• 1
  • 2
2015-10-04, 21:50
Medlem
Jag överhörde en lite för full kille på krogen som pratade om att bitcoin var rena pengatvätten för de som behöver förvandla svarta pengar till vita.

Någon som har en blekaste om hur det skulle gå till?
Citera
2015-10-04, 22:20
Medlem
Man köper Bitcoin.
Citera
2015-10-05, 00:31
Medlem
Speedyoos avatar
Du köper bitcoins för svarta kontanter, dvs du träffar någon privatperson (eller flera olika med mindre summor) som du fått kontakt med över något skumt internetforum.

Du köper sedan vita pengar för dina bitcoins via någon känd bitcoin exchange och för över dem till valfritt konto. Vips, "vita" pengar.

Om detta ska göras med några större summor så lär du dock ha en förklaring till var pengarna kommer ifrån, t.ex. en vinst på en av alla bitcoin lottery sidor.

Det där var dock en väldigt förenklad version som troligtvis slutar med ett besök av farbror blå efter att de fått uppgifter om dina mycket misstänksamma inkomster (återigen, om det rör större summor).

Vad man kan göra för att öka säkerheten är att först och främst se till att man är relativt anonym, dvs använder vpn hela tiden. Sedan kontaktar man någon via deep web, och ger denna person så lite information det bara är möjligt (kriminella som tvättar på detta sätt får troligtvis denna kontakt av en polare och slipper således hela den här biten). Köpet sker anonymt, med så lite uppgifter utbytta som möjligt.

Sedan tumblar du dina bitcoins (mixar med andras via olika deep web sidor).
Nu gäller det att komma på en bra förklaring till vart bitcoinsen kommer ifrån. Ska du köra på lotteri vinsten så kan det väl vara ett bra förslag att faktiskt spela lite på lotto, vet faktiskt inte vad som krävs. Helst bör du väl dock komma på en bättre förklaring till hur du lagligt kan ha tjänat pengar på bitcoins. Kanske investerade du i bitcoins när de bara kostade 10 dollar styck och nu har du sålt av alla för 240 dollar styck, vad vet jag.
Möjligtvis tumblar du dina bitcoins igen, sen plockar du ut dem via en exchange

Så går det väl till i teorin, tror jag
Senast redigerad av Speedyoo 2015-10-05 kl. 00:33.
Citera
2015-10-05, 01:41
Avstängd
Lacerdas avatar
Nu har man lanserat ATM automater i Las Vegas där man snabbt kan köpa Bit coins.
http://fightland.vice.com/blog/mike-...ampaign=buffer
Citera
2015-10-09, 13:32
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Du köper bitcoins för svarta kontanter, dvs du träffar någon privatperson (eller flera olika med mindre summor) som du fått kontakt med över något skumt internetforum.

Du köper sedan vita pengar för dina bitcoins via någon känd bitcoin exchange och för över dem till valfritt konto. Vips, "vita" pengar.

Om detta ska göras med några större summor så lär du dock ha en förklaring till var pengarna kommer ifrån, t.ex. en vinst på en av alla bitcoin lottery sidor.

Det där var dock en väldigt förenklad version som troligtvis slutar med ett besök av farbror blå efter att de fått uppgifter om dina mycket misstänksamma inkomster (återigen, om det rör större summor).

Vad man kan göra för att öka säkerheten är att först och främst se till att man är relativt anonym, dvs använder vpn hela tiden. Sedan kontaktar man någon via deep web, och ger denna person så lite information det bara är möjligt (kriminella som tvättar på detta sätt får troligtvis denna kontakt av en polare och slipper således hela den här biten). Köpet sker anonymt, med så lite uppgifter utbytta som möjligt.

Nu gäller det att komma på en bra förklaring till vart bitcoinsen kommer ifrån. Ska du köra på lotteri vinsten så kan det väl vara ett bra förslag att faktiskt spela lite på lotto, vet faktiskt inte vad som krävs. Helst bör du väl dock komma på en bättre förklaring till hur du lagligt kan ha tjänat pengar på bitcoins. Kanske investerade du i bitcoins när de bara kostade 10 dollar styck och nu har du sålt av alla för 240 dollar styck, vad vet jag.

pengar är inte vita bara för du fört in dem på ditt konto. Då kan du lika gärna sätta in dem direkt i kontantinsättningsmasknen. Vita pengar får man när man kan visa deras ursprung samt har skattat för dem, vilket du inte har gjort.
Citera
2015-10-09, 13:52
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
pengar är inte vita bara för du fört in dem på ditt konto. Då kan du lika gärna sätta in dem direkt i kontantinsättningsmasknen. Vita pengar får man när man kan visa deras ursprung samt har skattat för dem, vilket du inte har gjort.

Läste du hela mitt inlägg?
Citera
2015-10-19, 09:15
Medlem
Citat:
Läste du hela mitt inlägg?

Skatteverket kommer tyvärr att kräva att du skall uppvisa bevis på var dina pengar kommer ifrån, de kommer sedan att kontakta företaget om det rör sig om större summor. Säger företaget att de fick bitcoins ifrån dig kommer skatteverket att fråga var du fick dina bitcoins för och du kommer att få skatta för dem.

Ifall du kan uppvisa kvitto att du har köpt bitcoins så får du betala 30% skatt på vinsten när du förde över dem till spelbolaget.
Ifall du inte kan uppvisa kvitto så anser skatteverket att du har minat dem själv och du skall nu betala ca 65% skatt, 30% straffskatt, arbetsgivaravgift, kommunal skatt.

Rör det sig om mindre summor kommer det slinka igenom systemet, men är vi uppe i >500k SEK så kan du ge dig fan i att SKV kommer att rövknulla dig tills du flyttar utomlands.

Är det någonting Sverige är bra på så är det att driva in skatter
Citera
2015-10-25, 21:14
Bannlyst
Citat:

Du fumlar mest tyvärr men du har rätt i att man måste visa var dem kommer ifrån om det rör sig om större summor.
Om du handlar med stora summor, sätt upp en webshop som tar emot bitcoins och "sälj" varor genom olika IPs med bra vpn, klart.
Citera
2015-10-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollbenke
Jag överhörde en lite för full kille på krogen som pratade om att bitcoin var rena pengatvätten för de som behöver förvandla svarta pengar till vita.

Någon som har en blekaste om hur det skulle gå till?

Du kan tvätta pengar på tusen olika sätt. Alla resulterar i att du betalar skatt. Det du vill då göra är att betala så lite skatt som möjligt. Men det är otroligt svårt så de flesta kör det bara genom den vanliga metoden. Vilket är: köp en frisörsalong eller tre, kör dina kontanter igenom den. Det folk inte verkar förstå med bitcoins är följande:

Bitcoin mining: Tjänstebeskattas, du har gjort någonting för att få pengarna, jämför med att bryta guld, järn eller odla kaffe. Du skall alltså beskattas med arbetsgivaravgift och kommunal skatt (ca 45% tot). Alternativt om du har gjort det som hobby, en hobbyverksamhet (30% skatt), notera att detta inte får vara din huvudsakliga inkomst och vinsten inte får vara större än 50000kr per år.

Köpa Bitcoins: Jämför med att du prospektar i typ guld eller järn eller kaffe, vad som helst. Du visar nu skatteverket ditt kvitto att du har köpt bitcoins för X kr vid Y tillfälle. Sen skattar du 30% på vinsten, ifall vinsten är extremt hög så kan du dra av ett schablonbelopp så du beskattas med 22%. Det finns ju en brytpunkt här som du förstår, när vinsten är så stor så att 22% av hela beloppet är mindre än 30% på vinsten.

Generellt sett så vet jag inte riktigt om bitcoins är ett bra sätt för pengatvätt, du blir ganska hårt beskattad och svarta pengar är till 99% av fallen i formen av kontanter. Det är tämligen komplicerat att köpa bitcoins för 1 miljon i kontanter. Ska du skicka dem med western union eller? För du kan ju inte sätta in dem på ditt bankkonto för smidigare banktransaktioner, för då kommer skatteverket att undra varför du har 1 miljon på ditt konto. Redovisa tack. Och även med western union så kommer skatteverket att fråga "var fick du pengarna för att köpa bitcoins?". Så det är tjänstemetoden som gäller.

Sen att majoriteten av folket som köper och säljer bitcoins inte betalar en krona i skatt är deras prerogativ. Men det är olagligt och kommer skatteverket på en så smäller det till.

Bitcoins har dock två saker som en frisörsalong inte har: Det finns ingen moms, och du behöver ingen större infrastruktur. Du säger bara till skatteverket att du minade när det var enkelt för flera år sedan. Det här fungerar ju självklart inte speciellt länge. Så mer long term är det ingenting som klår en frisörsalong eller tre

Vi må inte bygga de säkraste bilarna längre, vi må inte vara det mest innovativa landet längre, vi må inte ha den snabbaste internetuppkopplingen längre. Men tamefan vi är bäst, uteslutet BÄST, på att driva in skatt.
Senast redigerad av Macatho 2015-10-29 kl. 08:50.
Citera
2015-11-03, 20:30
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Skatteverket kommer tyvärr att kräva att du skall uppvisa bevis på var dina pengar kommer ifrån, de kommer sedan att kontakta företaget om det rör sig om större summor. Säger företaget att de fick bitcoins ifrån dig kommer skatteverket att fråga var du fick dina bitcoins för och du kommer att få skatta för dem.

Ifall du kan uppvisa kvitto att du har köpt bitcoins så får du betala 30% skatt på vinsten när du förde över dem till spelbolaget.
Ifall du inte kan uppvisa kvitto så anser skatteverket att du har minat dem själv och du skall nu betala ca 65% skatt, 30% straffskatt, arbetsgivaravgift, kommunal skatt.

Rör det sig om mindre summor kommer det slinka igenom systemet, men är vi uppe i >500k SEK så kan du ge dig fan i att SKV kommer att rövknulla dig tills du flyttar utomlands.

Är det någonting Sverige är bra på så är det att driva in skatter

Såg att det kommit lite fler inlägg i tråden.
Eftersom du verkar säker på dina skattuppgifter så tänkte jag bara höra lite hur du menar.
Menar du att det alltid är skatt så fort jag har gjort en vinst på bitcoins, eller enbart på dem jag faktiskt "jobbat" ihop. Såvitt jag vet så har vi ingen skatt på turspel i Sverige, iallafall inte om spelet är hostat i Sverige (EU?). Måste jag då skatta på en spelsida som är hostad i Sverige, bara för att jag spelar med just bitcoins? Det låter väldigt skumt.

Nån aning?
Citera
2015-12-12, 00:12
Medlem
Vet inte ifall det är helt relevant eller inte, men ponera att man har en tar emot summor i bitcoin som motsvarar ca 10k i månaden.
Kommer SKV bita en i röva ifall man då säljer av dessa bitcoins till en exchange för SEK, och dessa kr förs över på ens konto.

Finns det bättre sätt att göra det? Finns det något bra sätt att omvandla dem till svarta kontanter istället? Tycker banken det är misstänksamt ifall man får en lön varje månad som man inte rör, då man betalar alla utgifter med svarta kontanter?
Citera
2015-12-15, 21:14
Medlem
Skatteverket har tidigare begärt ut listor på användare hos BTCX. Det ger även Skatteverket möjlighet att kartlägga användarna i Blockkedjan.

Ja, det finns bättre sätt. Sälj inte dina bitcoin! Handla det du behöver direkt med Bitcoin. Stanna kvar och stödj Bitcoin-ekonomin. I framtiden kan allt du behöver handlas med kryptovalutor. Om du är rädd för att värdet ska minska finns det lösningar som Coinapult eller stablecoins.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in