Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Invandringsnyheterna från Finland kommer nu i en ständig ström, och det är inte riktigt meningsfullt att hänföra dem alla till en allmän tråd om hur invandringen "upplevs" av dem som bor i landet. Speciellt dramatiska nyheter förtjänar nog egna trådar.
Morgonens nyhetskontroll visar att asylmotståndare i Lahtis har skridit till direkt aktion, och att även Ku Klux Klan öppnat en filial i Finland.
Asylsökande attackerades i Lahtis
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...rades-i-lahtis
Jag måste för säkerhets skull poängtera att jag till 104 procent motsätter mig pöbelfasoner av den här typen. Nog flagar den kulturella fernissan betänkligt på vissa håll i landet ...
Har sådana här "incidenter" alls inträffat i Sviiden?
Ja, stödet för stenkastare är väl begränsat, även i Finland. Sådant här mobiliserar bara alla med öppna hjärtan, och så öppnar det än mer hjärtan.
De hade kunnat protestera lite mer finskt och rakryggat. Det ser inte klokt ut att gömma sig under lakan. Kanske de istället borde välkomnat nykomlingarna med några av alla de fördomar som omvärlden har kring finnarna? Tysta led med människor som sammanbitet bara iakttar, och några helrör som går runt. Det finns en viss effekt i det också.
Men i Vallentuna var det väl ett blivande flyktingboende som vandaliserades för något år sedan? Det var visserligen inte personal eller flyktingar man angrep utan istället byggnaden. Men det är ju samtidigt mycket som benämns som attacker och rasistiska illgärningar, typ mordbränder, men som efter utredning inte går att styrka som någon mordbrand - för andra än EXPO och deras kampanjer; och så finns det ju även fullt begripliga reaktioner och demonstrationer, som kring flyktingförläggningen i Arboga efter knivdådet som skedde på IKEA i somras.