Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-14, 20:02
Medlem
Parkours avatar
Tjena!

Jag har sysslat med diverse idrotter igenom åren. Men framförallt har jag spelat mycket hockey och varvat med löpning och streethockey offseason...

Problemet jag har är att jag inte kan sitta på huk med hälarna i marken. Inte ens i närheten. Jag kan knappt sätta mig på en stol utan att gå upp på tå..

Överlag är jag ganska vig.. Har inga problem att få anklarna runt nacken eller gå ner i splitt och spagat med ordentlig uppvärmning. Men av någon anledning så har jag aldrig kunnat huka mig utan att gå upp på tå....

Förslag? idéer?
Citera
2015-10-14, 21:09
Medlem
MyskooMojss avatar
Kunde inte heller göra det för rätt länge sen, i varje fall inte mer än en kort stund. Började stretcha, framförallt höfterna. I ditt fall verkar däremot hälsenorna vara problemet, vet dock inte riktigt vad du ska göra åt saken, kanske testa att stretcha dem. Vet en polare som har liknande problem, han kan inte heller gå ner på huk och knappt köra knäböj utan att falla bakåt. Han påstår att det är hans hälsenor som är problemet, för övrigt är han inte vig.
Citera
2015-10-14, 22:39
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Kunde inte heller göra det för rätt länge sen, i varje fall inte mer än en kort stund. Började stretcha, framförallt höfterna. I ditt fall verkar däremot hälsenorna vara problemet, vet dock inte riktigt vad du ska göra åt saken, kanske testa att stretcha dem. Vet en polare som har liknande problem, han kan inte heller gå ner på huk och knappt köra knäböj utan att falla bakåt. Han påstår att det är hans hälsenor som är problemet, för övrigt är han inte vig.

Tack för svaret! Hälsenorna kan jag nog inte påstå att jag är speciellt vig i.
Några tusen timmar med pjäxor och skridskor på fötterna har nog gjort sitt..

Går det verkligen stretcha hälsenorna till den grad att jag kan sitta på huk med fötterna i?

Jag kan sitta på huk om jag står på tårna. Men då spänner det som fan över knät på framsida låret istället.. Spänner så mycket att det är olidligt att sitta i den positionen en längre stund Samma sak om jag sitter på mina fötter (Sitter på knä o lutar mig bakåt alltså)
Citera
2015-10-15, 12:19
Medlem
Jag hade samma problem för drygt ett halvår sen. Jag fick länge köra knäböj med något under hälarna, vilket är något av det sämsta man kan göra.
Står du framför något du kan hålla i (t.ex. en stång eller ställning) garanterar jag att du kan gå ner på huk utan att gå upp på tå. Gunga lite fram och tillbaka och från sida till sida så kommer du att vänja kroppen vid positionen. Gör det ofta.
En lätt fix för många är att ställa dig mer bredbent med tårna pekandes lite utåt. Det hjälpte mig och jag kör fortfarande inte knäböj med fötterna i axelbredd, men jag jobbar på det.
Citera
2015-10-15, 12:24
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasseTheBass
Jag hade samma problem för drygt ett halvår sen. Jag fick länge köra knäböj med något under hälarna, vilket är något av det sämsta man kan göra.
Står du framför något du kan hålla i (t.ex. en stång eller ställning) garanterar jag att du kan gå ner på huk utan att gå upp på tå. Gunga lite fram och tillbaka och från sida till sida så kommer du att vänja kroppen vid positionen. Gör det ofta.
En lätt fix för många är att ställa dig mer bredbent med tårna pekandes lite utåt. Det hjälpte mig och jag kör fortfarande inte knäböj med fötterna i axelbredd, men jag jobbar på det.

Att jag har någon fast punkt framför mig hjälper inte det minsta.
Jag kan knappt böja mig ner utan att gå upp på tå alltså...

Ännu mindre kan jag göra "third world squats" (Länk nedan)

Jag gör precis som du.. Jag står mer bredbent och vinklar fötterna utåt..
Det funkar förvisso sådär i träningsammanhang. Men knappast praktiskt när man sitter och pillar med cykeln eller leker med sina barn

https://minimartialarts.files.wordpr...sian-squat.jpg
Citera
2015-10-16, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Tjena!

Jag har sysslat med diverse idrotter igenom åren. Men framförallt har jag spelat mycket hockey och varvat med löpning och streethockey offseason...

Problemet jag har är att jag inte kan sitta på huk med hälarna i marken. Inte ens i närheten. Jag kan knappt sätta mig på en stol utan att gå upp på tå..

Överlag är jag ganska vig.. Har inga problem att få anklarna runt nacken eller gå ner i splitt och spagat med ordentlig uppvärmning. Men av någon anledning så har jag aldrig kunnat huka mig utan att gå upp på tå....

Förslag? idéer?

grattis så som jag har du för korta hälsenor bara att börja stretcha.

ställ dig på en pall/trappsteg med tårna på trappan och hälen utanför pressa ner och gå upp gör detta helst efter ett träningspass.

sen kan du pressa tån mot väggen med hälen i golvet och luta hela kroppen mot väggen.

och sist gå ner på huk så djupt du kan och upp igen

repetera dessa övningar några gånger per dag och du kommer se resultat.
Citera
2015-10-16, 15:23
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgbo
grattis så som jag har du för korta hälsenor bara att börja stretcha.

ställ dig på en pall/trappsteg med tårna på trappan och hälen utanför pressa ner och gå upp gör detta helst efter ett träningspass.

sen kan du pressa tån mot väggen med hälen i golvet och luta hela kroppen mot väggen.

och sist gå ner på huk så djupt du kan och upp igen

repetera dessa övningar några gånger per dag och du kommer se resultat.

Bugar och bockar Skall prövas! Man tackar.
Citera
2015-10-17, 13:33
Medlem
tj.s avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Träning
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem