Citat:
Ursprungligen postat av
URBANARTS89
Har som vanligt sett samma sorts argument på flera forum samt YouTube mot striktare vapenlagar: bilar dödar människor, ska vi förbjuda bilar? Det som korkade amerikaner inte förstår är att för att få en bil så måste man ta körkort och visa att man kan hantera en bil, man registreras, det går inte att bara gå och köpa en bil och köra iväg. Till skillnad från skjutvapen, då man i de flesta staterna på gun shows kan gå och köpa en pistol eller en kpist utan någon som helst background check. Det som majoriteten av USAs befolkning vill göra är att det ska bli lika svårt att köpa en bil som ett skjutvapen. Är inte det rimligt?
Ett annat argument är: vill man skada massa människor så kan man göra det med en kniv med, titta på det som hände i Kina. Man hänvisar till flera incidenter i Kina där gärningsmän skadat många människor med knivar och andra tillhyggen. Skillnaden är att inte ens i närheten så många har dött i knivattacker i Kina som i skjutvapenattacker i USA. Det säger bara att även Kina har sjuka människor som vill skada andra, men till skillnad från amerikaner så kan de inte få tag på skjutvapen lika lätt som de kan få tag på knivar.
Förstår inte heller varför republikaner ignorerar "well regulated militia" i 2nd amendment. Förstår inte varför man tror att Obama kommer för att ta ens vapen så fort någon föreslår striktare vapenlagar, alla fattar väl att det är omöjligt att samla in alla 300+ miljoner vapen som finns i amerikanska hem just nu?
Känns lite som att det krävs en skolskjutning varje gång den här debatten ska dras upp. Jag tror inte att det bara skulle minska dödsskjutningar i skolor om de gjorde om lagen lite, utan dödsskjutningar rent generellt. Folk i USA har ju begått helt vansinniga dåd från t ex "blev av med jobbet" till "jag hatar svarta". Jag hade aldrig pallat bo i ett sådant land där någon kan dra ett vapen mot mig när som helst.
Tycker det är sjukt läskigt med skolskjutningar - främst. Men även masskjutningar som t ex den nu i somras av Dylann Roof. Helt besinningslösa dåd där man bara vill veta "hur fan resonerade du?". Den här Chris eller vad han hette, han gjorde nog ett rätt i alla dessa fel och det var att till slut skjuta sig själv. Oavsett om det var han som sköt eller om det var suicide by cop. Så var det förmodligen det enda rätta han kunde göra.