i en väska är löspenis/lösvagina, men då kan man fråga sig varför du går runt med sådant i affärer?
Senast redigerad av sebnie 2015-09-22 kl. 12:45.
Citera
2015-09-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Enda som skulle vara lagligt att bära i en väska är löspenis/lösvagina, men då kan man fråga sig varför du går runt med sådant i affärer?

Varför inte, personen kanske precis köpt en i en annan affär i köpcentret.
Citera
2015-09-22, 12:33
Medlem
sebnies avatar
Och om det är så fruktansvärt kränkande att visa sina sexleksaker så är det ju inte svårare att man tar "porrbutiken" sist på sin handlingsrunda då.

Visst, du är juridiskt inte tvingad att visa väskan (om du inte godkänt ett avtal om det - se avsnittet om självscanning), men du ställer till massa problem och förtret, både för butiken och för dig själv, om du ska hålla på och vara en rättshaverist och hävda sina rättigheter hela tiden.

Och som sagt, butiken kan neka dig handla. Butiken har ingen kontraheringsplikt.
Citera
2015-09-22, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanligvanilj
Testa nästa gång, säg att du vägrar och va en pain in the ass och vänta tills polisen kommer och när dem kollar i den så hittar dom inget, gör detta 4-5 gånger så lär dom i affären och polisen tröttna på detta.
Dom lär tröttna på det första gången och porta honom från affären.
Citera
2015-09-22, 12:40
Medlem
Jag skulle ha togvägrat, bara för att jag kan.
Citera
2015-09-22, 13:05
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Det är inte ett brott att vägra visa väskan, men butiken kan vägra sälja till dig. De har inte kontraheringsplikt.
Har vi inte kommit överrens om att du inte skall använda ord som du inte förstår?
Citat:

Sedan gällande dina funderingar i fjärde meningen.
1: Om du har hemligstämplade dokument i väskan så gör du fel från början. Om man jobbar inom verksamhet med hemligstämplade dokument, så brukar reglerna vara väldigt strikta hur dokumenten får bäras och förvaras, inte särskilt med risken med att du blir "rånad" på dokumenten. Oftast skall dokumenten bäras från position A till B utan stopp och sedan låsas in i ett klassat kassaskåp. Mao, om du bär en hemligstämplad uppgift på det sättet och "tvingas" röja den, då kan du göra dig skyldig till brott mot brottsbalken 19 kap § 9, till exempel om polis tillkallas till platsen och väskan visiteras igenom, och uppgiften är så pass hemlig att inte ens polis får se den (t.ex. försvarshandlingar).
2: Avhugget huvud, ja då har du gjort dig skyldig till brott ändå, antingen brott mot griftefriden eller mord/dråp, och envarsgripande är möjligt. Även om du säg, skulle ha väskan full med piratkopierade CD-skivor så kan man envarsgripa. Man får envarsgripa för vilka brott som helst med fängelse i straffskalan, det behöver inte vara brott begångna mot butiken som målsägare.
Det är helt otroligt vilken goja du skriver.

Citat:
3: Knarkpengar. Det är penninghäleri. Men svårt att bevisa "utifrån".
Enda som skulle vara lagligt att bära av de föremål du räknar upp, i en väska är löspenis/lösvagina, men då kan man fråga sig varför du går runt med sådant i affärer?
Speciellt eftersom det inte finns något brott i sverige som heter penninghäleri

Till TS, det finns ingen skyldighet att visa upp en väska. Jag gör det heller aldrig, inte för att jag har något att dölja, utan för att jag lever i sverige och det finns ingen lag som ger butiksanställda rätt att titta i min väska.
Citera
2015-09-22, 13:05
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Dom lär tröttna på det första gången och porta honom från affären.
Nu är det så att man inte får porta någon från en affär i sverige
Citera
2015-09-22, 13:07
Medlem
Bara-Robins avatar
Ställ ett motkrav. Bara om du får läsa kassörens/skans SMS. Får du inte det, ja då har ni ett dödläge.
Ringer de polis, vilka inte kommer komma eftersom det inte är något brott, då går du därifrån. Försöker någon hälla kvar dig, då gör de sig skyldiga till frihetsberövning. Nekar de dig att handla, då går du någon annanstans.

Aldrig att jag skulle visa upp mina privata ägodelar för att en annan privatperson ber om det. Du kan även neka polisen detta så måste de ljuga ihop någon anledning för att få kolla.
Minns att en på ett tidigare jobb ombads att visa påsinnehåll. Jag vart vansinnig å hans vägnar.
Det är som att gå fram till en annan privatperson på gatan och be att få lukta i dennes kalsonger.
Citera
2015-09-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reliza
Jag skulle ha togvägrat, bara för att jag kan.
Haha, känns som så jävla standard white-kid honestly.
Gjutigt ändå.

OnT så har Sebastian rätt i allt han säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in