Citat:
Ursprungligen postat av
PaloPaloPalo
Innebär inte det att Daniel Schützer är ännu dummare i huvudet? Det är väl den enda rimliga förklaringen som jag ser det. Man måste vara en ännu större idiot för att stödja en idiot.
Precis min tanke. Vem är egentligen den största idioten här? Syftar inte främst på ironin i att de är medlemmar i samma parti utan på att Daniel Schützer precis som andra kommunalråd, i synnerhet socialdemokratiska sådana i avskrädeshålor som just Årjäng, Södertälje, Katrineholm m.fl., själva har försatt sig i rådande situation genom ett massivt, frivilligt flyktingmottagande (tvingande blir det inte förrän 1 januari 2016 och framåt - med undantag för "ensamkommande flyktingbarn" som alliansregeringen med en egen lagändring började tvinga kommunerna att ta emot för ett par år sedan).
Jag kan inte se särskilt många rimliga förklaringar till att man gjorde detta: Trodde de (1) att de skulle få en guldstjärna i något register för att de var så himla duktiga, och att staten förr eller senare skulle belöna dem med nya riktade bidrag till kommuner som "tagit sitt ansvar"? (2) Köpte de på fullt allvar att invandring i form av parasiter från tredje världen var ett vettigt sätt att lösa problemen med avfolkning? Bara man får upp invånarantalet så vänder alla kurvor upp igen - spelar ingen roll vad det är för människor man trycker upp antalet med? (3) Är de så sjukt naiva (och, med risk för att upprepa mig själv, så pass inavlade och svagbegåvade) att de faktiskt trodde att det bara var en tidsfråga innan "nysvenskarna" skulle ha läkarexamen och börja prata perfekt svenska och sedan täcka upp vakanser på vårdcentralerna och rädda skattebasen i kommunen?
Nu har antalet flyktingar i dessa kommuner (i synnerhet i Södertälje) dessutom nått en kritisk massa så att det i framtiden faktiskt inte kommer spela någon roll hur duktigt regeringen sprider ut de nya flyktingarna - de kommer förr eller senare ändå att dra vidare till de röda kommuner där släktingar och andra mer löst sammansatta "etniska nätverk" finns och erbjuder kontakter som visar nykomlingarna hur man kommer in i det svenska samhället och blir integrerad: Hur man manipulerar kärringarna på socialkontoret alternativt utpressar dem med successivt höjd samtalston och hot om våldsamheter, hur man "bidragsplanerar", dvs. maxar inkomsten med bostadsbidrag, flerbarnstillägg m.m., osv. med andra matnyttiga tips. Bara för det vidriga radhussosseavskummet i dessa kommuner att hosta upp pengarna till de olika bidragen och till nya skolor, lägenheter som ska byggas (eller köpas in) åt de trångbodda flyktingarna, etc. etc..
Allt detta motsäger ju dock inte att Daniel Schützers inlägg på Facebook är spektakulärt och alldeles underbart, och i ännu högre grad inslaget i SVT där han förväntas be om ursäkt men istället utvecklar sitt uttalande och närmare specifierar exakt på vilka sätt och varför Morgan Johansson är blåst i huvudet.