Citat:
Ursprungligen postat av
1CO
Om du vill aktivera cannabinoider genom att röka cannabis så krävs det en temperatur på cirka 200-230 grader Celsius. Vid denna temperatur kommer cannabinoiderna att frigöras och kunna inhaleras genom röken.
Om du vill aktivera cannabinoiderna genom att baka eller laga mat med cannabis så behöver du värma upp det vid en lägre temperatur på cirka 110-120 grader Celsius under en längre tid, vanligtvis mellan 30 och 60 minuter. Detta process kallas för decarboxylering och det gör att cannabinoiderna aktiveras och kan tas upp av kroppen när maten konsumeras.
För höga temperaturer kan orsaka att cannabinoiderna förångas och försvinner, eller att de omvandlas till andra föreningar som inte har samma effekt. Därför är det bäst att använda en lägre temperatur på cirka 110-120 grader Celsius under en längre tid när du bakar eller lagar mat med cannabis.
Det är också viktigt att notera att cannabinoider är fettlösliga, vilket betyder att de bäst tas upp av kroppen när de konsumeras tillsammans med fett. Det är därför vanligt att laga mat med cannabis i olja eller smör.
Det är möjligt att du fortfarande blir hög trots att du har värmt cannabis på högre temperaturer eftersom värmen kan ha aktiverat en del av cannabinoiderna. Men högre temperaturer kan också förstöra en del av cannabinoiderna och göra dem mindre effektiva, som jag nämnde tidigare.
Det är också viktigt att komma ihåg att det inte bara är cannabinoiderna som påverkar hur du känner dig när du konsumerar cannabis. Det finns också andra föreningar i cannabisplantan, inklusive terpener och flavonoider, som kan bidra till den upplevelse du har.
Så även om cannabinoiderna kanske har förstörts eller inte aktiverats fullständigt vid högre temperaturer, kan du fortfarande uppleva en viss effekt från andra föreningar i cannabisplantan.
Om du är en van rökare och har en hög toleransnivå för cannabis, kan du behöva konsumera större mängder för att uppleva samma effekt som en person med en lägre toleransnivå.
Ok. Men 1,5 gram förångas uppenbarligen inte i ungen i smör på 90 minuter, 190 grader. Jag blev skitbäng och jag är van rökare. Lägre temperaturer eller kortare tid har jag noterat kan ge mindre effekt. Men detta är svårt.
Nu har jag testat 40 min i smör och rört om då och då på 115 grader. Det stod 105 för hasch men fan det känns för lite. Så drog på en aning mer.
På mig slår de alltid efter ungefär exakt 2 timmar. Långtråkig väntan.
Hur som helst. Nån måste väl ha räknat ut den perfekta tiden och tempen för att göra hasch smör??
Jag vill veta perfekta förhållandet. Så inget går till spillo. Kollar man i äta dricka cannabis tråden så är det ju 100% motstridiga argument.
Säker kan vi vara på att lägger du 1,5 gram hasch i smör i 190 grader i 90 min. Så inte fan har cannabinoiderna förstörts. Och om de "omvandlats" till något annat, så blev jag lika bäng ändå.
Edit: glöm placebo.
Mmm. Flavoider påverkar ruset säger du? Eller ville du bara säga att växter innehåller flavonider. Dessa kan ha olika hälsoeffekter. Men de påverkar inte ruset. Det påverkar smak och lukt och kan bland annat ha antioxidativ effekt och annat hälsosamt. Från olika plantor i världen. Ja.
Vad har vi kommit fram till då?