Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Det är inte ett brott att vägra visa väskan, men butiken kan vägra sälja till dig. De har inte kontraheringsplikt.
Har vi inte kommit överrens om att du inte skall använda ord som du inte förstår?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Sedan gällande dina funderingar i fjärde meningen.
1: Om du har hemligstämplade dokument i väskan så gör du fel från början. Om man jobbar inom verksamhet med hemligstämplade dokument, så brukar reglerna vara väldigt strikta hur dokumenten får bäras och förvaras, inte särskilt med risken med att du blir "rånad" på dokumenten. Oftast skall dokumenten bäras från position A till B utan stopp och sedan låsas in i ett klassat kassaskåp. Mao, om du bär en hemligstämplad uppgift på det sättet och "tvingas" röja den, då kan du göra dig skyldig till brott mot brottsbalken 19 kap § 9, till exempel om polis tillkallas till platsen och väskan visiteras igenom, och uppgiften är så pass hemlig att inte ens polis får se den (t.ex. försvarshandlingar).
2: Avhugget huvud, ja då har du gjort dig skyldig till brott ändå, antingen brott mot griftefriden eller mord/dråp, och envarsgripande är möjligt. Även om du säg, skulle ha väskan full med piratkopierade CD-skivor så kan man envarsgripa. Man får envarsgripa för vilka brott som helst med fängelse i straffskalan, det behöver inte vara brott begångna mot butiken som målsägare.
Det är helt otroligt vilken goja du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
3: Knarkpengar. Det är penninghäleri. Men svårt att bevisa "utifrån".
Enda som skulle vara lagligt att bära av de föremål du räknar upp, i en väska är löspenis/lösvagina, men då kan man fråga sig varför du går runt med sådant i affärer?
Speciellt eftersom det inte finns något brott i sverige som heter penninghäleri
Till TS, det finns ingen skyldighet att visa upp en väska. Jag gör det heller aldrig, inte för att jag har något att dölja, utan för att jag lever i sverige och det finns ingen lag som ger butiksanställda rätt att titta i min väska.